בחירה מחשמלת: איך נדע שמתאים לנו רכב חשמלי?
ישראלים רבים מודעים לטיפוס ביוקר המחייה ושוקלים לחתוך עלויות שוטפות במעבר למכונית חשמלית. אבל מה זה אומר בפועל? כמה אפשר לחסוך, ואיך ולבסוף, מה ההבדל בין דגמים סיניים ואחרים?
Shutterstock
מהפכת התחבורה החשמלית תפסה את ישראל חזק, ובמהירות: ב-2022 היוו מכוניות חשמליות 10% מכלל המסירות של כלי רכב חדשים; ב-2023 עלה המספר ל-18% והשנה כבר אחת מכל ארבע מכוניות שתעלה על הכביש תהיה חשמלית. החדירה המהירה של הרכבים החשמליים, בדגש על חברות הרכבים הסיניות, עשתה חיים קלים לישראלים, בזכות השילוב בין ביצועים ואבזור ובין מחיר שפוי. ועדיין, יש נהגים שתוהים האם כדאי לקנות רכב חשמלי, ובמה הוא נבדל מהמכונית שיש להם. מדריך זה יראה לכם את כל מה שצריך לדעת על רכב חשמלי, כדי שתוכלו להחליט.
כמה יחסוך לי רכב חשמלי אל מול רכב דלק?
בממוצע, משפחה ישראלית מוציאה יותר מעשרת אלפים ש"ח בשנה על דלק - נתון שרק הולך לטפס עם התייקרות הדלקים והחרפת משבר יוקר המחיה בארץ. גם עלויות החשמל מטפסות, אך עלויות הנסיעה ברכב חשמלי עדיין מקבילות לשל אוטו שעושה כ-50 ק"מ לליטר.
כמה עולה תחזוקה של רכב חשמלי?
בממוצע, עלות תחזוקת רכב חשמלי נמוכה בכ-50% משל מכונית עם הנעה אחרת, משום שאין לו מערכת דלק עם צנרת מסובכת, אין פינוי גזים או בלאי של המוני חלקים נעים - רק תשתית סוללות, מערכת קירור ומנוע חשמלי. בכך, הרבה יותר קל וזול גם לתחזק אותו. וזה לא רק בגלל שיש פחות מה שיתקלקל; זמני העבודה של המכונאי יהיו קצרים בהרבה שכן מכונית חשמלית מציגה מיידית את כל הרכיבים ואת השינוי בביצועים שלהם. אפשר להבין בדקות ספורות מה צריך לתקן, גם בלי לחפור עמוק בקרביים של האוטו.
כמה עולה מכונית חשמלית בישראל?
אפשר למצוא רכב חשמלי חדש בקטגוריות המיני בכמאה אלף שקל, אך הטווח יהיה קצר והפונקציונליות למשפחה - מוגבלת. אפשר למצוא רכב חשמלי חדש בקטגוריית הקרוסאובר הקטן עם טווח של יותר מ-350 ק"מ במחיר של 140-150 אלף שקל. מי שיבחר ברכב יד שנייה יוכל לחסוך עשרות אלפי שקלים.
איך טוענים רכב חשמלי?
מחברים אותו עם הכבל הייעודי שלו לעמדת טעינה מסודרת. היא יכולה להיות פרטית אצלכם בחניה והתקנתה עולה בין 2,000 ל-5,000 ש"ח (בהתאם לתשתית ולמרחק הסלילה מארון החשמל) - או עמדה ציבורית.
כמה זמן לוקחת הטעינה?
הנתון משתנה מרכב לרכב, בהתאם לסוג המטען ולעוצמת הסוללה. מטען מהיר סטנדרטי יאפשר טעינה מלאה בכמה שעות; נהג שיחבר את האוטו בלילה ימצא אותו טעון במלואו בבוקר. מטען אולטרה-מהיר מסוגל לטעון את רוב הסוללות תוך פחות משעה - לפעמים גם חצי שעה. קחו בחשבון שסוללות בהספקים גדולים יצריכו יותר אנרגיה, וטעינה יותר ארוכה - ושגם טמפרטורת הסביבה ורמת שחיקת הסוללה ישפיעו על הזמנים. רוב המשתמשים מסתדרים עם מטען רגיל וטעינות מהירות פה ושם בדרך, כשצריך.
האם חייבים חניה פרטית כדי לטעון רכב חשמלי?
הכי נוח זה להשתמש בעמדת טעינה פרטית שנמצאת בחניה של בית פרטי או בניין - אך אפשר גם להשתמש בעמדות טעינה ציבוריות בתחנות דלק, מרכזי קניות וחניונים. צריך רק להקפיד לחזור הביתה בכל פעם עם מספיק אנרגיה כדי להגיע לנקודת הטעינה ולתכנן את הלו"ז היומי כך שתמיד תהיה לכם חצי שעה עד שעה לטעינה מלאה.
