קצין הלוגיסטיקה ראשי, תא"ל מופיד גאנם

חיל הלוגיסטיקה מתכנן שינוע אספקה באמצעות כלי רכב בלתי מאויישים כך חשף קצין הלוגיסטיקה הראשי,תא"ל מופיד גאנם, במסגרת כנס לטרון.

06.09.2011 מאת: פורטל הכרמל והצפון
קצין הלוגיסטיקה ראשי, תא"ל מופיד גאנם

עוד מתכנן חיל הלוגיסטיקה את העלאת הרובאות והכשירות הקרבית של חייליו, להתמודדות טובה יותר בשדה הקרב

מאת: דניאלה בוקור,צה"ל.

כטב"ם וכרב"ם המשמשים לתספוקת וחיזוק חוסן הלוחמים: אלא המגמות האחרונות אותם מניע מערך הלוגיסטיקה של צה"ל. קצין הלוגיסטיקה הראשי, תא"ל מופיד גאנם, השתתף היום (שלישי) בכנס לטרון החמישי והתייחס לאתגרי העברת האספקה ללוחמים במרחבי לחימה מורכבים, תוך התייחסות לתהליכים המכוונים לשיפור המענה הלוגיסטי בעתיד.

המונח "שרשרת התספוקת" מתייחס להעברת אמצעים שונים ללוחם בעת חירום, והוא מורכב מחוליות רבות המתחילות במלאי המטכ"לי ונגמרות בחיקו של החייל תחת האש. האספקה נעשית בהתאם לצרכים המבצעיים בשטח ונשענת על דרישות המפקדים וההקצאות. הציוד המשונע יכול להיות מזון, אבזור רפואי, דלק, תחמושת ובעצם - כל מה שיאפשר ללחימה להמשיך ולהתקיים.

דרכי ההגעה לכוחות הם רבים ומגוונים: אם באמצעות הצנחה ממסוקים ומטוסים, משאיות, ספינות, בצורה רגלית על גבי החיילים או בעזרת סבל חי"ר ממנוע, שהוא מעיין רכב שטח קטן שנמצא בכל פלוגה. ישנו גם ניוד מבצעי - ניוד שכמעט לא קיים ומורכב מכוח מבצעי מיוחד של לוחמים ומפקדים מצוינים היכולים להעביר תספוקת במצבים ייחודיים.

העברת האספקה היא תהליך מסועף הדורש אבטחה של צירי תנועה. "אחרי מלחמת לבנון השנייה, בה הלוגיסטיקה לא יכלה להיכנס יותר מקילומטרים ספורים מעבר לגדר, שיפרנו את הנושא", ציין תא"ל גאנם, שהדגיש כי "לא היו צירים מתאימים לתנועה בטוחה, אולם כיום אנו מלמדים את הכוחות ליצור מצב בו הלוגיסטיקה תוכל להיכנס".

ולא בזאת בלבד הרעידה לבנון השנייה את מערך הלוגיסטיקה. עם ההבנה כי קצינים וחיילים המשרתים באט"ל צריכים בחלקם להיכנס לזירה רוויה באש, הוחלט באחרונה לנסות ולשפר את כשירות הלוחמים.

"היום אנו מלמדים קציני לוגיסטיקה לחתור למגע עם כוחותינו. אחרי שהיו במרכז הלוגיסטי הנייח (מל"ן), עליהם להביא את הציוד אל הלוחמים. זה מסוכן, כמובן, אך הערך המרכזי במלחמה הוא לנצח", ציין תא"ל גאנם. לדבריו, אנשי הלוגיסטיקה לומדים בתקופה האחרונה גם לאבטח את עצמם, אמנם "כאשר האויב נוכח בשטח נצטרך כוח מבצעי שיאבטח את הכוחות, אך נוכל להעמיד גם כוחות לוגיסטיים מאבטחים, שידעו להילחם וגם יבינו את העבודה בפן המקצועי".

קצין הלוגיסטיקה הראשי הביע את פליאתו נוכח כשירותם המבצעית של לוחמי ארה"ב העוסקים בתחומים הלוגיסטיים וגילה כי הוא מתכוון לשנות את הרובאות של החיילים העוסקים כיום בלוגיסטיקה בצה"ל.

"כבר היום אנחנו חושבים איך אנחנו יכולים לאמן אותם בצורה טובה יותר ונרחבת יותר", אמר: בדומה לדברים שמסר מפקד אט"ל מוקדם יותר בכנס, הזכיר גם תא"ל גאנם את הדיגיטציה בתחום הלוגיסטי.

"כיום אנו משתמשים באמצעי שו"ב מתקדמים כמו שו"בל (שו"ב לוגיסטיקה), בהם עושים שימוש באוגדות. בתקופה הקרובה נכניס את גם את המשואה למפה הטכנולוגית, והנתונים יזרמו ברמת הכלי הבודד", ציין תא"ל גאנם.

עוד ציין תא"ל גאנם כי בחיל הלוגיסטיקה בוחנים כיום אפשרויות לייצור כלי טיס וכלי רכב בלתי מאויישים המסוגלים להעביר ציוד ואספקה לכוחות החי"ר, מבלי לסכן חיי אדם. "אנחנו עדיין בוחנים את הנושא", אמר לאתר צה"ל תא"ל גאנם, "הנושא טרם הוסדר תקציבית אך אנחנו בהחלט שוקלים את הנושא לקראת התוכנית הרב-שנתית הבאה של צה"ל".

דברים נוספים הנמצאים בבחינה הם עגלות חי"ר ומנשאים קלים שיקלו על המשא איתו מתמודדים הלוחמים, כשמעבר לכך נשקלת האפשרות להוספת מיכל סולר נוסף לכלי ה-D9 הממוגן, כך שיוכל לתפקד שעות ארוכות ונוספות מבלי צורך בתדלוק.

תגובות

מומלצים