מנהלת שחושבת שהיא מעל חוזר מנכ"ל
בעקבות תלונות של הורים ושאלות לגבי נוהל הבחינות בבתי ספר. מביאים לכם את הנהלים החדשים בנושא בחינות וכלי הערכה בבית הספר לפי חוזר מנכ"ל חדש
למרות שלא ציינו את שם המנהלת בכתבה, יו"ר ועד ההורים בבית ספר יסודי א' בדליה, אוסמה חסון ביקש להעביר את תגובתו לנושא, כיוון שהוא הבין שמדובר במנהלת יסודי א'.
אוסמה: "יש לנו מנהלת מצויינת שלא תחרוג מהנהלים והפקודות והיא בקיאה יותר מכל איש חינוך מבחינת נוהלים, היה כנס עם ההורים ואף הורה לא טרח להעלות את נושא הבחינות בפני המנהלת, אני מתחייב לבדוק ולהעלות את זה בפני המנהלת".
אוסמה: "המנהלת דליה דואגת לילדים שלנו ואני כהורה לשתי בנות שלומדות ביסודי א', אומר שישי לנו בית ספר מעולה והמנהלת היא נכס שצריך לשמור עליה".
לאור פניות רבות של הורים בנושא בחינות ובמיוחד בעקבות מפגשים של הורים בכתות עם מורים ומנהלי בית ספר, הורים העלו בפנינו תלונות שמנהלת בית ספר התבטאה בפניהם כי בחינות יהיו וגם בוחני פתע בבית ספרה. מורה אחרת אמרה להורים שהם עדיין לא קבלו תשובה לגבי נושא הבחינות.
ההורים טענו שהם מרגישים מופלים בעניין הזה כאשר בתי ספר אחרים הולכים לפי חוזר המנכ"ל בעניין הבחינות ובית הספר בו לומדים ילדיהם לא ומרגישים שמכבידים על ילדיהם בנדון.
מנהלים/ות, מורים/ות והורים, חוזר המנכ"ל החדש שהתפרסם לאחרונה מכיל הנחיות מפורטות לגבי בחינות וכלי הערכה בבתי הספר.
החוזר מפרט הנחיות לגבי אופן עריכת מבחנים, שימוש בכלי הערכה נוספים ועוד
אין לקיים בחינוך היסודי מבחני פתע/בחנים/מבדקי פתע וכיוצא בזה.
יש להקפיד על אווירה רגועה בהתייחס למבחנים ולהימנע מיצירת אווירה תחרותית בנושא הציונים.
יש לאפשר לתלמיד שרוצה בכך לבצע מבחן חוזר לשם שיפור הציון/ההערכה, אולם אין לחייב תלמיד להיבחן בחינה חוזרת משיקולים שאינם לשם שיפור הלמידה, כמו במקרים של תקלה טכנית או אבדן בחינה.
כאשר תלמיד נעדר מבחינה על המורה להבטיח שהוא לא ייפגע בשל ההיעדרות ועליו לשקול אם נתוני ההערכה שבידיו מספיקים או שעליו לקיים מבחן מיוחד לאותו תלמיד.
יש להקפיד על הלימה בין התכנים ומיומנויות הלמידה והחשיבה המוערכים לבין התכנים והמיומנויות שנלמדו, תוך התחשבות במידת ההכנה הנדרשת לפני המבחן בהתאמה לגיל הלומדים.
יש להתאים לגיל הנבחנים את היקף המבחן ואת הזמן שניתן לביצועו, תוך התחשבות בטווח הזיכרון והריכוז של התלמידים ובמשך הזמן הנדרש לביצוע המשימות במבחן
במקרה שניתן ציון למבחן, יש להקפיד על שקיפות בנושא המשקל הניתן לכל אחת משאלות/ משימות המבחן.
אין לשפוט את התלמיד ולהסיק על מידת השליטה שלו בחומר הנלמד אך ורק על סמך ביצועיו במבחנים. ההערכה תתבסס על נתונים מגוונים שהתקבלו באמצעות כלי הערכה מגוונים, ובעיקר על הערכה המשולבת בפעילות הלימודית השוטפת
הציון בתעודה יתבסס על הערכות רבות ושונות הנעשות על ידי המורה, ומשקלן היחסי בקביעת הציון יהיה ידוע לתלמידים ולהוריהם.
להלן טבלה שציגה את מספר המבחנים הפנימיים המותר בכיתות השונות בבית הספר היסודי, בנוסף למבחנים החיצוניים (כגון מבחני המיצ"ב, מבחן לאיתור תלמידים לתכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים, או כל מבחן חיצוני אחר, כפי שייקבע מעת לעת על ידי משרד החינוך).
פירוט המבחנים החיצוניים המובא במניין המבחנים השכבתי שלהלן נכון לשנת הלימודים התשע"ג.
מכיתה א' ועד כיצה ו'.
בכיתה א' לא יהיו מבחנים.
בכיתה ב' ייערכו שני מבחנים כיתתיים בשנה בשפה (עברית במגזרים דוברי עברית וערבית במגזרים דוברי הערבית) וכן שני מבחנים כיתתיים בשנה במתמטיקה.
