מבקר המדינה יבדוק את גביית היתר ברשויות המקומיות

דיון מעקב בעקבות דו"ח מבקר המדינה בנושא מנגנון גביית חובות בהוצאה לפועל, מבקר המדינה יפתח בביקורת פרטנית לרשויות נוכח אי החזרת עשרות מיליונים שנגבו מחייבים בניגוד לחוק.

27.02.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מבקר המדינה יבדוק את גביית היתר ברשויות המקומיות

הוועדה לביקורת המדינה קיימה דיון מעקב בעקבות דו"ח מבקר המדינה בנושא מנגנון גביית חובות בהוצאה לפועל. במרכז הדיון עמדה סוגיית גביית הריבית על פי שיעורי ריבית לא מעודכנים מצד הוצאה לפועל כלפי חייבים בעשרות אלפי תיקים.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר: "אנו מקיימים דיון שלישי בנושא, בדו"ח נמצאו ליקויים רבים מכיוון ההוצאה לפועל. שמענו על יישום חלקי של אכיפת הדו"ח ולצד כך על מריחה. פנינו אל שר הפנים ורק אתמול קיבלנו מכתב תשובה. חשוב לשמור על החייבים מפני טעויות שונות וגם מחזירות. בכל יום נפתחים 1000 תיקים חדשים, בואו נוודא שיפתחו בצורה נכונה וללא טעויות".

יובל חיו, מנהל חטיבת ביקורת, משרד מבקר המדינה: "אנו מבקשים לדעת איזה שינוי נעשה בנוגע לטיפול בגביית היתר ברשויות המקומיות".

ענת ליברמן, סגנית יועמ"ש רשות האכיפה והגביה הציגה: "לגבי הוצאת מכתב לחייבים שייתכן שהיה חיוב יתר בעניינם שהתבקשנו על ידי הוועדה להוציא - היו לנו מגעים רבים עם משרד הפנים, חשבנו שלהפיץ מכתב שאין בו תוכן רק יבלבל את החייבים. חשבנו על מהלך גורף לתיקון התיקים, יצרנו תחשיב שלפי גובה התיקים כמה יש להפחית מהם בתקופה בה היה חיוב יתר".

ליברמן הציגה כי נמצאו 58,000 תיקים עם היקף ריבית שגוי.

ח"כ איתן ברושי: "למה צריך אישור ממשרד הפנים?! למה אי אפשר לפנות לכל רשות בנפרד? רוב התיקים הם של השלטון המקומי, הם ממשיכים לשלם מים וארנונה, החשבון איתם יכול להיות קיזוז עתידי. נראה שגם בדיון הבא נעמוד באותו מצב. צריכה להיות סנקציה על הגוף שלקח יותר כסף, למשל לבטל את החוב אחרי תקופה מסוימת".

רעות פרקש הלשכה המשפטית, משרד הפנים: "אין חולק שהתושבים שנגבה מהם יתר צריכים לקבל החזר, אבל הפנייה צריכה להיות של הרשויות עצמן. ההסכמות צריכות להיות של הרשויות עצמן, אנו מתכוונים לעשות פנייה לשלטון המקומי שיפנה לרשויות המקומיות".

ח"כ אלהרר: "התפקיד שלכם לעשות עבודת מטה, אתם הרגולטור. אתם האחראים על הרשויות. רשות האכיפה, ישב כאן גם בכיר ברשות והתחייב לפרוטוקול לפעול, אז חוזרים למשרד ופועלים אחרת?! את משרד הפנים זה לא מעניין, חשבתי שאתכם כן. אני מבקשת לקבל היום את רשימת הרשויות בהן הייתה גביית יתר, הוועדה תעשה אליהן פניה. פשוט מביש".

יו"ר הוועדה אף ביקרה את השלטון המקומי שלא שלח נציג לדיון: "זה עוד פחות מעניין אותם. סך הכול מדינת ישראל מתנהלת".

יובל חיו: "ההפניה של משרד הפנים לשלטון המקומי לא מובנת, שכן השלטון המקומי כבר השיב לנו שהמשרדים הממשלתיים הם האחראים, מה מונע ממנכ"ל משרד הפנים להוציא חוזר שמסביר את העניין ל-120 רשויות?! יש 60 אלף תיקים לגביהם נעשה תיקון של הוצאה לפועל ובמסגרתם מדברים על חוב של כ-6 מיליארד ₪, הפחתת החוב הנדרשת בהם היא של 58 מיליון ₪".

ח"כ אלהרר: "משרד הפנים, מתי פניתם לרשויות לעניין גביית יתר?"

