הונאת התכנון והבניה הגדולה ביותר
אין זה סוד כי קיים פער היסטורי בנושאי התכנון והבנייה בין המגזר היהודי למגזר הערבי ובכלל זה המגזר הדרוזי, הפער הינו בלתי נתפס וזה נמדד לפי מספר פרמטרים, נמדד לפי מספר היישובים הערביים דרוזיים שקמו במדינת ישראל מאז קום המדינה, לעומת מספר היישובים שקמו במגזר היהודי.

נמדד בנושאי התפתחותם התכנונית של היישובים הערביים במהלך השנים לעומת היישובים היהודיים. נמדד בעניין הרחבת תכניות המתאר הקיימות במגזר הערבי/דרוזי , מה שמאפשר להקים ולהרחיב את היישובים מה שמבטיח ומייעד קרקע לבניית דירות למגורים חדשות לעומת המגזר היהודי.
כאשר במקביל יישוב יהודי מתפתח בדרך כלל על קרקעות של המדינה בלי שום חסמים ובמהירות הבזק, מה שהביא את המגזר הערבי ובכלל זה הדרוזי למצוקה מאוד קשה.
הדבר הזה הוא זה שיצר בעצם את תופעת הבנייה הבלתי חוקית, מה שנקרא אשר תמיד ממשלות ישראל לדורותיהן מנופפות בו כלפי המגזר הערבי והדרוזי שהינו מגזר שעובר על החוק, לא שומר על החוק והופכת כל צעיר דרוזי לעבריין בפוטנציה.
הדבר הזה יצר תחושה מאוד קשה בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל והתקוממות מאוד רחבה ודרישה מתמדת לפעול בצורה מאסיבית בנושאי השוואה וצדק שוויוני ותכנוני בין היישובים הערביים ליישובים היהודיים.
בעקבות הלחץ הזה ובעקבות המצוקה שהשליכה בעצם על יחסי ערבים יהודים בישראל, הוחלט על רפורמה שתכליתה בעצם לפתור את הבעיה התכנונית במגזר הערבי והדרוזי.
הרפורמה הזאת באה לידי ביטוי בתיקונים 101 ו-104 לחוק התכנון והבנייה בשנים 2014 עד 2016 ובהמשך תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה.
תכליתם של תיקוני החקיקה תיקון 101 ו-104 היה בעצם לבזר סמכויות ולתת סמכויות נוספות לוועדות המקומיות, לבזר להם סמכויות רחבות על מנת לאפשר לוועדות המקומיות ובמיוחד במגזר הערבי לקצר הליכים ולבטל חסמים ולקדם את נושא התכנון במגזר הערבי.
אלא מה? שלפני הרפורמה הזאת לא נעשתה בדיקה יסודית ללמידת היעילות של הרפורמה
האם הרפורמה הזאת יעילה או לא יעילה והאם היא ישימה בכלל. וישנם כמה גורמים שבעצם הפכו את הרפורמה הזאת לבלתי יעילה, חסמים רבים הפכו את הרפורמה לבלתי יעילה לחלוטין.
לדוגמה ניקח הרכב הקרקעות במגזר הערבי, רוב הקרקעות הן קרקעות פרטיות. המבנה השלטוני במגזר הערבי, מבנה ומנטליות האוכלוסייה הערבית, המצב הסוציו-אקונומי, המצב התקציבי ברשויות הערביות ועוד ועוד
בעצם הרשויות הערביות בישראל ובכלל זה הדרוזיות לא היו ערוכות לקלוט את הרפורמה התכנונית.
במסגרת הרפורמה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קם גם הותמ"ל, שזה ועדה ארצית לתכנון ובנייה לצורך קידום משבר הדיור בישראל. זאת המטרה העיקרית של הקמת הותמ"ל, שקם מתוקף החלטת ממשלה במסגרת תיקון 101ל חוק התכנון והבנייה.
