מערכת החינוך לא ערוכה לסייע לתלמידים עם ליקויי למידה

סקר של אגודת ניצן, בסיוע מכון סמית מראה כי מערכת החינוך לא ערוכה כלל לסייע לתלמידים עם ליקויי הלמידה ו/או הפרעת הקשב, למרות רצון טוב של בתי הספר.

18.12.2012 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מערכת החינוך לא ערוכה לסייע לתלמידים עם ליקויי למידה

בסקר בקרב הורים, שערכה אגודת ניצן (לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה ו/או הפרעת קשב, בסיוע מכון סמית  לבחינת מידת היערכות מערכת החינוך לטפל בקשיי ילדיהם, התקבלו התוצאות הבאות: 

32% מההורים סבורים כי מערכת החינוך לא ערוכה כלל לסייע לתלמידים עם ליקויי הלמידה ו/או הפרעת הקשב.

59% מההורים סבורים שמערכת החינוך ערוכה לסייע באופן חלקי. רק 7%  בלבד מההורים! סבורים שהמערכת ערוכה לכך. 2% מההורים לא יודעים.

63% מההורים סבורים שבית הספר משתדל לסייע לילדם. 36% סבורים שביה"ס לא כ"כ משתדל, או אינו משתדל.

1% מההורים אינם יודעים. ממצא חיובי זה מפתיע! יכול להצביע על העובדה כי קיים פער בתפיסת ההורים את ביה"ס אשר בדרך כלל משתדל עם האמצעים העומדים לרשותו, לעומת מערכת החינוך שאינה ערוכה דייה בכדי לסייע לבתי הספר.

32% מההורים חושבים שביה"ס מיישם באופן מלא את המלצות האבחונים, שניתנו לילדיהם על ידי מאבחני לקויות הלמידה ו/או הפרעת הקשב.

54% חושבים שביה"ס מיישם את המלצות האבחונים באופן חלקי בלבד. 9% חושבים שביה"ס כלל אינו מיישם את ההמלצות. 5% מההורים אינם יודעים.

41% מההורים מדווחים שביה"ס משתפם בקשיי הילד הקשורים ללקויות הלמידה ו/או הפרעת הקשב בזמן אמת

19% טוענים שבאופן קבוע, 22% - לעיתים קרובות) לעומת 34% מההורים הטוענים כי ביה"ס משתף אותם רק מידי פעם ו- 25% מההורים אשר חשים נתק ומדווחים שביה"ס אינו משתפם (14% - כמעט ולא משתף, 11% - כלל לא משתף).

91% מההורים משתפים את ביה"ס בסיוע שהם מעניקים לילד/ה מחוץ למסגרת הלימודים (69% - משתפים באופן מלא, 22% - באופן חלקי).

9% מההורים מדווחים כי הם כלל אינם משתפים בעניינים אלה את ביה"ס.

לדברי עפרה אלול, יו"ר אגודת ניצן: "ממצאים אלו מלמדים על פער בין הרצון הטוב של בתי הספר לסייע לתלמידים עם ליקויי הלמידה לבין הנעשה בפועל בשטח. למרות ההתפתחות הרבה שחלה בשנים האחרונות בשדה ובמחקר והעובדה שכיום יודעים כיצד לסייע לתלמידים הללו, ההורים חשים שקשה לסמוך על מערכת החינוך, המלצות האבחונים לא מיושמות באופן מלא וחלקם אף אינם מקבלים דיווח בזמן אמת באופן קבוע ושוטף על קשיי ילדיהם. מערכת החינוך תשכיל לעשות, אם תהפוך את ההורים לשותפים פעילים היכולים לסייע לקידום ילדיהם ובכך תשיג תוצאות טובות יותר".

דר' מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן: "מציאות מורכבת זו תורגמה באגודת ניצן לפעילות ענפה ברמה הארצית אשר במרכזה עומדים שירותי סיוע, הממוקדים בהורים. לצד אנשי המקצוע של האגודה החל לפעול בשנה האחרונה פרויקט התנדבותי, ששמו: 'יועצים למען הורים', בשיתוף גמלאי אגודת היועצים החינוכיים בישראל במסגרתו מלווים ומסייעים למשפחות הנמצאות בקושי משמעותי עם מערכת החינוך. כמו כן, הושק פורטל חדש באינטרנט להורים, המספק מידע חשוב להורים ומענה מהיר לקשיים ולשאלות (כתובת: http://www.nitzan-israel.org.il/). בימים אלה אנו גם חונכים קו פתוח להורים, שמספרו: 5372270 – 03  לשאלות בתחומי אבחון, טיפול, דיאלוג עם ביה"ס והקשר עם גורמים בקהילה. יום ההתרמה השנתי יתקיים במשותף עם ארגוני החרשים בישראל ביום חמישי 20 בדצמבר 2012".

תגובות

1. הורה לפני 11 שנים
לא מופתעים בכלל

מומלצים