בעוד בעולם מרחיבים את ההשקעה בהשכלה הגבוהה אצלנו מקצצים

לאור הקיצוץ המתוכנן במערכת ההשכלה הגבוהה בגובה רבע מיליארד שקלים, התקיים דיון דחוף שיזמו התאחדות הסטודנטים יחד עם ועד ראשי האוניברסיטאות בועדת חינוך, הקיצוץ על גבם של הסטודנטים והסטודנטיות תוך פגיעה אנושה בקבוצות מוחלשות.

28.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בעוד בעולם מרחיבים את ההשקעה בהשכלה הגבוהה אצלנו מקצצים

גדי פרנק יו"ר הועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה פרש את סעיפי התקציב שיקוצצו בדיון. לפי דבריו של פרנק, לא ניתן לעשות קיצוץ במוסדות או לשנות את תנאי השכר לכן הפגיעה תהיה ב"תכניות גמישות יותר".

רשימת סעיפי הקיצוץ:

קיצוץ רוחבי בתקציב האוניברסיטאות והמכללות (לרבות הקפאת קליטת סגל חדש)

קיצוץ במכינות הקדם אקדמיות (ביטול הרפורמה במכינות) – בהם לומדים בעיקר אוכלוסיות מוחלשות כהזדמנות שניה לכניסה למערכת ההשכלה הגבוהה.

קיצוץ תכנית הנגשה למגזר חרדי

קיצוץ תוכנית הנגשה למגזר הערבי

הקיצוץ בתכנית "מרכזי מצויינות", פגיעה בהשבת המוחות

קרן הסיוע לסטודנטים (קבוצות חלשות כלכלית)

קיצוץ במלגות פר"ח

ביטול הרפורמה בהכשרה קלינית ברפואה

צמצום בקרנות המחקר המשותפות עם מערכת הביטחון

צמצום השת"פ הבינ"ל עם סין והודו

צמצום הפעילות האקדמית באילת (מחקר והוראה)
 
יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות, גלעד ארדיטי אמר בתגובה: "עכשיו ברור יותר מתמיד שהקיצוץ הזה יהיה על הגב של הסטודנטים והסטודנטיות ושהוא יפגע בנגישות המערכת לקבוצות מוחלשות ופריפריה חברתית וכלכלית. צעדי הממשלה יפגעו בשיוויון ההזדמנויות הבסיסי ביותר, שמאפשר לצעירים לרכוש כלים להשתלב בחברה ובשוק עבודה מודרני. הצעד הזה אינו תוצאה של מדיניות מתוכננת אלא כתוצאה משיקולים קואליציוניים צרים, בעוד בעולם מרחיבים את ההשקעה הציבורית בהשכלה הגבוהה אצלנו באים לקצץ. אנחנו נאבק כדי שמערכת ההשכלה הגבוהה לא תחזור להיות מקומם של אליטות כלכליות בלבד, וכדי למנוע העמקה של הפערים החברתיים בישראל. אנחנו, הסטודנטים והסטודנטיות, נעשה כל שידרש כדי למנוע את הפגיעה בנו ובמערכת."
 
לפי נתוני ה- OECD ההשקעה הציבורית בהשכלה גבוהה בישראל נמוכה מהממוצע במדינות ה-OECD. התמיכה הציבורית בסטודנטים בישראל 0.11% מהתמ"ג לעומת ממוצע ה-OECD שעומד על 0.31% כמעט פי 3. גובה ההוצאה הציבורית הכוללת על השכלה גבוהה עומד על 0.9% מהתמ"ג בישראל לעומת ממוצע של 1.1% ב-OECD פער משמעותי ביותר. רוב המדינות המפותחות נמצאות במגמת העלאה של ההוצאה הציבורית לנושא ב-15 השנים האחרונות.

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הציגה גרף המציג את "הקיצוץ הרוחבי" בין המשרדים, בניסיון להראות את המדיניות הלא עקבית של הממשלה. לפי הנתונים שהוצגו, הנסמכים על דיווח של הממונה על התקציבים במשרד האוצר לא בכל המשרדים יתקיים קיצוץ של שלושה אחוזים. בפועל, ברוב המשרדים הקיצוץ הוא בגובה אחוז אחד ואף פחות.

תגובות

מומלצים