חקלאות הידרופונית וגידולי שדה באדמת דשן - מה ההבדלים?

החקלאות לא מפסיקה להשתכלל ולספק לכולנו מגוון הולך ומתרחב של ירקות ופירות, באיכות גבוהה ועם ערכים תזונתיים מרשימים. שיטות גידול חדשניות גם מגדילות את התפוקה ולכן מוזילות את עלות המוצרים.

25.12.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
חקלאות הידרופונית וגידולי שדה באדמת דשן - מה ההבדלים?

 

גם מבחינה אקולוגית, היבט רב חשיבות בימינו, כדאי מאוד לנצל את הידע שקיים כיום. בפרט ישנה מגמה משמעותית של מעבר לגידולים הידרופוניים, וגם במסגרת גידולי השדה באדמת דשן באים לידי ביטוי העקרונות החשובים הנ"ל.

היתרונות המשמעותיים של החקלאות ההידרופונית

הביטוי "עובדי אדמה" הוא שם נרדף לחקלאים - אבל כיום כבר ברור שאפשר לגדל שלל צמחים גם בלי קרקע. כדאי לדעת שהרעיון של הגידול ההידרופוני, כלומר על מצע של מים במקום אדמה, מופיע בספר שנכתב כבר לפני כ-400 שנים (ע"י הפילוסוף והמדינאי הבריטי פרנסיס בייקון). במאה ה-21 אנחנו כמובן יודעים איך לעשות זאת הרבה יותר טוב, ושולטים באופן מדויק להפליא בכל החומרים שמתווספים למים על-מנת להזין את הצמח. התוצאה: ירקות יפים, עשירים במינרלים ו-ויטמינים, בריאים, והכי חשוב, טעימים.

יתרונות יקרי ערך נוספים של גידולים הידרופוניים הם החיסכון בשטח ובאדמה (משאב יקר מאוד במדינות רבות ובהן ישראל), החיסכון במים (בזכות המערכת הסגורה), האפשרות לוותר על חומרי הדברה בעייתיים (מפני שהחרקים המזיקים מגיעים מהאדמה, שכאמור יוצאת מהתמונה בשיטת גידול זו) וההשבחה המתמדת של המערכת בזכות הלמידה שלה.

באילו מקרים כדאי להעדיף גידולי שדה ואיך משביחים אותם?

גם במציאות שבה היתרונות הברורים של החקלאות ההידרופונית באים לידי ביטוי משמעותי, עדיין יש מקום גם לחקלאות המסורתית, זו שמבוססת על אדמה שמדושנת בחומרי הזנה.

הסיבה העיקרית לכך היא שישנם גידולים שאי אפשר לגדל במצע מנותק. ביניהם: תירס, אספרגוס (שנחשב לסופר פוד, בין השאר בזכות היותו עשיר בחומצה פולית ובברזל), תרד ניו זילנדי וגם תרד טורקי, אפונת שלג (בעלת הטעם המתקתק והמרענן) וברוקומיני (שילוב ייחודי של קייל וברוקולי, עם כמות גדולה מאוד של ויטמין K ו-ויטמין C. עוד יתרון הוא האפשרות לאכול את כל הצמח, כולל הגבעול).

הוספת קומפוסט איכותי לאדמה שבה מגודלים הירקות הנ"ל משביחה את הקרקע, מקטינה סחף, משפרת את הניקוז ומפחיתה את הצורך בחומרי הדברה. בנוסף עצם הפיכת זבל אורגני לקומפוסט מייצרת תועלת אקולוגית בלתי מבוטלת.

אילו גידולים מתאימים במיוחד לשיטה ההידרופונית?

ההבדל המשמעותי ביותר בין חקלאות הידרופונית לבין גידולי השדה הוא כאמור המצע - בשיטה הראשונה הירקות גדלים על מצע של מים עם חומרי הזנה, ובשיטה השנייה על מצע של אדמה דשנה. ההבדל השני הוא השטח הדרוש בכל שיטה, כשבאופן טבעי גידולים הידרופוניים זקוקים להרבה פחות שטח.

באופן עקרוני אפשר לגדל כמעט כל צמח על מצע מים. ישנם מספר ירקות שעבורם שיטה זו אופטימלית, וביניהם:

  • סלנובה - חסה פריכה ויפה שיכולה להגיע בשני צבעים, אדום וירוק. מכילה כמויות יפות של ויטמין A, ברזל, ויטמין C וגם סידן.
  • נבטים - מגוון רחב מאוד של נבטים ובפרט אלה של החמניה, האלפלפא, אלה הסיניים וגם נבטי הברוקולי, הצנונית, האפונה והבזיל. לכולם טעם מעניין שמעשיר כל סלט ועוזר לגוון את התזונה. בנוסף כוללים רכיבים בריאים במיוחד, כשלמשל בנבטי הבזיל יש פלבנואידים.
  • באק צ'וי - ירק עשיר בוויטמינים ומינרלים שמתאים מאוד למאכלים אסיאתיים (מוקפצים למיניהם, מרקים, מנות מאודות ועוד).
  • קייל - סופר פוד שזוכה לפופולריות גבוהה מאוד בזמן האחרון, בעיקר בזכות הכמות הגדולה של ויטמיני K, C ו-A והסידן שיש בירק זה.
  • רוקולה - עלים בעלי טעם דומיננטי שמשדרגים גם פסטות ופיצות.

 

 

תגובות

מומלצים