מי אשם שאין תוכניות מתאר?

ועדת הפנים החלה דיון על הגברת אכיפה בחוק התכנון והבניה, מנכ"ל משרד ראש הממשלה מדבר על התניית תקציבים באכיפת חוק, אזרחים ערבים משלמים את המחיר של העדר תכניות מתאר.

30.01.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מי אשם שאין תוכניות מתאר?

מנכ"ל משרד רוה"מ אלי גרונר: "לא משנה כמה נשקיע, אם ההפקרות באכיפה תימשך, תוכניות לא יצאו לפועל והתקציבים ירדו לטמיון".

"חזון הממשלה הוא שבעתיד לא נוכל לדעת לאיזה מגזר יישוב שייך על פי התשתיות. אנחנו רוצים לשבור את המשוואה שישוב ערבי שווה כאוס תכנוני ומערב פרוע", אמר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר בדיון ועדת הפנים בראשות ח"כ דודי אמסלם על תיקון 109 בחוק התכנון והבניה הבא לטפל באכיפת החוק. ח"כ ג'מאל זחלקה התפרץ לדבריו: "מה זה מערב פרוע? מי השריף?" אלי גרונר: "אנחנו משקיעים הרבה מאד כספים במימוש החזון. הוקצו תקציבים לסבסוד פיתוח ולהקמת מבני ציבור. בותמ"ל לבד מקדמים עכשיו 30,000 יחידות דיור ב-14 יישובים ערביים. מרכיב הכרחי בהגשמת החזון הזה היא אכיפת חוק וסדר. לא משנה כמה נשקיע, אם ההפקרות באכיפה תימשך, תוכניות לא יצאו לפועל והתקציבים ירדו לטמיון".

יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם: "חייבים להסדיר תוכניות מתאר, ומי שיחרוג מהכללים, צריך לטפל בזה. אני מבקש להעביר לוועדה את כל הנתונים – מהן תוכניות המתאר המאושרות מול היקף הבעיה. רוב העבירות שבוצעו עד 2014 לא יטופלו כל עוד הן לא סותרות תוכניות מתאר. אם זה לא מתבצע, תפנו אלי. חוק זה חוק".

ח"כ אוסמה סעדי: "הצעת החוק הזו היא נגד המגזר הערבי. מנכ"ל משרד ראש הממשלה מדבר על התניית תקציבים באכיפת חוק. תגידו שזה חוק שמיועד רק למגזר הערבי. בחדר השני דנים בחוק ההסדרה. פה הורסים ושם בונים".

אבי כהן, מנהל היחידה לאכיפת דיני תכנון ובניה במשרד האוצר: "ב-2007 מבקר המדינה קבע שאין מדיניות אכיפה בוועדות המקומיות. שהן אוכפות בצורה סלקטיבית. עכשיו אנו דורשים סקרי עבירות בניה ואז רשות מקומית תדע את כל העבירות בתחומה. אכיפה היא תולדה של סקר מלא שיציף את כל הבעיות וזה יאפשר סדר עדיפויות וגם נשיג שקיפות. החוק הזה טוב לכולם, גם לאלה שעוד לא נולדו".

ח"כ דב חנין: "אף אדם לא רוצה לבנות בלי רישיון. באוכלוסייה הערבית בונים בלי רישיון כי לא יכולים לבנות עם רישיון. האדמה פרטית שלהם. מי אשם שאין תוכניות מתאר? המדינה. מי משלם את המחיר? אזרחים ערבים. יש קשר לדיון בחדר הסמוך (ועדת החוקה דנה בחוק ההסדרה) – כאן דנים בהריסת בתים לערבים שבונים על אדמתם ושם רוצים להכשיר בניה על אדמה פרטית שלא שייכת להם".

ח"כ ג'מאל זחלקה: "אנחנו לא נגד אכיפה. בכל תכנון צריך אכיפה, אבל צריך אפשרות סבירה לכל אזרח לבנות בית. אני מציע שכל עבירת בניה תיבחן על פי חוק ואם האחריות על אי התכנון נופלת על המדינה, האזרח פטור. צריך להעניש את המדינה. מציגים את האזרחים הערבים במערב פרוע, כאנשים פורעי חוק".

הוועדה תקיים עוד דיונים בנושא. גם בדיון הקרוב לא תתקיימנה הצבעות.

תגובות

4. עספאוי לפני 7 שנים
רק הממסד
3. תושב לפני 7 שנים
המדינה אשמה
2. רפיק לפני 7 שנים
גזענות
1. نعيمة عماشة לפני 7 שנים
اخجلوا قليلا ..

מומלצים