באילו אתגרים נתקלים סטארט אפים ישראלים ואיך הם מתמודדים איתם?

למרות ששנת 2021 רחוקה מסיומה, שוק הסטארט אפים בישראל רותח. עד כה, גויס סכום שעולה על כל מה שראינו בשנה הקודמת (2020 כולה). אבל לא צריך לתת לדברים לצאת מפרופורציות. לא הכל וורוד ועדיין, המון סטארט אפים נתקלים באתגרים לא פשוטים.

18.06.2021 מאת: פורטל הכרמל והצפון
באילו אתגרים נתקלים סטארט אפים ישראלים ואיך הם מתמודדים איתם?

Pixabay

 

 

נסביר מהם האתגרים המרכזיים ואיך המיזמים המצליחים מתמודדים איתם בהצלחה.

עלויות פיתוח שחורגות מהמתוכנן

זו לא משימה פשוטה, להעריך מראש את כל העלויות של הפיתוח. קושי בהערכה מביא לכך שסטארט אפ עלול להיתקע עם רעיון מעולה והתחלה של פיתוח, אבל בלי יכולת להוציא אותו לפעול. התמודדות עם המצב הזה יכולה להתבצע בכמה צורות. לדוגמא, נקיטת הערכת עלויות בצורה שמרנית וזהירה. הוזלה של עלויות באמצעות מיקור חוץ או שיתופי פעולה, למשל העברת פעילות פיתוח תוכנה באוקראינה, במקביל לפעילות שמבוצעת בישראל.

הגדרה לא מספקת של קהל היעד

אתגר אחר שבו נתקלים לא מעט סטארט אפים ישראלים זה קושי בהגדרת קהל היעד. הגדרה לא מספקת, לא ברורה או מעורפלת של קהל היעד עלולה ליצור כמה תקלות. למשל, משקיעים כיום ממעטים להשקיע בחברות הזנק שמתקשות להגדיר קל יעד מדויק. יש צורך לא רק להגדיר את קהל המטרה אלא גם לכמת אותו במונחי שווי שוק או הכנסות צפויות. תקלה אחרת, אפילו חמורה יותר, היא להגיע לשלב הגמר של הפיתוח ולגלות שקהל היעד שהוגדר כלל לא מביע עניין במוצר. ההתמודדות נעשית בכמה דרכים. ראשית, חשוב להגדיר את קהל היעד בצורה טובה ולאפיין במידת האפשר, פלחי שוק שונים. שנית, חשוב להוציא מחקרים שיבדקו האם קהל היעד המזוהה לא רק מביע עניין אלא גם יהיה מוכן לשלם על הפתרונות. שלישית, חשוב לבדוק מאילו אלמנטים קהל היעד לא מרוצה, בפתרונות הטכנולוגיים הקיימים כבר כיום.

טעויות בגיוס כוח אדם בתחילת הדרך

רעיונות טובים יכולים ליפול בהיעדר אנשים מצוינים. עם כל החשיבות של גיוס הון לסטארט אפ, אתגר לא פחות חשוב הוא גיוס כוח אדם איכותי. על מנת להתמודד עם מציאות שבה כוח האדם לא מתאים בכדי לעמוד באתגרים נהוג לנקוט כמה שיטות. ראשית, להתבסס על קשרים אישיים. כאשר אתם מכירים מקרוב את אנשים הצוות, מפרויקטים קודמים, אתם יודעים למה אפשר לצפות ואילו שיתופי פעולה יניבו פירות טובים. שנית, ניתן להיעזר בשיטת חבר מביא חבר. צריך לזכור שיש גם לכך חסרונות, כאשר רוצים ליהנות מכיווני חשיבה שונים. אפשר במידת הצורך להיעזר בחברות השמה מקצועיות להייטק.

חוסר טיפול נכון בשיווק

אלופי הייטק וטכנולוגיה אינם תמיד המבריקים ביותר בתחום השיווק. חוסר טיפול נכון בשיווק הביא לא פעם ולא פעמיים לקריסה של סטארט אפ או להתרסקות בהערכת השווי שלו. חשוב, אם כן, לגייס אנשי שיווק מעולים, בעלי ידע בתחום הטכנולוגי, כבר בשלב שבו מגייסים את צוות הפיתוח. אסטרטגיית השיווק צריכה להיבנות בד בבד עם שלבי הפיתוח הראשוניים או מבחני ההיתכנות.

תיאום ציפיות לא מספק מול המשקיעים

כל סטארט אפ כמעט מתבסס על שיתוף פעולה, ברמה כזאת או אחרת, בין היזמים ובעלי הרעיון לבין המשקיעים, אלה שמביאים את הכסף. תיאום ציפיות בלתי מספק בשלב ההתקשרות עלול להביא לצרות צרורות. את תיאום הציפיות חשוב לבסס ככל המוקדם. כמו כן, חשוב לתת את הכבוד להסכם המייסדים ולבצע איזון נכון בין תחומי אחריות לתגמול. אגב, כיום מרבית המשקיעים הטובים ביותר הם בעלי ערך מוסף כגון ידע טכני או קשרים עם מובילי דיעה וגורמי מפתח בחברות טכנולוגיה מבוססות.

 

 

תגובות

מומלצים