מפגע ביוב שעולה לדליה ועוספיה הרבה כסף

התושבים משכונת ראבעת אלגוז בדליה שפנו לערכאות משפטיות נגד מפגע הביוב והריחות החריפים בשכונה יפוצו ב400 ש"ח ליום ויועברו לבית מלון עד שימצא פתרון עבורם, כך קבע השופט שלמה לבנוני סגן נשיא בית משפט השלום חיפה

29.09.2013 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מפגע ביוב שעולה לדליה ועוספיה הרבה כסף

מאבקם של תושבי ראבעת אלגוז בדליה הוא שונה מכל מאבק אחר, הם שקועים שנים בתוך בועה ענקית של שבר ביוב, ריחות חריפים, מה שגורם להם עוגמת נפש, התושבים לא יכולים לנהל את חייהם כשגרת התושבים האחרים, במילה יותר עדינה חיים בצנרת הביוב.

מה קורה באמת ולמה המפגע הזה נמצא רק בשכונה הזו?

מערכת הביוב שמחברת את שני הכפרים עוספיה ודאלית אל כרמל תוכננה לתת מענה לשני הישובים ששותפים יחד להזרמת מי הביוב לקדם טיפולי שנמצא לפני סת שרה בדליה ומשם לחוף כרמל.

תכנון לקוי ולא ברור איך הוא נגרם ומי אשם בו, לא המשיך את קו הסניקה עד לקדם טיפולי אלא רק עד מרכז דליה ומשם כל הביוב מתחבר יחד עם הבתים בשכונה, מה שגרם לקריסת כל המערכת וגרם לבקע הזה.

יש לציין שהסיפור הזה נמשך שנים, למרות שבזמן עיריית הכרמל הושקע בתיקון הקו הזה מעל 2 וחצי מליון ש"ח.

המועצה הנוכחית מצאה פתרון לריחות החריפים והציבה מיכלים עם חומרים שהוזרמו לתוך הצנרת, החומר הזה הוא מרדים ריחות חריפים, כל מיכל כזה שמספיק ליומיים נקנה בעלות אלפי ש"ח בכדי לתת פתרון זמני, במצבים מיוחדים שהחומר לא הוזרם הריחות התפשטו בצורה אדירה וקשה לכל עבר, מה שגרם לתושבים קושי לנהל את חייהם בשכונה.

במשך כל התקופה הזו של המועצות בשני הכפרים היו אמורים להמשיך את קו הסניקה ממרכז דליה לעבר הקדם טיפולי וכן לתת פתרון קבע לכל המפגע הזה.

התושבים 10 במספר לא יכלו יותר לחכות להבטחות ופנו לבית משפט השלום בחיפה שדן בעניינם, מספר ישיבות התנהלו ובכל פעם שהריחות חזרו העותרים חזרו לבית המשפט.

כבוד השופט שלמה לבנוני סגן נשיא בית משפט השלום חיפה שהתביעה מתנהלת בפניו בא לקראת התובעים ונתן יותר מפעם הזדמנות למועצות למצוא פתרון ובין היתר קבע לפצות את התושבים בסכום של 400 ש"ח ליום או להעבירם לבתי מלון בכדי לשפר את תנאי מחייתם עד שהמועצות יתקנו את המפגע.

בינואר2013  השנה, לאחר ששוב פנו העותרים שהמצב הולך ומחמיר בשכונה, כבוד השופט שלמה לבנוני קבע  כי שתי המועצות ישלמו 40 אלף ש"ח קנס ודרש תיקון מידי של המצב.

כבוד השופט שלמה לבנוני סגן נשיא בית משפט השלום חיפה, לפי מה שהוצג ע"י חוות דעת מומחים שעוצמת הריחות היא מעל המותר ומוגדרת מעל התקן שעוצמתה מגיעה ל5 מהגבוהות ביותר והמסוכנות לסביבה.

ככל שמעיינים בפרוטוקולים ובדיונים מבינים שאם היתה אכיפה  וניהול תקין לא היו צריכים לחכות לכל ההחלטות של בית המשפט.

השכונה

דיווח קודם

תושבים סגרו קטע כביש בדליה כל מי שינסה לעבור בדרך קיצור ממרכז דליה לגלעין הכפר יתקל בכביש סגור בחביות ענקיות עם שלט "סכנת ריחות ביוב".

