מיזם ראשון מסוגו בארץ בנושא חינוך במרחב ביוספרי

מועצה אזורית מגידו משרד החינוך ומכללת אורנים, מובילים מיזם ראשון מסוגו בארץ בנושא חינוך במרחב ביוספרי, דליה ועוספיה שהן חלק במרחב הביוספרי כרמל, עמדו ועומדים לרשותם התנאים והתקציבים, שלא פעלו עד היום לנצלם, עכשיו מגידו מפעילה את התוכנית במוסדות החינוך.

02.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מיזם ראשון מסוגו בארץ בנושא חינוך במרחב ביוספרי

במרחב הביוספרי של רמות מנשה הציבור שותף מלא , בשמורה הביוספרית בכרמל הציבור לא היה שותף.

התכנית במועצה אזורית מגידו, תפעל בשלושת בתי הספר היסודיים של מועצת מגידו, על פי עקרונות התנהלות של המרחב הפועל האזור כולו .

בפגישת עבודה שהתקיימה במשרד החינוך אצל מנהלת המחוז ד"ר אורנה שמחון הוכרז על יישום התוכנית במוסדות החינוך, השתתפו ראש המועצה איציק חולבסקי, מנכ"ל המועצה אברהם אזולאי, מנהלת החינוך קרין שטרן, המפקחים: עפרה שטיין, חנה זיני וחיים גבאי.

ד"ר אורנה שמחון:"  ישר כוח לכל השותפים, אני מברכת את מועצה אזורית מגידו על נחישותה ועל היוזמות, מגידו היא אחת הרשויות שאני נהנית לעבוד אתה, היא חגיגה חינוכית.

משרד החינוך והרשות הקימו לפני מספר שני, חווה חקלאית ביוספרית יחידה בארץ ומשנת הלימודים תשע"ו יצאו בתכנית חדשה מסוגה, ישר כוח וכל הכבוד"

ראש המועצה איציק חולבסקי : "אנו מודים למנהלת המחוז, אורנה שמחון, העומדת בראש צוות ההיגוי, על ההובלה והתמיכה".

אזורית מגידו ומנהלת המחוז

בשנת 2010 הוקם באוניברסיטת חיפה "מרכז מחקר כרמל" ששם לו כמטרה לקדם ולחזק את השמורה הביוספרית בכרמל תוך בניית בסיס מחקרי ומעשי לממשק מיטבי של המרחב.

מנהל פרויקט מחקרי נועם כהן על יזמות בשמורה הביוספרית בכרמל

שמורת הכרמל, אשר הוכרזה ב 1986 כשמורה ביוספרית, הינה מרחב אקולוגי ייחודי המערב היסטוריה, ארכיאולוגיה, טבע ואדם. שמורה ביוספרית הינה שמורת טבע בקרבת מגורי אדם, העונה על שורה של קריטריונים אקולוגיים ותכנוניים הנוגעים לביוספרה, כולל פיתוח בר קיימא ושמירה על ערכי טבע מגוונים, במטרה לאזן בין צרכי האדם העכשוויים, העתידים וערכי שמירת הטבע. הקמתה של השמורה הביוספרית בכרמל נועדה ליצור שילוב מושכל בין שימור מגוון ביולוגי לבין פיתוח כלכלי, במרכז תפיסת השמורה הביוספרית האדםהואחלקמהמערכת האקולוגית.

אולם, שילוב הגורם האנושי כפרטים, מוסדות ועסקים בפיתוח ושימור המרחב בו הוא חי מחייב שיתוף שלו בתכנון ובתפעול שלו. 

מחקר שהחל לאחרונה באוניברסיטת חיפה ובתמיכת המשרד להגנת הסביבה בוחן את השימוש בכלים כלכליים ומוסדיים לעידוד השמירה על המגוון הביולוגי והסביבתי בישראל. מטרת המחקר הינה לסייע בפיתוחה של השמורה הביוספרית בכרמל, תוך מתן דגש נרחב על פיתוח כלכלי-עסקי בקהילה הדרוזית באזור.

יוזמה זו של המשרד להגנת הסביבה, יוצרת הזדמנות ייחודית לקידום ערכי סביבה, חברה וכלכלה בשמורה הביוספרית בכרמל, זאת ע"י תמיכת המשרד בגופים הרלוונטיים העוסקים בכך.

בהתאם לכך, אנו מתחילים כעת במחקר פעולה החותר לבחון את המצב הקיים ואת הצרכים של השחקנים המשמעותיים בזירת השמורה הביוספרית כשמטרתו הינה לסייע ליזמים מן הקהילה הדרוזית בכרמל בפיתוח עסקים בעלי זיקה למרחב בכרמל ולערכי השמורה הביוספרית.

לדוגמה, עסקים רלוונטיים יכולים לכלול מענה לצרכי תיירות מקומיים כגון מסעדנות, פעילות פנאי למשפחות ולנוער, הדרכת טיולים באזור, שימור ושיקום אתרים היסטוריים והנחלת המורשת הדרוזית למבקרים בשמורה. תחומים נוספים אשר יכולים להתפתח בשמורה הביוספרית נוגעים לתחומי המרעה בכרמל, דילול וכריתת יערות או חקלאות אקולוגית.

אנו שואפים כי הפרויקט יכלול את המנהיגות הנבחרת וההנהלה המקומית של עוספיה ודאלית אל כרמל, בעלי עסקים ויזמים מן הקהילה הדרוזית בכרמל, נציגי רט"ג (רשות הטבע והגנים), קק"ל (קרן קיימת לישראל), מט"י (המרכז לטיפוח יזמות ולפיתוח עסקים- ע"ר) וחוקרים מאוניברסיטת חיפה.

במהלך הפרויקט יזכו בעלי העסקים/יזמים שייבחרו להשתתף בתהליך בליווי מקצועי בכל הנוגע לניהול ופיתוח עסקי, אשר יאפשר להם לפתח את עסקיהם בצורה המיטבית. בנוסף לכך, אנו מאמינים כי תמיכה, הכוונה ותיאום בין מוסדי של הרשויות המקומיות, רט"ג וקק"ל יסייעו בהסרת חסמים בירוקראטיים ובפיתוח עסקי ומסחרי הנאמן לעקרונות השמורה הביוספירית. שילובם של כלל הגורמים הללו בתהליך יהווה מוקד התנעה ראשוני לשינוי רחב היקף בתחומי השמורה הביוספרית והקהילה הדרוזית בכרמל בעתיד.

הפרוייקט ילווה לכל אורכו ע"י אנשי אקדמיה מאוניברסיטת חיפה אשר יחקרו את התהליך ויערכו ראיונות וסקרי דעת קהל לשותפים בפרוייקט, זאת בכדי להפיק מכך את המיטב לתהליכים דומים בעתיד.

הצלחתו של פרויקט מסוג זה תתרום בראש ובראשונה לתושבי המקום, לעסקיהם ולכלכלה המקומית, וכמובן תסייע בפיתוחה של השמורה הביוספרית ובשמירה על הטבע מחד, והאדם מאידך.

תגובות

מומלצים