בטיחות בעבודה - על מה נדרש להקפיד?

בשנים האחרונות נרשמת עלייה משמעותית ברמת המודעות הציבורית, כמו גם הממשלתית, לנושא הבטיחות בעבודה. כנראה שריבוי התאונות במקומות עבודה בשנים האחרונות, וספציפית מקרי המוות והפציעות הקשות שנרשמו באתרי בנייה בארץ, הביאו לעלייה במודעות לתחום, וטוב שכך.

21.03.2021 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בטיחות בעבודה - על מה נדרש להקפיד?

 

במידה ואתם מחזיקים ו/או מנהלים מקום עבודה מסוג זה או אחר – על מה נדרש להקפיד בכל הנוגע לבטיחות בעבודה?

נהלי בטיחות מפורטים, העסקת ממונה בטיחות ועוד – בטיחות במקום העבודה

מקומות עבודה שונים מחויבים לדברים שונים מבחינת בטיחות בעבודה, זאת בהתאם למספר פרמטרים עיקריים דוגמת אופי העבודה באותו המקום (למשל – האם נעשה שימוש במיכון כבד או כימיקלים מסוימים, האם מתבצעת במקום זה עבודה בגובה וכו'), מספר העובדים ועוד. חובתם של המנהלים באותו מקום עבודה לברר בדיוק מהם הנהלים הספציפיים השונים המחייבים את אותו בית עסק וליישם אותם באופן מלא.

בנוסף לנוהלי בטיחות ספציפיים, מקומות עבודה מסוימים מחויבים גם בהעסקת אנשי מקצוע מעולם הבטיחות בעבודה, ובפרט ממונה בטיחות בעבודה – זהו איש מקצוע המתמחה בעולם הבטיחות בעבודה, אותו מחויב להעסיק כל בית עסק בו מועסקים מספר גדול יחסית של עובדים (מעל חמישים עובדים עבור עסק מתחום החקלאות, מעל מאה עובדים עבור עסקים בתחומים אחרים וכו').

בנוסף לכך, מחויבים מרבית בתי העסק גם בהכנות מסוימות הבאות להבטיח כי במקרים של תאונות או מפגעי בטיחות מסוימים, הטיפול בהם יהיה מהיר ויעיל. למשל, במקרים רבים מחויב בית העסק בהכנת תיק שטח, המפרט את כל המידע הרלבנטי ומיועד לשימושם של שירותי הכבאות וההצלה במקרה הצורך.

באופן דומה קיימות דרישות נוספות הבאות רובן ככולם להבטיח את בטיחותם של העובדים במקום העבודה, ואת הטיפול המהיר והאפקטיבי במקרים של אירועי בטיחות שונים.

 

הדרכות בטיחות שוטפות והעסקת יועץ בטיחות בעבודה – מה עוד ניתן לעשות?

בבתי עסק רבים, בהם מרגישים המנהלים ובעלי העסק מחויבות עמוקה לשמירה על בטיחותם האישית של עובדיהם, ננקטות פעולות נוספות אשר אולי אינן מוגדרות בחוק כחובה, אך מומלצות ונפוצות ביותר במשק כיום.

למשל, באינספור ארגונים ובתי עסק מועברות הדרכות בטיחות סדירות לעובדים, הן הדרכות בטיחות כלליות והן הדרכות בנושאים ספציפיים הרלבנטיים עבור אותו עסק, דוגמת הדרכת בטיחות אש (במקומות עבודה בהם קיים סיכון אש פוטנציאלי).

דוגמה נוספת היא העסקת יועץ בטיחות מקצועי, אשר עשוי לבצע מספר רב של פעולות שונות בארגון על מנת לסייע להעלות את רמת הבטיחות בו. יועצי בטיחות מסייעים למנהלים ובעלי עסקים לכתוב ולשכתב נהלי בטיחות מפורטים, להכין תיק שטח ושאר דרישות בטיחותיות שמציבות הרשויות במדינה, להעביר הדרכות בטיחות בצורה מקצועית ועוד.

בפרט, יועץ בטיחות טוב יכול לסייע לכל ארגון או בית עסק להבטיח כי אף אחד מעובדיו (או משאר האנשים הבאים בשעריו) לא יהיה חשוף יתר על המידה לסכנה בטיחותית זו או אחרת, וכי במקרה של אירוע בטיחותי הוא יטופל בצורה היעילה והמהירה ביותר, עם מינימום פגיעה בבני אדם.

במידה וכמנהלים או בעלי עסקים אינכם בטוחים מה עליכם לעשות בנוגע לנושא הבטיחות בעבודה, הדבר המקצועי ביותר שתוכלו לעשות הוא פשוט להתייעץ עם יועץ בטיחות מקצועי.

 

בהצלחה.

למידע נוסף אודות חשיבות בטיחות בעבודה, היכנסו לאתר א.ב בטיחות – יועצים לבטיחות בעבודה ואש.

 

תגובות

מומלצים