תושבי שכונת ראבעת אלג'וזה בדליה תלו שלטים ומוחים על הריחות החריפים של הביוב בשכונה, בעיה שממאנת להפתר מזה תושבים בשכונה לקחו את החוק לידיים והחליטו לסגור את הכביש כמחאה על סבלם של הדיירים במקום.

משעות הבוקר הכביש סגור בחביות ענקיות עם שלט שהוצב במקום ובו כתבו "סכנת ריחות ביוב".

 

{YouTubeVideo id=Zf_H1fsLb50}

 

ניידת חומרים מסוכנים הגיעה לכרמל

בודקים של המשרד לאיכות הסביבה הגיעו לעמוד מקרוב ולקחת דגימות מהריחות והרעלים שנפלטים ממערכת הביוב בעיקר בדליה

מערכת הביוב המחוברת בין שני הכפרים דליה ועוספיה מתנקזת לצינור אחד שממשיך לתחנת הקדם טיפולי באזור אדמות אום אלשוקף מערבית לדליה.

מזה שנים שתושבי שכונת ראבעת אלגוזה בדליה סובלים מריחות חריפים ומבליטת גזים רעילים מסוכנים לבריאות, תלונות רבות הגיעו למועצה ולמשרד לאיכות הסביבה, המועצה הנוכחית הזרימה כמויות גדולות של חומרים משככי ריחות שלא כל כך עזרו והטענות שעלו שמועצת עוספיה לא הזרימה חומרים דומים זה מה שגורם לריחות בדליה.

לפני יותר משנתיים הושקע בהחלפת קו הביוב כשניים וחצי מליון ש"ח לתקן את הקו שקרס בתקווה שזה יעזור לפתור את בעית הריחות החריפים שהם בעצם חומרים שעשויים מגופרית.

תושבי שכונת "ראבעת אלג'וזה" וסביבתה לא פעם איימו ושלחו מכתבים והסבירו שהם ממשיכים לסבול מאותה בעיה של ריחות ממערכת הביוב שכבר שנים סובלים ממנה.

תושבי שכונת ראבעת אלג'וזה טענו עוד שהם מתקשים בחודשי הקיץ לפתוח חלונות או לשבת במרפסת בשל ריחות הביוב שנפלטים ממערכת הביוב, ריחות שקשה להתעלם מהם.

כל מי שעובר בשכונה מתקשה להריח את הריחות הנפלטים ממערכת הביוב במשך כל שעות היום, הריחות מתחזקות לקראת הערב.

השכונה

תושבי השכונה כבר התייאשו מהמצב הזה שחוזר על עצמו והרימו ידיים מול הריחות והסבל היומי הנוראי שהם עוברים.

לפני שנה, המועצה המקומית דאלית אל כרמל החלה להזרים לצנרת הביוב חומר אורגני שנועד לנקות את הצנרת במטרה לפתור את בעיית הריחות.

בזמנו סגן ראש מועצת דאלית אל כרמל כרמי מקלדה אמר לנו: "העבודה מתבצעת בליווי אנשי מקצוע, ומעבדה צמודה, אנחנו מקווים שבימים הקרובים כל הריחות יעלמו מהצנרת".

כרמי: "המועצה המקומית עושה להביא בעיה זו לפתרון סופי לרווחת התושבים המכובדים, תהליך זה הינו תהליך מתמשך וימשך עד לפתרון סופי לבעיה".

לפני יותר משנה אזרחים התלוננו על קשיי נשימה וריח רע כי הם נושמים גז הנקרא מימן גופרתי, נוכחות גז ,המימן הגופריתי (הגורם לריח הרע ) בשפכים נובעת ממספר סיבות:

1. תנאים אנאירוביים (חוסר חמצן) המאפשרים היווצרותו באמצעות הבקטריה המשתמשת בסולפט כמקור חמצן ובחומר האורגני המצוי בשפכים כמקור פחמן, לייצור האנרגיה.

2. תכנון לקוי של צנרת אשר מאיצים את קיומם של תנאים אלו.

3. קיום שפכים תעשייתיים/אחרים המכילים סולפטים/סולפידים ,למשל תעשיות המאפה,שפכי המסעדות .

4. תכנון לא נכון של משטר עבודה של משאבות בתחנות שאיבה .

5. חיבור בין צנרת ניקוז לצנרת ביוב.

