מרבית המורים נחשפו לאלימות בבתי תלמידים

כשליש מהמורים נחשפו למערכת יחסית אלימה בקרב בני נוער, כ-62 אחוז מהמורים טוענים: "לא קיבלנו הכשרה מתאימה לזיהוי והפנייה לטיפול של תלמידים החשופים לאלימות במשפחה או שמצויים במערכת זוגית אלימה".

23.11.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מרבית המורים נחשפו לאלימות בבתי תלמידים

סקר מיוחד של  ארגון ויצו בקרב אנשי חינוך מעלה נתונים מדאיגים: "80 אחוזים מהמורים בישראל נחשפו לאלימות במשפחה בבתי התלמידים"

הסקר במסגרת קמפיין ויצו "מקדימים מניעה למכה" הקורא לממשלה להשקיע בחינוך ובמניעת האלימות ולא רק בטיפול בתוצאותיה.

יו"ר ויצו העולמית, פרופ' רבקה לזובסקי: "הנתונים משקפים חוסר מודעות מוחלטת לתפקידו של משרד החינוך במניעה ובטיפול באלימות במשפחה. הממשלה ומשרד החינוך בפרט, חייבים לראות בנתונים קריאת השכמה לטיפול במאות אלפי קטינים תחת אחריותם, החווים או חשופים לאלימות".

ארגון ויצו חושף סקר מיוחד שערך באמצעות מכון הסקרים סאפיו מחקר ופיתוח בע"מ בקרב מורים ומנהלים בישראל, במטרה לבדוק האם נחשפו במסגרת תפקידם למקרי אלימות במשפחה ואלימות זוגית בקרב בני הנוער, והאם ובאיזו מידה סיפקה עבורם מערכת החינוך כלים מתאימים להתמודד עם מקרים מסוג זה.

הסקר נעשה במסגרת קמפיין נרחב שמובילה ויצו ליום הבינלאומי תחת השם "מקדימים מניעה למכה" במטרה להעלות את המודעות לחשיבות ההשקעה במניעת אלימות כאמצעי מרכזי לצמצום התופעה ולקרוא לממשלה להשקיע משאבים בחינוך ובמניעה במקום לטפל רק בתוצאותיה הקשות של האלימות כלפי נשים.

הסקר נערך בקרב 310 נשאלים- מורים ומנהלים.

מגמה נרחבת של חשיפה לאלימות במשפחה ואלימות במערכות יחסים בין בני נוער:

לשאלה אודות רמות החשיפה של מורים לאלימות העידו 80% מהם כי נחשפו במסגרת תפקידם לתלמידים שבביתם קימת אלימות במשפחה (פיזית/ כלכלית/ מילולית/ מינית). מעל למחצית נחשפו ללא פחות משלושה מקרים, 18 אחוזים  ל- 4-10 מקרים, ו- 7 אחוזים מהמורים העידו כי נחשפו ללמעלה מעשרה מקרים של אלימות בבתי התלמידים.

כמו כן, נשאלו המורים על חשיפה ישירה למקרי אלימות במסגרת מערכות יחסים זוגיות בין תלמידי חטיבה ותיכון, לשאלה זו השיבו שליש מהמורים כי נחשפו למקרים מסוג זה. באשר לשאלה כיצד גילו על המקרה, השיבו 44 אחוזים כי גילו על האלימות הזוגית ישירות מהתלמיד שנפגע, 29 אחוזים פנו אל התלמיד/ה לאחר שהתנהג/ה בצורה חריגה, ו- 26 אחוזים קיבלו פניה מחבר ללימודים שהיה מודע למקרה.

לדברי רבקה נוימן, מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצו העובדה שמרבית הדיווחים על אלימות מגיעים ביוזמתם של התלמידים הנפגעים או באמצעות חבריהם, מדאיגה ומלמדת כי המערכת לא רואה עצמה אחראית לאיתור מצוקות התלמידים וטיפול בהם.

מערכת החינוך לא מעניקה כלים להתמודדות, מניעה והסברה

לצד הנתונים הקשים הממחישים את היקף התופעה של אלימות במשפחה ואלימות זוגית בקרב בני נוער, מלמד הסקר כי מערכת החינוך בישראל לא מספקת למורים את הכלים המתאימים לזהות ולטפל בתופעה.
כשני שליש מהמורים העידו כי בבית הספר בו הם מלמדים, לא קיים נוהל קבוע, או שקיים נוהל שכזה ואינם מכירים אותו, לטיפול בתלמיד אשר בביתו קיימת אלימות במשפחה, או תלמיד שנמצא במערכת יחסים זוגית אלימה.

62 אחוזים מהמורים אף העידו כי מעולם לא זכו במסגרת עבודתם במערכת החינוך להכשרה במטרה להתמודד עם זיהוי והפניית תלמידים לטיפול במקרים של אלימות במשפחה או מערכות יחסים זוגיות אלימות בין תלמידים.

המגמה הקשה ממשיכה גם בכל הנוגע למניעת אלימות במסגרת מערכות זוגיות בקרב בני הנוער, כאשר  כ- 70 אחוזים מהמורים העידו כי בבית הספר בהם הם מלמדים לא מיושמת תכנית לימודית לבני הנוער להעלאת המודעות והתמודדות עם מערכת יחסים זוגית אלימה.

המורים הוסיפו והתייחסו למחסור בכלים להם הם זוכים, כש- 57 אחוז מהם העידו כי לטענתם מערכת החינוך אינה משקיעה כלל בהכשרת מורים לזיהוי והתמודדות עם תלמידים החשופים לאלימות בביתם או שחווים מערכת יחסים אלימה.

גלי הרשנזון, מנכ"ל סאפיו מסכמת את ממצאי הסקר באומרה כי למרות החשיפה הגבוהה של מורים למקרי אלימות בבתי תלמידים או במערכות יחסים, הם חשים כי מערכת החינוך אינה מציעה להם מענה מספק בכל הקשור למידע והכשרה לטיפול בתחומים האלה.

פרופ' רבקה לזובסקי, יו"ר ויצו העולמית: " המקום האינטנסיבי ביותר לשהיית קטינים מעבר לבית הוא מערכת החינוך. הימנעות משרד החינוך מחלקו בתהליך איתור, טיפול ותוכניות מניעה כחלק אינטגראלי מסדר יומו מותירה חלל שתורם להחרפת התופעה. הנתונים חייבים להוות קריאת השכמה לממשלת ישראל בכלל, ולמשרד החינוך בפרט, לפעול ולקדם תוכניות מקיפות למניעה והסברה כדי להביא לצמצום התופעה, גם בטווח הרחוק ובמקרים רבים אף להציל חיים".

תגובות

מומלצים