מעון חוסים אילנית מיישמים תכנית קידום אישית לבעלי מוגבלויות נפשיות

מתוך נתוני הביטוח הלאומי עולה בישראל קיימים כרבע מיליון איש המקבלים קצבאות עקב נכות. אך לא כל בעלי המוגבלויות הנפשיות בארץ נמצאים זכאים לקצבת נכות ולכן, מספר בעלי המוגבלויות המוערך למעשה מוערך במספר הגבוה פי שלושה.

27.10.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מעון חוסים אילנית מיישמים תכנית קידום אישית לבעלי מוגבלויות נפשיות

מכיוון שהמגמה הנוכחית גורסת כי ראוי לסייע ולקדם נכים ובעלי מוגבלויות נפשיות בקהילה, ולא לכולם יכולת תפקוד שכלית או גופנית זהה, מוצעות תכניות קידום אישיות ייחודיות לבעלי מוגבלויות נפשיות.  מוסד אילנית שם דגש גבוה על מימוש תכניות קידום אישיות בתיאום עם רשויות הרווחה השונות ומציג סקירה של הנושא החשוב הזה.

סל שיקום ופתרונות קהילתיים

במידה ואדם בעל מוגבלות נפשית מעוניין להשתלב בתוכנית שיקום אישית, ביכולתו לפנות לגורמים שונים. למשל, ניתן לפנות לעמותות תמיכה הפועלות בתחום הלקות או המגבלה הרלוונטית. ישנה אפשרות לפנות לרשות המקומית, למחלקה לשירותים חברתיים. מקובל גם לפנות למשרד הבריאות, לגוף שעוסק בשיקום ומתן פתרונות שנקראים "סל שיקום".

בהמשך להגשת בקשה לסל שיקום יגיע בעל המוגבלות, לרוב ביחד עם בן משפחה או גורם מפנה כגון עובד סוציאלי או פסיכיאטר, לוועדה מקצועית. הוועדה תבדוק אילו מרכיבים תוכל לכלול תכנית שיקום אישית. בהתאם לתוכנית השיקום יינתן מענה באמצעות פתרונות קהילתיים ייעודיים.

קידום בדיור ובחונכות

במוסד שיקום אילנית שמים דגש רב על תכנית קידום אישית המבוססת על מרכיבים שונים ובראשם דיור ותעסוקה. עבור בעלי מוגבלויות נפשיות יש בנמצא מגוון פתרונות דיור שיבחרו על פי מצבו ויכולת תפקודו של המועמד. בין הפתרונות המוצעים, ניתן לציין את הדיור המוגן שמתאים לבעלי מוגבלות נפשית עם יכולת תפקוד יחסית גבוהה. דיור כזה יתכן ויוצע על ידי עמותות כאשר הצוות כולל מדריכים, עובדים סוציאליים, עובדי משק בית. אנשי הצוות מעניקים ליווי לדיירים אך הללו נהנים מאוטונומיה רבה.

יש גם פתרונות שנקראים הוסטלים והללו בדרך כלל מציעים ליווי של אנשי צוות הניתן באופן יותר הדוק ולעיתים גם מסביב לשעון, כפי שהדבר מיושם גם במעון חוסים אילנית. עבור בעלי מוגבלות המתגוררים בבית ההורים או בבית משלהם, ניתן להתאים תכנית קידום הכוללת ליווי של חונך או סומך, בהתאם לצורך ולמשל מספר שעות קבוע בכל יום או מספר פעמים בשבוע.

תכנית קידום תעסוקתית 

ברובד התעסוקתי, ניתן לבנות תכנית קידום אישית לבעלי מוגבלויות נפשיות המבוססת על פתרונות שונים. לבעלי יכולת תפקוד עצמאית גבוהה למדי, כאלה שנמצא כי מסוגלים לעבוד גם ללא השגחה צמודה, ניתן לבנות תכנית להיקלטות בשוק העבודה הכללי. בעל המוגבלות מקבל סיוע בהשמה, ליווי בפתרונות אישיים ובמידת הצורך פעילות גם מול המעסיק מעת לעת. אפשרויות אחרות שיכולות לבוא בחשבון הן קליטה בעבודה במפעל מוגן או במועדון תעסוקתי לבעלי צרכים מיוחדים. 

תגובות

מומלצים