צריך לטפל ולמנוע את כל הסיבות שהוזכרו לעיל באופן יסודי כדי למנוע נזקים נוספים אבל יש גם תהליך חדשני לפתרון הבעיה של ריכוז H2S (ריח דוקר של ביצים רקובות) בצנרת ביוב:

באוסטריה פותחה מערכת שלמה לפתרון הבעיה של ריכוז H2S בצנרת ביוב. המערכת מבוססת על שילוב בין טכנולוגיה עתידנית וחומר חדשני ידידותי לסביבה ואשר מופק מאבני דולומיטים (מהרי הדולומיטים ) בשם דולומין- Dolomin ולהלן תיאורו:

דולומין- Dolomin הינו חומר ייחודי ,החומר מיוצר מאבני דולומיטים עם ריכוז קבוע של חמצן.

בגלל ייחודה של התרכובת היא מונעת היוצרות תנאים אנאירוביים וע"י כך התנאים להיווצרותו של מימן גופריתי נמנעים והריח הרע נמנע , כל זה מתבצע ללא פגיעה במיקרואורגניזמים וללא שימוש בכימיקלים או שינוי ב-pH.

יתרונות החומר:
a. מניעת ריחות אמינה ויעילה על בסיס ביולוגי.
b. מניעת סיכונים בריאותיים ובטיחותיים הנגרמים ע"י גזים רעילים הנוצרים במערכת הביוב.
c. מניעת תלונות על מפגעי בריאות מהשכנים לצינור.
d. מכיל קלציום ומגנזיום המשפיעים בצורה חיובית על התהליכים הביולוגיים.

המערכת מבוססת על גשש חדשני אשר מנטר את ריכוז ה- H2S, טמפ' ועוד מגוון פרמטרים ומשדרם באמצעות טכנולוגיית GPRS לאינטרנט בצורה מידית ,יכולת זו מאפשרת למערכת פקוד ובקרה לפקד על משאבת מינון המזריקה את הדולומין בהתאם לריכוז המתקבל ונותנת מענה בזמן אמת ואף חוסכת בחומר בתקופה בה הריכוז עומד בתקן או ערך הנדרש ע"י המפעיל/ משתמש.

המערכת מאופיינת בקלות השימוש במרכיביה ובהפעלתם ובפשטות בה היא מתגברת על בעיות של ריח קשות .
באירופה ובעולם המערכת הוכנסה לשימוש במגוון אפליקציות כגון:
a. קניונים גדולים בהם יש ריכוז גבוה של מסעדות .
b. מרכזים תעשייתיים גדולים .
c. מערכות ביוב מרכזיות .
d. צנרת ביוב עם בעיות של ריחות.

צוות גדול של המשרד להגנת הסביבה, ניידת חומרים מסוכנים מחוז חיפה קיימה מספר בדיקות בכל השכונות בהם התושבים התלוננו, חברי הצוות שהו מספר שעות בכרמל ועזבו כאשר ברשותם כל הממצאים ובין היתר זה מה שנאמר ע"י בכיר שהמועצה אכן עשתה אבל לא מספיק.

ככל הנראה לאחר סיום הבדיקה המשרד לאיכות הסביבה יעביר את המסקנות לאחראים במשרד, מה שצפוי שבדו"ח תרשם ביקורת חריפה נגד המועצות בכרמל וככל הנראה יוטל קנס כספי על קופת המועצה.

תגובות

13. עובד מועצה לפני 11 שנים
בעיה מתקופת פהמי
12. שכן לפני 11 שנים
מצב בלתי נסבל
11. דרוזי לפני 11 שנים
בושה למועצה
10. תושב לפני 11 שנים
פתרונות יש רק ליישמם צריך
9. גבר לפני 11 שנים
תודה לפורטל הכרמל שמעלה את הנושאים החשובים
8. עובר אורח לפני 11 שנים
פתרון בעיית הביוב הנו פשוט
7. מהשכונה לפני 11 שנים
הכל בלוף
6. תושב לפני 11 שנים
לסגור את קו הביוב בשכונה במידי
5. רואה עתיד לפני 11 שנים
שכונת המתים
4. מכיר טוב את הבעיה לפני 11 שנים
הבעיה בשתי המועצות
3. מהשכונה לפני 11 שנים
חי מוות
2. מהנדס לפני 11 שנים
בעיה של בדיקה לעומק
1. תושב לפני 11 שנים
תכנון לקוי בחסר

מומלצים