זיהום תחבורתי הוא גורם תמותה ותחלואה משמעותי

לפי הערכות ה- OECD, זיהום האוויר גורם לתמותה של כ-3.5 מיליון איש ברחבי העולם בשנה וכן למספר עצום של מקרי תחלואה במחלות לב וריאה, סרטן, מקרי שבץ ועוד, בישראל זיהום האוויר גורם לתמותה של כ-2500 מקרי מוות מוקדם בשנה.

16.04.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
זיהום תחבורתי הוא גורם תמותה ותחלואה משמעותי

המשרד להגנת הסביבה מביא לידיעת הציבור פרסום עדכני של ארגון ה- OECD בנושא ההשפעות החמורות של זיהום אוויר מתחבורה. פרסום זה מהווה תקציר של מחקר המתאר באופן מעמיק יותר את היקף התופעה והסיכונים החמורים הטמונים בה, בעולם בכלל ובישראל בפרט.

מידע חדש מצביע על כך שזיהום תחבורתי הוא גורם תמותה ותחלואה משמעותי משחשבו בעבר. לפי הערכות ה- OECD, זיהום האוויר גורם לתמותה של כ-3.5 מיליון איש ברחבי העולם בשנה וכן למספר עצום של מקרי תחלואה במחלות לב וריאה, סרטן, מקרי שבץ ועוד.  על פי הערכה זאת, בישראל זיהום האוויר גורם לתמותה של כ 2,500 מקרי מוות מוקדם בשנה, כמחציתם מזיהום אוויר שמקורו בתחבורה.

המסמך מדגיש במיוחד, כי כלי רכב המונעים בדיזל מזהמים יותר לעומת כלי רכב מונעים בבנזין, ועלולים לסכן את בריאות הציבור. אמנם במהלך השנים כמות הפליטות מהרכב הבודד נמצאת במגמת ירידה, עקב אימוץ תקנים מחמירים, אך במקביל, מס' כלי הרכב גודל ועולה בהתמדה ומצמצם משמעותית את הירידה בהיקף הזיהום.

להערכת ה OECD, העלות הכלכלית שנגרמת עקב זיהום אוויר בישראל עלתה מ-6.5 מיליארד דולר בשנת 2005 ל-7.5 מיליארד דולר בשנת 2010. אלו ללא ספק סכומי עתק. המסמך מדגיש כי התועלות מהשקעה באוויר נקי גבוהות לאין ערוך מעלויות הטיפול בנזקי הזיהום.

המשרד להגנת הסביבה פועל במישורים שונים על מנת לצמצם את זיהום האוויר הנגרם משימושי תחבורה, החל מרגולציה על פליטת המזהמים מהרכב, מיסוי ירוק, גריטת כלי רכב ישנים, וכלה בקידום תכניות לצמצום נסועה בכלי רכב פרטיים וצמצום חשיפת האוכלוסייה לזיהום.

חשוב לנו להביא לידיעתכם מסמך זה, מתוך תקווה כי פרסום מיוחד זה יסייע בהגברת המודעות לנושא, בצמצום הסיכון לבריאות האוכלוסייה ובקידום תחבורה מקיימת בישראל.

תגובות

מומלצים