נתון מדאיג איפה ההורים?

02.08.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נתון מדאיג איפה ההורים?

חגורות בטיחות ובוסטרים, המותאמים לגילאי הילדים, ידועים כאמצעים יעילים להפחתת חומרת הפגיעה והתמותה של ילדים כנוסעים ברכב בעת תאונה.

מסקר תצפית חדש שנערך על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עולה תמונה עגומה שמראה כי הנהגים לא חוששים להיתפס על ידי המשטרה. כ-30% מהילדים שנצפו בשנת 2013, לא היו חגורים כהלכה על פי המלצות הבטיחות, ירידה של 10% ביחס לשנת 2012, שבמהלכה נצפו 40% מהילדים מוסעים שלא על פי המלצות הבטיחות.

מהתצפית עולה כי 17% מהפעוטות (0-4) הוסעו בצורה כזו הם לא היו חגורים כהלכה (מושב בטיחות עם חגורה פנימית).

בקבוצת הילדים בגילאי 5-9 נרשמו אחוזי החגירה הנמוכים ביותר מקרב הילדים. 42% מסך הילדים בקבוצה זו לא הוסעו כהלכה ובצורה בטוחה (אמורים לשבת על בוסטר ולהיחגר בחגורת בטיחות).

היעדר ההסברה ואכיפת המשטרה בקרב החברה הערבית בא לידי ביטוי בשיעור חגירת חגורות הבטיחות, כאשר שיעור החגירה של ילדים המשתייכים לאוכלוסייה הערבית, נמוך משמעותית מזה של ילדים מהאוכלוסייה היהודית. 51% מהילדים בחברה הערבית, כל ילד שני, הוסעו בצורה לא בטוחה ושלא כהלכה לעומת 27% מהילדים מהאוכלוסייה היהודית (כל ילדי רביעי) שהוסעו בצורה לא בטוחה ולא היו רתומים כהלכה.

הנתונים הללו משקפים את מצבה של ישראל בהשוואה למדינות העולם כאשר ישראל נמצאת במקום ה-17 מתוך 29 מדינות (מתוך הדוח השנתי של IRTAD - ארגון בטיחות בינלאומי לשיתוף וניתוח מידע).

ב-5 בדצמבר 2014, נהרגה פעוטה בת שלוש כשנפלה מרכב נוסע בצומת בית דגן, לאחר שלא הייתה חגורה כהלכה למושב הבטיחות במהלך הנסיעה. לאחרונה הואשם נהג הרכב, בן 39 מקרית גת בגרימת מוות ברשלנות.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "למרות שחגורות בטיחות הוכחו כאביזרי בטיחות מצילי חיים, ישנם עדיין נהגים שמסיעים את הילדים שלהם לא חגורים. משטרת התנועה נמצאת בשליש מהכוח שאמור היה להיות לה לאכיפת החוק בכבישים ולכן המדינה חייבת לשים בראש סדר העדיפויות את החזרת הנוכחות המשטרתית לכבישים ולרחובות, כדי להתריע נהגים מלסכן את חיי הילדים".

תגובות

מומלצים