מחקר חדש יגלה האם ניתוח קיצור קיבה ירפא סוכרת

​בשנים האחרונות נעשו מחקרים שמלמדים כי ניתוחים לקיצור קיבה או בשמם המקצועי ניתוחים בריאטריים משפרים ואף מעלימים מחלות רקע כגון סכרת ויתר לחץ דם אצל חולים שלוקים בהשמנת יתר קיצונית.

14.12.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מחקר חדש יגלה האם ניתוח קיצור קיבה ירפא סוכרת

אולם עד היום לא נעשה מחקר שבדק האם חולי סוכרת מסוג 2 שאינם סובלים מהשמנת יתר קיצונית יכולים להירפא ממחלת הסוכרת בעזרת הניתוח הבריאטרי.

ד"ר נאסר סקרן, מנהל המרכז לטיפול בהשמנת יתר (כירורגיה בריאטרית) במרכז רפואי העמק, עומד בראש מחקר ארצי ביחד עם פרופ' איתמר רז מירושלים, שבו משתתפים 10 בתי חולים ובהם מרכז רפואי העמק, במטרה לבדוק האם אצל חולים בסוכרת מסוג 2 שאינם מוגדרים כלוקים בהשמנת יתר קיצונית, יוכלו להירפא מהסוכרת או לשפר את הערכים של הסוכרת לאחר שיעברו ניתוח בריאטרי.

לדברי ד"ר סקרן, המחקר שהחל באחרונה יחלק את חולי הסוכרת ל- 3 קבוצות  קבוצה אחת תמשיך לקבל כרגיל את הטיפול התרופתי לסוכרת, החולים בקבוצה השנייה יעברו ניתוח שרוול קיבה, והחולים בקבוצה השלישית יעברו ניתוח מעקף קיבה.

"אנחנו מתכוונים לעקוב אחר החולים בשלושת הקבוצות במשך כשנה ולאחר מכן נעבד את הנתונים ונבדוק האם הטיפול התרופתי הוא הגישה שיש להמשיך בה או שאצל חולים אלה ניתן לבצע ניתוח בריאטרי כדי לשפר את הסוכרת ואולי אפילו להעלים אותה. גם שיפור של עשרה אחוזים במדדי הסוכרת יהפכו את הניתוח הבריאטרי לטיפול יעיל במחלת הסוכרת", מסביר ד"ר סקרן.

בימים אלה מגייסים ד"ר סקרן וד"ר אברהם ישי ממרפאת הסוכרת במרכז רפואי העמק מטופלים חולי סוכרת המעוניינים להשתתף במחקר.

לדברי ד"ר סקרן, מטופלים המתאימים להשתתף במחקר הם חולים שסובלים מסוכרת מסוג 2 מזה כמה שנים ומטופלים בתרופות, ואשר אינם סובלים מהשמנת יתר קיצונית אלא מהשמנה דרגה 1 עם מדד BMI נמוך מ- 35.

סקרן

תגובות

מומלצים