הדמיה של המעי הדק באמצעות גלולה

עד לפיתוח הקפסולה האנדוסקופית לא ניתן היה להדגים את המעי לכל אורכו באמצעים האנדוסקופים הרגילים. הודות לקפסולה האנדוסקופית אפשר לצלם את המעי הדק בצורה פשוטה, מדויקת ועם סיכון נמוך לסיבוכים.

03.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הדמיה של המעי הדק באמצעות גלולה

חדש במכון גסטרו במרכז רפואי בני ציון- הדמיה של המעי הדק באמצעות גלולה (קפסולה)

המעי הדק הוא החלק הארוך והמפותל ביותר במערכת העיכול. תחילתו בתריסריון (Duodenum) והוא מתפתל עד לחיבורו למעי הגס באילאום הסופי (Terminal Ileum). המעי הדק יכול להגיע לאורך של כששה מטרים.

עד לפיתוח הקפסולה האנדוסקופית לא ניתן היה להדגים את המעי לכל אורכו באמצעים האנדוסקופים הרגילים. הודות לקפסולה האנדוסקופית אפשר לצלם את המעי הדק בצורה פשוטה, מדויקת ועם סיכון נמוך לסיבוכים. ט

כנולוגיית הקפסולה מאפשרת לרופאים לצלם את המעי הדק לכל אורכו על ידי בליעת גלולה המכילה מצלמה. המצלמה הזעירה משדרת את התמונות לגלאי, הנישא על גופו של הנבדק במשך שעות הבדיקה. הקפסולה נועדה לאבחן דימומים תהליכים דלקתיים וגידולים במעי הדק.

מהלך הבדיקה:

הגלולה מכילה מצלמת וידאו, תאורה וסוללה. הגלולה נבלעת ומתקדמת לאורך מערכת העיכול על ידי הפריסטלטיקה של המעיים. צילום המעי הדק נמשך מספר שעות כאשר הגלולה מצלמת שתי תמונות בשנייה. המטופל חגור חגורה ובה מקלט אלחוטי הקולט את המידע המשודר מהגלולה. בסיום התהליך נפלטת הגלולה באופן טבעי ממערכת העיכול.
הנתונים המשודרים מהגלולה מעובדים באמצעות תוכנת מחשב ומתורגמים לסרט וידאו. כדי לאפשר הדגמה אופטימלית של המעי הבדיקה נערכת בצום מוחלט.
במהלך הבדיקה המטופל יכול להמשיך בשגרת יומו.

מתי ולמי ממליצים על בדיקת קפסולה האנדוסקופית?

מטרת הבדיקה לנסות ולברר מהן הסיבות לבעיות שונות במערכת העיכול, אשר לא נמצאה סיבה באמצעים אחרים, כגון קולונוסקופיה או גסטרוסקופיה. מדובר בבעיות כמו כאבי בטן כרוניים, שלשולים, דימום או אנמיה (ירידה ברמת ההמוגלובין). בנוסף לכך, בסובלים ממחלות דלקתיות כרוניות של המעיים המערבים את המעי הדק (מחלת קרוהן), הקפסולה יכולה לאבחן את היקף המחלה ולעקוב אחר השפעת הטיפול התרופתי במחלה.

כמה זמן נמשכת הבדיקה?

הבדיקה נמשכת כתשע שעות והיא מתבצעת ללא כל הרדמה. כעבור 8 - 12 שעות מחזירים למכון הגסטרו את החגורה עם המקלט לשם הורדת המידע ועיבודו.

תגובות

מומלצים