עוברים לאי הפללה על קנאביס

השר לבטחון פנים הציג את המדיניות החדשה ביחס למשתמשי קנביס. הליך פלילי רק בפעם הרביעית שאדם ייתפס בציבור. בפעם הראשונה יינתן קנס של אלף שקל, בפעם השלישית סגירת תיק בהליך מותנה.

26.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עוברים לאי הפללה על קנאביס

"עוברים לאי הפללה באחריות". זה שם התוכנית החדשה שהציג השר לבטחון הפנים גלעד ארדן במסיבת עיתונאים מיוחדת, בה פורטה המדיניות החדשה לגבי משתמשי קנביס.

"אנחנו מציגים בשורה", אמר ארדן. "אנחנו עוברים למדיניות מאוזנת ויעילה יותר, שלא מוותרת לגמרי על אכיפה פלילית, אבל מעבירה את מרכז הכובד לחינוך הסברה וטיפול".

"השינויים בחקיקה העולמית הוסיפו ללגיטימציה של קנביס והובילו אותי למסקנה שצריך לבחון מחדש את המדיניות הנוהגת בישראל", אמר ארדן - "להוריד את התיוג השלילי על בגירים משתמשי קנביס באופן מלא או חלקי, ולתת לרשויות האכיפה אמצעים אלטרנטיביים שאינם הליך פלילי.

"במקביל להגביר אכיפה ביחס לנהגים, ולתת מענה ולמנוע השלכות שליליות גם ביחס לנוער, אנו רוצים להמשיך לחנך את הנוער ששימוש בסמים הוא דבר רע ומזיק".

"האכיפה תהיה במרחב הציבורי", אמר ארדן. "פעם ראשונה שאדם בגיר ייתפס במרחב הציבורי עם כמות לשימוש עצמי של עד 15 גרם, הוא ישלם קנס סביב אלף שקל. ההכנסות ילכו לקרן לטיפול והסברה.

"בעבירה שניה במרחב הציבורי – יינתן כפל קנס. בעבירה שלישית – תינתן אפשרות לסגירת תיק בהסדר מותנה, כלומר גם כאן הסדר שימנע רישום פלילי ויקבע רק קנס וטיפול, למשל שאדם ילך לאל-סם ארבע פעמים או יתנדב ובכך התיק ייסגר. המטרה היא שלא על כל עבירה ינוהל תיק פלילי.

"רק בעבירה רביעית ומעלה – נעבור למסלול פלילי, ועדיין יינתן שיקול דעת למשטרה בהתאם לנסיבות ולמאפייני אותו אדם. בסיכום, לאזרחים נורמטיביים לא ייפתח תיק פלילי ולא ייאלצו להתמודד עם התיוג הנלווה להליך. הפניה למסלול פלילי תהיה רק כשאין ברירה וכשאדם נתפס 4 פעמים מעשן בציבור.

"לגבי קטינים – כבר בפעם הראשונה שקטין ייתפס במרחב הציבורי הוא יופנה לטיפול. בעבירה שניה, תתאפשר סגירת תיק בהסדר מותנה".

ארדן ציין כי התוכנית בעצם מגיבה גם לשינויי התפיסה בציבור - על פי סקרים שעשתה הרשות למלחמה בסמים בשנים האחרונות לדבריו, הציבור תופס את השימוש בקנביס כפחות מסוכן וכתוצאה מכך יש עליה בשימוש בישראל, ועדיין אחוז עישון קנביס בכלל האוכלוסייה, ביחס למדינות מערביות, נמוך יותר. "אנו רוצים לשמור על אחוז השימוש זה ולא להעלותו", אמר ארדן. "לחיים בישראל יש מאפיינים מיוחדים, כמו שירות צבאי חובה".

כדי למנוע השלכות שליליות של המדיניות הליברלית על נהגים בכביש, אמר ארדן כי האכיפה ביחס לנהגים תוגבר. לדבריו, כיום אין למשטרת ישראל כלים טובים לבדיקת נהגים -רק בדיקת דם פולשנית ומסורבלת. המגמה היא ליישם פתרון שנמצא בעולם - בדיקת רוק שנותנת אינדיקציה בשיעור דיוק של 85-90 אחוז לגבי שימוש בסם.

שינוי המדיניות מבוסס על המלצות ועדה מקצועית שכללה נציגים מהמשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים, מהרשות למלחמה בסמים ואלכוהול, שהגישה המלצותיה לארדן. יישום ההמלצות, ובראשן החלת מנגנון של סגירת תיקים בהסדר מותנה על עבירות שימוש עצמי בקנאביס, יתבצע בסיום הליך של אישור תקנות בכנסת.

תגובות

מומלצים