סוכות מנפלאות החג

חג סוכות חג שונה מכל החגים, מאוד ייחודי אמנם החג הוא אחד משלוש הרגלים בהם נהגו בני ישראל לעלות לירושלים לבית המקדש, נכון זהו גם חג האסיף, אחרי קיץ ארוך בו הבשילו הקמה והענבים והתאנים

19.09.2021 מאת: רחל אבידר
סוכות מנפלאות החג

 

אנו מבינים שזהו גם חג חקלאי שבו קוצרים ואוספים את היבול לחודשי החורף, והדגש הוא על הישיבה בסוכה שבעה ימים ועוד יום נוסף שהוא שמיני עצרת וזוהי שמחת תורה, ומהי שמחת תורה? התורה שמחה במעשי האדם ביושבו בסוכה ולומד תורה ומלמד ומקיים את המצווה
 

 

מה מייחד את החג מכל החגים, בנית הסוכה שהיא פתוחה לכולם מארחים ומתארחים, אין סממני חג מלבד ארבעת המינים, אתרוג, לולב הדס וערבה, שביחד כאשר הם מאוגדים וחבוקים, רק כך ניתן לקיים את מהות החג מכאן נראה ונבין עד כמה האחדות חשובה תמיד ובכל זמן, לחג סוכות אין אוכל מסויים הנהוג בחגים אחרים 
 

 

והנה האתגר הגדול שהיה לבני ישראל במדבר, ישבו בסוכות ונדדו לאן שענני הכבוד הפנו אותם, עיבדו את האדמה, זרעו וקצרו ומיד נדדו, הכל ארעי, אין ישוב קבע, הדגש הוא על האמונה באל, וזה להבדיל מהמוכר כאשר האדם חושב " אני ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה " ועל זה אומרת התורה "ישמח ישורון ויבעט" ולמה הכוונה? ריבוי חפצים הדגש על החומר עשויים  לגרום לאיבוד האמונה וההבנה שהכל מאיתו יתברך העושר, העוני והבריאות, מכאן נבין את הענווה והצניעות שהסוכה מלמדת ומאפשרת, האדם לומד להיות שמח בחלקו ולהתמקד בעיקר, במה שחשוב באמת לקיומו וביטחונו
 

 

מקור החג מוזכר בספר ויקרא כג' לט-מג – "אך בחמישה עשר יום לחודש השביעי באספכם את תבואת הארץ תחוגו את חג ה' שבעת ימים, ביום הראשון שבתון וביום השמיני שבתון, ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר, כפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל ושמחתם לפני ה' אלוהיכם שבעת ימים וחגותם אותו חג לה' שבעת ימים בשנה חוקת עולם לדורותיכם, בחודש השביעי תחוגו אתו בסוכות תשבו שבעת ימים, כל אזרח בישראל ישבו בסוכות למען יידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים אני ה' אלוהיכם"
 

 

בחג סוכות מצווה לשבת בסוכה ולהשתמש בה, לאכול ולשות בה, לישון ולארח, לסוכה הלכה ברורה כיצד לבנות אותה, מה הגובה והרוחב, ואיך הסכך כמובן שיהיה מנותק מהארץ, כלומר אין להקים סוכה מתחת לעץ למשל, זהו חג שמח ומאחד, חג שמאפשר את השינוי והתנועה מעצם היותו ארעי 
 

 

הסוכה – צל האמונה - האדם שם מבטחו באל ולא באמצעים פיזיים, על פי המהר"ל מפראג והרב קוק, הסוכה רומזת גם על מלכות בית דוד "ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנופלת וגדרתי את פרציהן והריסותיו אקים ובניתיה כימי עולם" מלכות ישראל נקראת סוכה משום שקל להפילה אבל כוחה מהשמים בקדושתה ומוסריותה, וזה מה שניכר במיוחד בימינו, נאספנו והיינו שוב לעם, חזרנו לארץ ישראל והתאחדנו וזה לבדו נס עצום אחרי אלפיים שנות גלות קשה מנשוא, ומה החזיק אותנו שם בגלות הקשה? התורה והמצוות ורק אם נשים את הדגש על כל הטוב שקיים ועוד צפון לנו נראה את אמיתת הפסוק שאומר "אקים את סוכת דוד הנופלת" 

 

בלה אשור – מטפלת רב תחומית וסופרת
ניתן ליצור קשר בטלפון 050-7201752
ולבקר באתר ashurbella.com

 

תגובות

מומלצים