זכויות המורה, התלמיד וההורה
"ההפקרות בכיתות הופכת את בתי הספר למקומות שאין בהם ביטחון ומונעת מרוב המורים ללמד ומרוב התלמידים ללמוד"
כך הכריזה ח"כ ד"ר וילף בכנס: "זכויות המורה, התלמיד וההורה" שהתקיים במכללת גורדון לרגל השקת ספרו של חבר סגל המכללה ד"ר אליעזר יריב, "יש לי עיניים בגב".
הספר עוסק ברגעים מתסכלים בחייהם המקצועיים של מורים ומציע להם כלים להתמודדות עם בעיות הפרת משמעת ואלימות
חברת הכנסת דר' עינת וילף, רחל מתוקי מנהלת מחוז חיפה במשרד החינוך, חנה שדמי ראש השירות הפסיכולוגי במשרד החינוך, רינה כהן, מנהלת תחום הורות ומשפחה בשירות הפסיכולוגי כתבת החינוך של ערוץ 2 שרה בק, ראש מכללת גורדון ד"ר אשרת, חברי סגל, המכללה מנהלים, יועצות, מורים וחברי סגל במכללת גורדון השתתפו בכנס מיוחד שהתקיים במכללת גורדון והוקדש לנושא "זכויות המורה, התלמיד וההורה".
הכנס התקיים לרגל יציאתו לאור, בהוצאת רכס, של הספר: "יש לי עיניים בגב" אותו כתב הפסיכולוג וחבר סגל המכללה ד"ר אליעזר יריב.
הספר עוסק ברגעים המתסכלים בחייהם המקצועיים של מורים, בהם הם פוגשים תלמידים מתחצפים, תלמידים המכים זה את זה, מפטפטים, מסתובבים בכיתה ומפריעים ללמד.
ברגעים אלה המורים מתמלאים ייאוש, כעס וחוסר אונים ומצבי לחץ. הספר מנתח סוגים שונים של בעיות ומציג דגם של דרכי התערבות דמוי "סולם", ששלביו הראשונים כרוכים בהתערבות מידית ולשלביו האחרונים, בהתערבויות מורכבות ומצמיחות.
את הכנס פתחה ראש המכללה ד"ר צפורה אשרת שאמרה: "בתקופה שחוקקו את חוק זכויות התלמיד בשנת 2000 הייתה הנחה סמויה שזכויות המורים וההורים מוגדרות, ידועות ואף נאכפות בעוד זכויות התלמיד מופרות ועל כן יש צורך לחוקק חוק כדי להגן על זכויות התלמיד. אין ספק שהחוק בבסיסו חשוב ומחייב את כולנו, העוסקים בחינוך, לכבד את התלמיד ולהגן עליו מפני פגיעות בגוף ובנפש. אולם מאז נחקק החוק נדמה כי כדרכה של המטוטלת הגענו להגזמה החוק נוצל לביצור זכויות יתר של התלמיד, לסירוס מעמדו וזכויותיו של המורה. לא רק המורים עומדים חסרי אונים מול זכויות התלמיד, נראה שגם ההורים שבויים בידי ילדיהם".
ראשונת הדוברות בכנס, חברת הכנסת ד"ר עינת וילף, אמרה כי המצב הנוכחי הוא שהמורים מופקרים לגורלם. "ההפקרות" אמרה ח"כ וילף, " גורמת לנשירה ולבריחה של מורים טובים ומצוינים מן המערכת ומביאה למחסור במורים שאינו מחויב המציאות. היא גורמת לילדים רבים להעביר את ימיהם בבית הספר בפחד, ובעיקר, היא מכשילה שוב ושוב את כל הרפורמות והכוונות הטובות".
ח"כ וילף: "לאחרונה מתרחבת ההכרה, כי ההפקרות היא האחראית להידרדרות המתמשכת בהישגיה החינוכיים של ישראל. ציבור גדל והולך של מורים ואפילו הורים מבין שהכוונות הטובות שעמדו מאחורי הניסיונות להבין לליבם של הילדים האלימים ולהתעלם ממעשיהם, הביאו להתפרקות כללית של המערכת. הקריאות להקשיח את הכללים ולהחזיר לבתי הספר את רעיון החובות והדרישות ולא רק זכויות והקלות".
חנה שדמי ראש השירות הפסיכולוגי במשרד החינוך, לא הסכימה עם חברת הכנסת ודברה על מקומם של המורים כמחנכים ועל תפקידם המרכזי בזיהוי הצרכים השונים של כל תלמיד.
כתבת החינוך של ערוץ 2 שרה בק, דברה על מקומה של התקשורת והראתה באמצעות כתבות שהופיעו בטלוויזיה, כי מערכת החינוך מגבה פעם את התלמידים, פעם את ההורים ופעם את המורים.
רחל מתוקי מנהלת המחוז במשרד החינוך דברה על החשיבות שהקמת ברית שותפות בין הורים ומורים, ברית שהיא סבורה שניתן להקים והיא גם תקדם את מערכת החינוך.
את דברי הסיכום נשא חתן הערב ד"ר אליעזר יריב, המתמחה בחקר הסיבות לבעיות משמעת בבתי הספר .
ד"ר יריב מתעד את הסטטיסטיקה ואת הסיפורים שמאחורי בעיות האלימות בהן המורים נתקלים בשטח בזמן התרחשותן הלכה למעשה ומציע שיטות התמודדות עמן.
ד"ר יריב דבר על ההתרגשות ב"לידת" ספר חדש ואמר כי, הספר נכתב על בסיס עבודתו כפסיכולוג במערכת החינוך, ויש בו אמצעים מוחשיים וסימליים המעניקים למורים רפרטואר של כלים להבנת ולהתערבות באותם מקרים קשים בהם הם נתקלים, על מנת שיעזרו להם לטפל בהצלחה במצבים קונקרטיים.
בתמונות: ח"כ ד"ר עינת וילף, ד"ר אליעזר יריב, ד"ר צפורה אשרת.
צילום: דוברות גורדון

