בכיתה ג' אפשר לבחון, בנוסף למבחנים בשפה ובמתמטיקה, גם בתחומי דעת נוספים בהתאם להחלטת בית הספר.
המבחנים הכיתתיים בשפה: המבחנים הכיתתיים בשפה באמצעות משימות הערכה ייערכו פעמיים בשנה – בחודש דצמבר או בתחילת חודש ינואר – לצורך התאמת תהליכי ההוראה-למידה לאורך השנה ובסוף השנה (סוף חודש מאי-תחילת חודש יוני) כתשתית להוראה בתחילת השנה הבאה.
המבחנים הכיתתיים במתמטיקה: המבחנים הכיתתיים במתמטיקה ייערכו פעמיים בשנה, כמו בשפה.
מבחן לאיתור תלמידים מתאימים לתכניות ייחודיות למחוננים ולמצטיינים יתקיים בכיתות ג' שלא נבחנו בכיתה ב'.
בכיתה ד' אפשר לבחון, בנוסף למבחנים בשפה ובמתמטיקה, גם בתחומי דעת נוספים בהתאם להחלטת בית הספר.
בשפה ובמתמטיקה ישמשו נתוני המבחנים של סוף שנת הלימודים הקודמת לתכנון ההוראה בתחילת השנה.
אפשר לערוך בסך הכול מבחן אחד פעם בשבועיים תוך תיאום לוחות הזמנים בין המבחנים בתחומים השונים.
בהערכה יש להשתמש בתיאור מילולי שיספק משוב איכותי, ואפשר לתת גם ציונים מילוליים כגון "טוב מאוד", "טוב" וכד' .
המבחנים הכיתתיים בשפה באמצעות משימות הערכה ייערכו פעמיים בשנה: בחודש דצמבר או בתחילת חודש ינואר לצורך התאמת תהליכי ההוראה-למידה לאורך השנה, ובסוף השנה (סוף חודש מאי-תחילת חודש יוני) כתשתית להוראה בתחילת השנה הבאה.
המבחנים הכיתתיים במתמטיקה ייערכו פעמיים בשנה, כמו בשפה. על סמך המידע שיתקבל ממבחנים אלה יבנה המורה תכנית התערבות דידקטית לתלמידים השונים.
בכיתה ה' אפשר לבחון, בנוסף למבחנים בשפה ובמתמטיקה, גם בתחומי דעת אחרים, בהתאם להחלטת בית הספר, בתנאי שמספר המבחנים בשבוע לא יעלה על אחד.
יתקיימו עד שני מבחנים במקצוע במחצית, ובכלל זה מבחני המיצ"ב (חיצוני או פנימי) תוך תיאום לוחות הזמנים בין המבחנים בתחומים השונים.
בהערכה אפשר לתת גם ציונים מספריים. המורים ישוחחו עם התלמידים על המשמעות של הציונים, על המשקל היחסי של כל ציון בהערכת המבחן ובהערכה הכוללת של הישגי התלמיד.
המבחנים הכיתתיים בשפה: מבחנים כיתתיים בעברית או בערבית (באמצעות משימות הערכה/מבחני מדף) ייערכו פעמיים בשנה כחלק ממיפוי הכיתה: בחודש דצמבר או בתחילת חודש ינואר – לצורך התאמת תהליכי ההוראה-למידה לאורך השנה, ובסוף השנה (סוף חודש מאי-תחילת חודש יוני) כתשתית להוראה בתחילת השנה הבאה. לביצוע המבחן השני ישמש מבחן המיצ"ב הפנימי. בשנה שבה בית הספר משתתף במיצ"ב החיצוני בשפה, מכיוון שהנתונים המתקבלים ממבחני המיצ"ב החיצוני אינם פרטניים, יוכל בית הספר להיעזר במבחני מדף המתאימים לסוף כיתה ה' המצויים באתר של הראמ"ה.
בכיתה ו' אפשר לבחון, בנוסף למבחנים בשפה ובמתמטיקה, גם בתחומי דעת אחרים, בהתאם להחלטת בית הספר, בתנאי שמספר המבחנים בשבוע לא יעלה על אחד.
בהערכה אפשר לתת גם ציונים מספריים. המורים ישוחחו עם התלמידים על המשמעות של הציונים ועל המשקל היחסי של כל ציון בהערכת המבחן ובהערכה הכוללת של הישגי התלמיד.
המבחנים הכיתתיים בשפה: מבחנים כיתתיים בעברית או בערבית (באמצעות משימות הערכה/מבחני מדף) ייערכו פעמיים בשנה כחלק ממיפוי הכיתה: בחודש נובמבר או בתחילת דצמבר – לצורך התאמת תהליכי ההוראה-למידה לאורך השנה, ובסוף השנה לשם בחינת ההתקדמות ולצורך מתן הציון בתעודה. לא ייעשה שימוש במבחני המיפוי או בכל מבחן אחר כמבחן מעבר או מבחן מיון לחטיבת הביניים.
מבחנים פנימיים וחיצוניים לפי כיתות – טבלת סיכום 

