כשמטרת הותמ"ל העיקרית כאמור זה לקדם תכנון מת"חים וליעוד קרקעות לצורכי בניה במגזר הערבי/דרוזי להבטחת קרקע לצורכי ציבור.
זאת הייתה המטרה. ועַל הותמ"ל הוטל הנושא הזה של המת"חים ביישובים הערביים והדרוזים. כיום כל יישוב ערבי ודרוזי חולק למספר מת"חים ומנסים לקדם תכנון לגבי כל מת"ח ומת"ח בצורה של איחוד וחלוקה, בצורה של הקצאת קרקע לצורכי ציבור וכל מיני רעיונות שתכליתם בסופו של יום להביא להרחבת היישוב מבחינה תכנונית ולייצר קרקע למטרת מגורים, להביא לעתודה, קרקע למטרת מגורים וקרקע למטרות ציבור ולצורכי ציבור.
במבחן התוצאה זה לא מתממש, אם ניקח כל יישוב ערבי/דרוזי במדינת ישראל ונבחן כמה מת"חים תכננו וכמה מתוך המת"חים האלה הגיעו לתכניות שהופקדו, אנחנו נראה שבקושי 20% מהמת"חים הסתיימו במצב של הגשת תכניות להפקדה בוועדות השונות.
מה שאומר שנושא התכנון והבנייה במגזר הערבי תקוע מאז הרפורמה ולא מתקדם. ותופעת הבנייה הבלתי חוקית רק מתגברת כתוצאה מכך. מנגד תיקון 106 לחוק התכנון והבנייה הידוע לשמצה כחוק קמיניץ הינו החלק העונשי של הרפורמה.
כלומר הממשלה באה ואמרה אנחנו עשינו רפורמה שתסייע לכם לערבים ולדרוזים, להתפתח ולפתח את היישובים שלכם ולקדם ולהסיר חסמים בענייני תכנון ובנייה. אבל מצד שני אנחנו הולכים להחמיר את הענישה בצורה אגרסיבית מאוד כנגד מפרי החוק ואלה שבונים בניגוד לחוק.
מאחר והרפורמה לא השיגה את יעדיה ונושאי התכנון והבנייה לא מתקדם ולא מתפתח בעקבות אותה רפורמה נוצר מצב שהבנייה הבלתי חוקית התגברה, והאכיפה עובדת ללא הרף והקנסות המנהליים מתוקף אותה רפורמה מוטלים ללא אבחנה. הועדות מטילות קנסות מנהליים בסכומים עצומים על התושבים.
תושבים רבים קורסים תחת הנטל הזה וכאמור הרפורמה לא השיגה את היעד המרכזי שלה, שזה פיתוח היישובים הערביים והדרוזים מבחינה תכנונית.
אבל מצד שני המקל עובד ללא הרף, והצעירים הדרוזים הצעירים הערבים קורסים תחת נטל הקנסות המנהלים והמשפטיים.
לסיכום, הרפורמה שנועדה לקדם ולסגור פערים בנושא תכנון ובניה לא משיגה את מטרתה אדרבא מעצימה את המצוקה. ואילו הענישה כנגד הצעירים הדרוזיים הוגברה כאילו תחת הכיסוי ובגיבוי של הנהגת המגזר שאין הצדקה לבצוע עבירות בזמן שענייני התכנון מטופלים, המצב מהווה חבית של חומר נפץ הדורשת טיפול יצירתי ומיידי.
בימים האחרונים התבשרנו כי הוחלט להקים ועדה מיוחדת לישובים הדרוזיים מה שמהווה לדעתי עוד מאותו דבר וספק אם זה הפתרון למצוקת הדרוזים, על ראשי הרשויות להקים צוות מקצועי המרכז אנשי מקצוע מהחברה הדרוזית ולא חסרים שיניחו תוכנית הולמת לטיפול במצוקה ולהילחם על יישומה.