השגריר הצעיר הבא של עיר ללא אלימות

רז לוי בן 15 מקרית מוצקין זכה אתמול בלילה, בתואר השגריר הצעיר של תוכנית עיר ללא אלימות. רז גבר על 11 מועמדים בשלב הסופי של תחרות השגריר הצעיר של עיר ללא אלימות שהתקיימה בירושלים במעמד השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ'.

04.02.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
השגריר הצעיר הבא של עיר ללא אלימות

רז לוי בן 15 מקרית מוצקין זכה בתואר השגריר הצעיר הבא של עיר ללא אלימות. רז לוי נבחר מתוך 12 המועמדים הסופיים במעמד הגמר שהתקיים אתמול במרכז ז'ראר בכר בירושלים. שני סגני השגריר שנבחרו: אופיר מקניק בת  15 מאשקלון ואור רחמינוב בן 15 מקרית ים

ועדת השופטים כללה את גל יוסף, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, השחקנית ליאור כהן מגאליס, חנן רובין- מחזיק תיק הצעירים בעיריית ירושלים, דן כנר, טל וולבוביץ (דוברת המשרד לביטחון הפנים), וגיל חורב דובר התכנית עיר ללא אלימות.

את הטקס הנחה הקומיקאי גורי אלפי.

על רקע אירועי האלימות והגזענות שאירעו בעת האחרונה, יזמה תכנית עיר ללא אלימות, פרויקט ייחודי וראשוני- איתור "שגריר עיר ללא אלימות" מקרב בני הנוער וזאת באמצעות תחרות שנערכה בסגנון תחרות נאומים בסגנון הדיבייט האמריקאי. תהליך גיוס ומיון המועמדים לתפקיד ארך כחודשיים עקב היענות מרשימה מטעם בני נוער מכל רחבי המדינה. במעמד הגמר התבקשו 12 המועמדים הסופיים לשאת נאום של עד 3 דקות באחד מהנושאים הקשורים במאבק באלימות ובמניעתה: מאלימות ברשת ועד לגזענות ובריונות בבתי הספר, אלימות בספורט ועוד.

מטיעוני השופטים על בחירתו של רז לוי: "רז הפגין יכולת דיבור ושכנוע מרשימים מאד. הוא בחר לנאום על  הנושא החשוב של אלימות ברשת והדרכים לצמצומה, זאת על רקע ריבוי אירועי האלימות והטרגדיות שלהם היינו עדים בשנים האחרונות והחלו ברשתות החברתיות. רז הוא בעל ידע נרחב ושפה עשירה ויכול כבר עכשיו להשתלב בכל פאנל מקצועי שעוסק בנושא מניעת האלימות".

כמה מילים על רז: בן 15, תלמיד כתה ט' בית הספר הריאלי סניף הדר בחיפה. תושב קרית מוצקין.  משתתף בתכנית שגרירים צעירים בבית הספר במסגרתה לומדים מהי הסברה יעילה לישראל, פיתוח מנהיגות ותקשורת. רז זכה בעבר במקום הראשון בתחרות נאומים של עמותת שיח וסיג. בנאומו התייחס רז לתופעת האלימות ברשת, ממה היא נובעת וכיצד החברה יכולה לצמצמה ולמנוע אותה. "בואו נתאחד כולנו במאבק באלימות ובבריונות. על כל אחד לקחת אחריות על המעשים שלו ברשת ואז נגיע לרשת אינטרנטית טובה ויעילה יותר בישראל ובעולם" ציין רז בנאומו. 

לאחר זכייתו אמר רז "אני גאה בזכייה ואעשה הכל כדי לשכלל את האופן שבו אנו מתמודדים עם האלימות ברשת. תוכנית עיר ללא אלימות היא תוכנית חשובה מאד שיש להרחיבה לכלל ישובי וערי ישראל. אעשה כל מה שאוכל כדי להגיע לכמה שיותר בני נוער בגילי ולגייס גם אותם למיגור תופעת האלימות".

במקום השני זכתה אופיר מקניק בת ה15 מאשקלון שבחרה לדבר על אלימות כלפי הקהילה הגאה וכנגד תופעת האאוטינג וההקנטות כלפי בני נוער בעלי נטייה מינית שונה. אופיר ריגשה את הקהל כאשר סיפרה את סיפורו של חבר ללימודים שהוצא מהארון כנגד רצונו וספג אלימות מילולית ועלבונות.

למקום השלישי הגיע אור רחמימוב בן 15 מקרית ים שסחף את הקהל בנאום קולח ומשכנע בנושא תפקידם של בני נוער אשר עדים לאלימות ויכולתם למנוע אותה.

נציג נוסף שריגש את הקהל היה עלי סופי מדיר אל אסד שדיבר על תופעת האלימות בספורט וגזענות בחברה הישראלית בכלל ובמגרשי הכדורגל בפרט. סופי סיפר על פרויקט חברתי שלו הוא שותף במסגרת תוכנית עיר ללא אלימות ושמו "שכנות טובה" ובמסגרתו פועלים בני נוער יהודים מכרמיאל וערבים מישובי הסביבה כדי להכיר אלו את אלו ולנפץ את הדעות הקדומות וזאת באמצעות פעילות משותפת בתחום התרבות והספורט.

לוי והשר אהרונוביץ

לשגריר הצעיר ולשני סגניו צפוי לוח זמנים עמוס. במסגרת תפקידם הם ינאמו בכנסי נוער וימי עיון בנושא אלימות, ייצגו את התוכנית בבתי ספר שונים בארץ ובפורומים העוסקים בסוגיית האלימות בישראל, ויפתחו יוזמות למיגור התופעה תוך שילובם בתוכנית השנתית של תוכנית עיר ללא אלימות. במקביל, יקבלו השגריר וסגניו מעטפת מקצועית, לוגיסטית ותקציבית לפרויקטים שיבקשו לקדם בנושא המאבק באלימות.

מנהל תוכנית עיר ללא אלימות במשרד לבטחון הפנים, דני שחר, אמר לאחר התחרות "כל  המתמודדים הפליאו בנאומים סוחפים תוך שהם נוגעים בבעיות האמיתיות עימן אנו מתמודדים מידי יום ואף העלו רעיונות מקוריים להתמודדות עם התופעה, רעיונות שבכוונתינו לאמץ. אני רוצה לברך את רז, אופיר ואור על זכייתם בתחרות".

עיר ללא אלימות היא תכנית רב מערכתית המכוונת להתמודד עם כלל סוגי האלימות וההתנהגות האנטי חברתית בחברה הישראלית. התוכנית מפעילה מגוון רחב של תכניות משנה בתחומים: אכיפה, רווחה, קהילה, פנאי וחינוך. היא מופעלת על ידי המשרד לביטחון הפנים ופועלת תחת הנחיית ועדת השרים למאבק באלימות.

תגובות

מומלצים