אנחנו משפחה שאוהבת לטייל! האם נוכל לנסוע בכל הארץ?
בלי בעיה; רכב חשמלי סיני ממוצע מסוגל לנסוע למרחקים גדולים מאוד - למשל, ג'ילי ג'אומטרי C נוסע יותר מ-400 ק"מ על טעינה אחת. בארץ ישנה תשתית עמדות טעינה ממש מדן ועד אילת, לרבות עמדות מהירות שמאפשרות לכם לעצור לפיצה וגלידה בתחנת דלק, ועד שתסיימו - המכונית כבר תהיה טעונה ב-80% ויותר. קל מאוד למצוא נקודת טעינה ביישומי מובייל; למשל, אפליקציית MY GEELY מציגה את מיקומי כל התחנות והעמדות בארץ.
מה ההבדל בין רכב חשמלי סיני ובין אירופי, קוריאני ויפני?
הסינים מתמחים בייצור טכנולוגיות תחבורה חשמלית ואף היו הראשונים שעשו זאת בסדר גודל מסחרי ענק. הסיבה לא היתה רצון לקפוץ על איזה טרנד, אלא צורך אקולוגי שנבע ממשבר זיהום אוויר שפקד את המדינה בתחילת שנות האלפיים. האירופים, הקוריאנים והאחרים התייחסו למכונית חשמלית בתור קוריוז, והעדיפו למכור דגמי בנזין ומכוניות היברידיות שכן תשתיות ייצור רכב חשמלי עובדות אחרת ומצריכות חומרים וידע שונים. לאחר הצלחת טסלה בארה"ב הושקו דגמי פרימיום אירופיים - שכן היצרניות הבינו שיש פה ביקוש, אך העדיפו למכור להמונים דגמים היברידיים שיותר זולים לייצור. רק לאחר ההצלחה של המכוניות הסיניות החל פיתוח דגמים קצת יותר זולים ונגישים, וגם הם משתמשים בסוללות ומערכות תוצרת סין. היתרון של רכב חשמלי סיני הוא במחיר נגיש, טכנולוגיה מתקדמת, תחזוקה זולה וזמינות גדולה - המכונית תגיע אליכם הרבה לפני כל דגם אירופי או קוריאני.
איך בוחרים דגם של מכונית חשמלית בישראל?
- לפי התצורה: רוב הדגמים בארץ הם בצורת קרוסאובר קטן, שמשלבת תא נוסעים מרווח יחסית עם שלדה קצרה שמקלה על תמרון בעיר ומציאת חניה. זו התצורה הפופולרית ביותר בארץ כיום, אפילו יותר ממכוניות סדאן משפחתיות. למשפחות גדולות יש קרוסאוברים גדולים בני שבעה מושבים ואפילו מיניוואנים, אך הם יקרים יותר וההיצע מצומצם. מה שנדיר אף יותר הן מכוניות בתצורת משפחתית קלאסית - ובארץ תמצאו בקטגוריה זו בעיקר את טסלה ומכוניות יוקרה.
- לפי הטווח: ככלל, טווח של החל מ-350 ק"מ יספיק לרוב המשפחות. הטווח משפיע מאוד על המחיר, ויש הרבה יצרנים שמציעים את הדגמים שלהם בתצורת טווח בסיסי ותצורת טווח מוגדל, כשפער העלות ביניהן יכול לנוע בין 10% ל-15%.
- לפי מקום המגורים שלכם: ישראלים שגרים במקומות מאוד חמים או קרים יראו השפעה על ביצועי הסוללה; טמפרטורות חמות משפיעות על הטווח וטמפרטורות קרות מאריכות זמני טעינה, ועל כן ביישובים אלה עדיף לקחת רכב עם טווח יותר ארוך.
- לפי אופי השימוש: מי שמשתמש ברכב לנסיעות שגרה - לעבודה, למסגרות של הילדים ומדי פעם לבילוי או טיול - יסתדר עם דגם סטנדרטי. מי שנוסע מאוד רחוק באופן קבוע או משתמש ברכבו לעבודה שכוללת הקפצות ונסיעות בלתי צפויות יצטרך דגם עם סוללה כמה שיותר חזקה.
בשורה התחתונה, היתרונות של רכב חשמלי ברורים, והשינויים בחוויית השימוש מינוריים; נהג שיהיה מודע לצרכים שלו ולהיצע בשוק יוכל למצוא מכונית חשמלית מתאימה, ולצמצם מהותית את ההוצאות שלו באופן מיידי.
















