תוכנית התערבות לקריאת ספר בגיל הרך בחברה הערבית

במחקר זה בחנו, האם תכנית ההתערבות של קריאת ספר בגיל הרך בחברה הערבית של אימהות לילדיהן תקדם את אמונות האימהות, את התנהגותן בפועל בעת הקריאה, ואת ההבנה החברתית רגשית והבנת הסיפור של הילדים?

14.05.2023 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תוכנית התערבות לקריאת ספר בגיל הרך בחברה הערבית


האם תוכנית התערבות לקריאת ספר בגיל הרך בחברה הערבית, תקדם את אמונות האימהות, את התיווך שלהן ואת ההבנה החברתית-רגשית והבנת הסיפור של הילד? פרופ' עפרה קורת, וסג'ה עיסא, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן.
 

 


התוכנית בוצעה באמצעות הדרכה דיגיטאלית מרחוק תוך שימוש במצגת וסרטונים.

 


במחקר השתתפו 64 אימהות וילדיהן בני 4-5 שנים מהחברה הערבית שלמדו בגן טרום-חובה. הן חולקו אקראית באופן שווה לקבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת.

 

 

בשלב הקדם האימהות מילאו שאלון שהתייחס למדדים דמוגרפיים, לרמת אוריינות הבית, ולאמונות לגבי תמיכה חברתית-רגשית והבנת סיפור בעת הקריאה. כמו כן, הוערכה רמת הבנת הסיפור של הילד. לאחר מכן, האימהות וילדיהן צולמו בעת פעילות קריאת ספר בבתים.

 

 

בשלב ההתערבות האימהות בקבוצת הניסוי קיבלו מצגת הדרכה לצפייה עצמית, שכללה המלצות איך לקרוא לילד. בנוסף במהלך 3 שבועות, פעם בשבוע האימהות קיבלו סרטון לצפייה שהדגים קריאת ספר לילד בהתאם למצגת.

 

 

במבחן הבתר בשתי הקבוצות הניסוי והביקורת נבדקו אמונות האם, צולמה פעילות קריאה משותפת של האם והילד, והוערכה רמת הבנת הסיפור והבנת רגשות של הילד מתוך הסיפור.

 

 

ממצאי המחקר הראו שרמת אמונות האימהות בשתי הקבוצות הייתה גבוהה מלכתחילה ולא נמצאה בהן התקדמות. תדירות קריאת ההורה לילד נמצאה קשורה ליכולתו להסביר את רגשותיו בעקבות קריאת ספר.

 

 

כמו כן, בקבוצת הניסוי בהשוואה לביקורת נמצא שינוי בהתנהגויות האימהות, בהצגת יותר שאלות לילד, באורך שרשראות התקשורת, וברמת ההרחבה הרגשית. עם זאת, למרות ההתקדמות העקבית הגדולה של ילדי הניסוי בכמה ממדדי הבנת הסיפור, לא נמצאה התקדמות מובהקת במדדים אלה בהשוואה לילדי קבוצת הביקורת.

 

 

ממצאי מחקר זה מצביעים על יעילות חלקית של תוכנית התערבות בחברה הערבית, שנעשתה באמצעים טכנולוגיים מרחוק בקידום יכולת אמפתיה והבנת סיפור. המחקר יכול להוות נקודת מוצא לעבודות המשך, שיעמיקו את בדיקת הקשר בין אמונות ההורים לגבי קריאה לילד בגיל הרך בחברה הערבית לבין תיווך ההורים בפועל בפעילות הקריאה לילד.

 

 

בנוסף, המחקר מהווה בסיס לפיתוח תוכניות התערבות להורים בגיל הרך בחברה הערבית, במטרה להעלות את המודעות בקבוצה זאת לגבי חשיבות מתן התמיכה הרגשית לילד בפעילות הקריאה, לשם קידום יכולות האמפתיה והבנת סיפור של הילדים הצעירים.

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים