למה קשה יותר לקרוא בערבית?!

מסדרה של מחקרים שפורסמו בכתב העת Neuropsychology עולה כי בגלל המורכבות החזותית של האורתוגרפיה הערבית ההמיספרה הימנית של המוח אינה מעורבת בפיענוח הכתב בשלבים הראשונים.

29.08.2010 מאת: פורטל הכרמל והצפון
למה קשה יותר לקרוא בערבית?!

ההמיספרה הימנית של המוח אינה מעורבת בעת רכישת קריאה של השפה הערבית, זאת בגלל המורכבות הגרפית של הכתב הערבי, ולכן רכישת הקריאה בערבית קשה יותר בהשוואה לעברית ואנגלית, כך עולה מסדרת מחקרים שנערכו במחלקה לפסיכולוגיה ובמרכז ספרא לחקר המוח של לקויות למידה באוניברסיטת חיפה ופורסמו בכתב העת היוקרתי Neuropsychology.

בעשר השנים האחרונות נתונים רבים מצביעים על כך שרכישת הקריאה בערבית איטית וקשה יותר מרכישת קריאה בשפות אחרות.

בסדרת המחקרים של ד"ר רפיק אברהים ופרופ' זהר אביתר נבדקה ההשערה שהסיבה לקושי זה נעוץ במורכבות הויזואלית של השפה הערבית. לדברי החוקרים, בשפה הערבית ישנם מספר סימנים גרפיים דומים המייצגים אותיות שונות וההבחנה ביניהם נשענת על הבדלים דקים של תכוניות בודדות (כמו קוים או נקודות) וכן ישנן אותיות שמיוצגת על ידי כמה צורות שונות.  

כדי לבדוק האם מורכבות זו גורמת לעומס תפיסתי ערכו החוקרים סידרה של מחקרים שהשוו מהירות ודיוק תפיסת הכתב  בשפת האם של ילדים דוברי ערבית, דוברי עברית (שפה דומה לערבית) ואנגלית (שפה רחוקה מערבית) ומחקרים שהשוו מהירות ודיוק תפיסת הכתב בערבית, עברית ואנגלית בקרב ילדים ששפת אמם ערבית.

מהממצאים עולה כי ההמיספרה הימנית במוח משתתפת ברכישת הקריאה של אנגלית ועברית, אך לא בערבית, משום שהיא משתמשת בעיקר באינפורמציה גלובלית כדי לזהות אותיות.

עוד עולה כי היחסים המורכבים שבין הסימנים הגרפיים והצלילים בערבית אכן גורמים לעומס תפיסתי שמקשה על למידת ההתאמה בין אות וצליל ועל שליפת האותיות.

"המשמעות היא שילדים שרוכשים שפות אחרות נשענים על היכולות של שתי ההמיספרות בשלבים הראשונים של למידת הקריאה, דבר הנמנע מילדים הלומדים ערבית. בפני הילד הערבי מוצב אתגר קשה יותר המצריך אימון רב ומאמץ פדגוגי מיוחד וממחיש את הצורך בהתערבות מקצועית שיטתית בהוראת הכתב הערבי במיוחד בקרב אלו המתקשים", סיכם ד"ר אברהים.

תגובות

15. אמאל אבו פארס לפני 14 שנים
אני מרוצה שישנם אנשים חושבים כמוני
14. حمود לפני 14 שנים
اللغة العربية هي لغة آدم وهي اللغة المنزلة
13. مجيب متعب منصور-عسفيا לפני 14 שנים
رقم 7+9
12. שורוק לפני 14 שנים
תודה על השיתוף, מאוד מעניין
11. معلمة לפני 14 שנים
لذلك اتركوا اكساب العبرية والانجليزية ومواضيع زائد
10. صيني לפני 14 שנים
لغة ثرية
9. واحد من الشعب לפני 14 שנים
الى رقم 4
8. פהמאן לפני 14 שנים
לקרוא בעברית או בערבית לא משנה
7. حيادي לפני 14 שנים
الى رقم 4- نصيحتيك أن تتبرأ من ألمعتقد ألرجعي وتتب
6. חבר מהכרמל לפני 14 שנים
סוף סוף יש שיח' שמדבר לעניין ...
5. איש דת לפני 14 שנים
ד"ר אברהים הוכחה חיה לכך ...
4. مجيب متعب منصور-عسفيا לפני 14 שנים
إستمرار التآمر على اللغه العربيه
3. סמי לפני 14 שנים
אנחנו מגיל קטן מדברים עברית
2. דלואני לפני 14 שנים
מאוד מעניין
1. زميلة قديمة بالعمل לפני 14 שנים
هاي ناس بترفع الراس الله يقدم الطايفه

מומלצים