למרות חוקי העבודה מעסיקים ממשיכים לקפח זכויות עובדים בשכר נמוך

21.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
למרות חוקי העבודה מעסיקים ממשיכים לקפח זכויות עובדים בשכר נמוך

ממלא-מקום יו"ר הוועדה, ח"כ אוסמאה סעדי (הרשימה המשותפת) הדגיש כי בישיבה קודמת, לפני כשנתיים, התברר ש 53% מהאוכלוסייה הערבית חי מתחת לקו העוני, יש מיעוט אכיפה של חוקי עבודה, וריבוי הפרות זכויות עובדים. הוא הדגיש כי על מינהל האכיפה במשרד הרווחה להעביר לוועדה בתוך שבועיים נתונים מלאים על מספר התלונות שהוגשו וטופלו בשנתיים האחרונות, וכן לוח זמנים לעליית מסע הפרסום בתחום. בשפה הערבית. כמו-כן פנה סעדי למבקר המדינה, להגיש דו"ח מעקב בנושא.

ח"כ דב חנין הזהיר מ"פער מדאיג ומדהים בין החוק, והכלים שניתנו לאכיפה, לבין המצב העגום בשטח. החוק והכלים איננו מספיקים".

לדברי דניאל אור, ממכללת ספיר, "רבים חוששים להתלונן, כי גם אם התלונה אנונימית, המעסיק יכול לגלות ולדעת מי העובד המתלונן, וממילא הוא יכול להתנכל לו". מאיר דוד, מנהל אגף אכיפת חוקי העבודה במשרד הרווחה, הבטיח כי בקרוב האתר בנושא - יעלה גם בערבית ואז יחל מסע פרסום בחברה הערבית, ובנוסף יפורסם האתר בצורה מותאמת – גם בחברה החרדית.

רימון לביא, מהמרכז הישראלי לקידום צדק חברתי, הזהיר כי הימנעותה של רשות המיסים מלשתף פעולה בנושא – מונע יכולת אמיתית לאכוף את הפרת חוקי העבודה ע"י המעסיקים.

עו"ד אילן שמעוני, בעל חברת ניקיון, טען מנגד שענף שרותי הניקיון עבר מהפכה בשנים האחרונות, והוא מוסדר, מפוקח ומבוקר, והיכולת לבצע עוול לעובד בתחום – היא מועטה ביותר. ואולם, לדבריו, החוק איננו נאכף בפריפריה.

עו"ד מלי ורוצלבסקי, אחראית סיוע משפטי במשרד המשפטים, קראה למתלוננים לפנות ולבקש סיוע כולל ייצוג בערכאות, וניתן לפנות בחמש לשכות אזוריות, כולל שישית שתיפתח בקרוב בלוד. "הייצוג יינתן ע"י עורכי דין המתמחים בדיני עבודה, אך מתוךכ-80,000 פניות בשנה, רק כאלפיים הן בדיני עבודה, כך שהציבור עדיין איננו מודע לאפשרות זו". 

תגובות

מומלצים