פרשת השבוע וישלח

נקודות התייחסות מתוך הפרשה. שם הפרשה וישלח לקוח מהפסוק הראשון של הפרשה: "וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל-עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם", הפרשה נפתחת בתיאור המפגש הגורלי בין יעקב לאחיו לאחר למעלה מעשרים שנות נתק.

19.11.2021 מאת: ברוך ליבמן
פרשת השבוע וישלח

 

כבר בראשית אציין , אינני מייצג  בהכרח את הפרשנות  המסורתית  מאידך אנוכי  מכבדה ומשתמש בה.


 

לאחר שבפרשת ויצא מסופר על מסע יעקב לחרן, נישואיו עם רחל ולאה, בלהה וזלפה ו-12 הילדים שנולדו להם, פרשת וישלח מספרת על מסעו של יעקב בחזרה הביתה, לארץ כנען.

 

יצוין שבפרשה זו , מופיע המונח "עם" בפעם הראשונה, כאשר יעקב  ובני ביתו יוצאים לשכם. הם עדיין "בני יעקב" כפי שכתוב "ולא רדפו אחרי בני יעקב" אך מיד אח"כ "ויבא יעקב לוזה… הוא וכל העם אשר עימו" (ל"ה,ו').

 

יעקב יצא לארץ כנען ובדרך הוא ניסה ליישר את ההדורים עם אחיו, עשו. הוא שולח שליחים שיפייסו אותו, אך הם שבים ומעדכנים אותו שפני אחיו  למלחמה, לכן  הוא החליט להתגונן בשלוש דרכים שונות: ראשית, הוא מחלק את העם לשני מחנות. אם יותקף, חלילה, מחנה אחד, ינצל המחנה השני. שנית,  הוא נושא תפילה לבורא עולם שיציל אותו מכוונותיו של עשו. לבסוף, הוא מכין מנחה הכוללת בקר וגמלים, ושולח אותה לאחיו.

 

בהשלכה לימינו, לחלוקת יעקב את העם לשני חלקים שווים, דומה הדבר לאדם שמחלק את רכושו וספציפית את תיק 'ניירות הערך' שלו בבורסה לשני חלקים שווים,שאם יאבד את אחד החלקים, עדיין יישאר בידו די למחייתו ויוכל לשקם את עצמו. זוהי  למעשה  עד  היום  תורת ההשקעה (לעניות  דעתי), של כל אדם 'תם יושב אוהלים' ויש  האומרים  שהודות  לשיטה החלוקה המתוחכמת של יעקב עשה העם היהודי הון תועפות, עד ימינו.

 

בפרשה זו, מוצגת ,בין  היתר, ההתרחשות לפיה: אחרי שיעקב חוצה את נחל יבוק, מעביר את נשיו ובניו הוא שב כדי להעביר פכים קטנים ושם הוא פוגש באיש מסתורי

 

מלאך שהיה שייך למחנה עשו ויעקב נאבק עמו בגבורה, אך המלאך מצליח לנקוע את כף ירכו . יצוין שלזכר מאבק זה, היהודים לא אוכלים את גיד הנשה עד היום הזה.

 

כשעולה השחר, ביקש המלאך מיעקב לתת לו ללכת לעבודת היום, אך יעקב אמר לו "לא ארשה לך ללכת, אלא אם תעניק לי ברכה". המלאך מעניק לו ברכה ואומר לו ששמו יקרא מהיום והלאה ישראל,"כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל" ומבטיח לו כי הוא יפרה וירבה וכי הארץ תינתן לבניו ובניו לא יקראו בני יעקב אלא בני ישראל.

 

סיפור חילוף השם של יעקב לישראל, למעשה מספר את התולדות, לפיו יש עד היום בני אדם בשם "ישראל" ועם ישראל

 

וחז"ל אמרו "שלושה שמות נקראו לו לאדם: אחד מה שקוראים  לו אביו ואמו,ואחד מה  שקוראין לו בני אדם,  ואחד מה שקונה הוא לעצמו, טוב מכולן מה שקונה הוא לעצמו".

 

 


מערכת פורטל הכרמל והצפון מכבדת זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל editor@karmel.co.il

 

 

פורטל הכרמל

יעקב נאבק במלאך רמברנדט 1659

תגובות

מומלצים