סיוון להבי, משרד הפנים: "עם עדכון הריבית בחוק פנינו לרשויות באמירה שצריכים לעשות זאת. קיימנו דיון במשרד איך לקדם את הנושא, ההחלטה הייתה לפנות לשלטון המקומי ולהנחות אותם איך לקדם את הנושא. מי שגובה את הריבית שלא נכונה זו הרשות לא המשרד. ההחלטה הייתה לפנות למרכז השלטון ולא לכל רשות ורשות".

קארין: אני חשה זלזול בשם האזרחים. ביקשתי שתוציאו נוהל מסודר, תעדכנו את הרשויות ותדאגו שזה קורה. אנחנו בדיונים ממאי וזה עוד לא קרה. זה לא חשוב?! אתם חלק מהעניין לשלוח מכתב אחד ולקוות שזה יסתדר מעצמו זה מביש".

להבי: "אנחנו לא חושבים שתפקידנו לפקח על כל גורם וגורם שקיבל את הפנייה ולבחון מידי יום שהם מיישמים את החוק. אין לנו את המשאבים, חוק הוא חוק ויש לקיימו. ברגע שפורסם תיקון חקיקה על הרשויות לפעול ליישמו".

במהלך הדיון עלה כי הועבר לידי משר הפנים מסמך המפרט את כלל הרשויות בהן נגבתה ריבית יתר מחייבים, כולל הסכומים השונים.

בעקבות הדברים ציין יובל חיו ממשרד המבקר כי נוכח ההתנהלות יפתח המשרד בביקורת פרטנית: "נוכח הדברים אקבל את אישור המבקר היום ונכנס לבדיקה פרטנית על האופן בו רשויות טיפלו בסוגיה של תיקון הליקוי הזה".

בהמשך הדיון הציגו אזרחים בעלי חוב  התנהלות קשה של ההוצאה לפועל מולם.

אמית שהוריו מוכרים כבעלי מאה אחוזי נכות : "ההורים שלי נכים מאה אחוז נפשית. אתם מאמללים אותם כבר 25 שנים סביב חוב על חנות יד שנייה של 15 מ"ר. זה התחיל בחוב של 5 צ'קים של 600 ₪ והיום החוב עומד על 600,000 ₪. הכל כי ההורים שלי לא יודעים לתקשר. שלחו אותך לעורך דין והוא ניסה למכור להם את הבית, עצרתי זאת ברגע האחרון".

רמי לו נגנב פנקס צ'קים תאר: "אני מרוויח יפה אבל מיד עם הגניבה פתחו לי תיק בהוצאה לפועל על צ'קים מזויפים. שמו עיקול על החשבון על צ'ק של 30,000 ₪ שלא כובד. בנקים סירבו לתת לי משכנתא".

ח"כ נורית קורן: "כיו"ר השדולה להליכי גבייה הוגנים בהוצאה לפועל אני מקבלת הרבה מאוד פניות, השבוע קיבלתי פנייה על חוב על 140 אלף ₪ שהגיע ל-7 מיליון ₪. אנשים לא יכולים להתארגן בחיים ולחזור לחיים נורמלים. חייב לשנות את המצב הזה".

ח"כ עבדאללה אבו מערוף: "זה הדיון האנושי החברתי והסוציאלי ביותר, אם עד עכשיו חיכינו לדו"ח של המבקר  אז הוא פה. אם יש צורך ביוזמה של חוק אז תאמרו לנו, מה לעשות כדי שהמצב לא ימשך".

יובל חיו: "יש שלושה תחומים שאנו חשים שדורשים שינו משמעותי ומהם לא נרפה - בדיקות ובקרות שנעשות בשלב פתיחת התיק, לא יהיה צמצום משמעותי בתיקים הספציפיים ללא בדיקות. לגבי התיקים בהם היה חיוב גבוה מהדרוש כפי שאמרתי, ניגש לביקורת פרטנית בנושא. הנושא השלישי הוא הרחבת המידע שיעמוד בפני החייב – מידע נגיש וברור, כדי שכלל החייבים יוכלו להבין אותו ולהגיב לגביו".

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "מאוד מטריד שאנחנו בדיון שלישי והתחושה שלא התקדמנו לשום מקום. ככל שאני חושבת על נושא הריביות שלא הוחזרו ברשויות המקומיות זה עוד יותר מעצבן. איך משרדים ממשלתיים שאמורים לפעול לטובת הציבור מרשים לעצמם להתנהג בצורה הזו?! זה התפקיד שלכם במשרד הפנים. אני מבקשת לקבל את רשימת הרשויות עד סוף היום. כמה תיקים יש בכל רשות ומה סכום החוב בכל רשות. אני מבקשת ממשרד הפנים תשובה עד סוף השבוע מה אתם מתכוונים לעשות, אל תגידו לי לפנות לשלטון המקומי. תעשו מעבר. בנוסף הוועדה פונה לשר הפנים על מנת לתקן את נוהל להסדרי חובות מול רשויות מקומיות ונבקש לוחות זמנים".

תגובות

מומלצים