כוחו של המשחק על פי מיה בכר

מיה בכר היא שחקנית, בוגרת בית הספר הגבוה למשחק ניסן נתיב, שיחקה שנים רבות ברחבי אירופה ובניו יורק, אמא לשלושה, ובשני העשורים האחרונים בקירוב היא בעלת סטודיו בעל שם למשחק ואמנות ההופעה בתל אביב.

15.11.2023 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כוחו של המשחק על פי מיה בכר

תמונה: נעם בן גוריון מוסרי

 

בסטודיו שלה היא מלמדת מגוון רחב של אנשים שמגיעים אליה ממקצועות שונים, בגילאים שונים, מכל רחבי הארץ, כדי ללמוד ממנה איך לפתח ולמנף את יכולות התקשורת שלהם מול קהל, באמצעות כלים מעולם המשחק.

 

 

קשה לדמיין אנשי עסקים, יזמים, אנשי הייטק ומנכ"לים פוצחים במונולוגים דרמטיים במיסגרת שעורי משחק. 

אבל כאן מיה באה לעשות סדר: "התחלתי ללמד את מה שאני יודעת לעשות הכי טוב מתוך צורך בסיסי להתפרנס, אחרי שנים רבות שלא היית בארץ, בלי שידעתי בהתחלה עד כמה תחום המשחק רלוונטי לכל האנשים האלה, שלהם דווקא אין שום כוונה לפצוח בקריירת משחק. למעשה גם הם לא ידעו. הם בעיקר באו כדי להרחיב את האופקים שלהם, לחוות את הכיף הזה של עולם המשחק , לצחוק ולהשתחרר.

רק כעבור כמה שנים התחלתי לשמוע מבוגרי הסדנאות סיפורי הצלחה.

שמעתי מהם עוד ועוד סיפורים על כמה שהסדנא מינפה להם את הביטחון והנוכחות בכל כך הרבה סיטואציות מפתח, אם בחיים האישיים ואם בקריירות שלהם. רק אז התחלתי להבין כמה כח יש לאמנות המשחק".

 

מיה בעצמה התחילה לשחק בגיל צעיר מאד ואת עולם הבמה גילתה אף מוקדם יותר, כבר בגיל 8, בתור זמרת במקהלת ילדים מקצועית.

לאחר לימודיה הגבוהים בסטודיו של ניסן נתיב נבחרה לייצג את הצגת היחיד "נקודת אור" של תיאטרון הקרון בירושלים בצרפת ובמדינות דוברות צרפתית (שפת האם של מיה) וכך היא הופיעה בכמאה תיאטראות שונים ברחבי היבשת, עם למעלה מ - 450 הצגות.

לאחר מכן נסעה לניו יורק לכמה שנים, שם השתקעה בתעשיית המשחק, בדגש על תיאטרון.

 

 

אז מיה, למה שמישהו שלא מתכוון להיות שחקן יבוא ללמוד דווקא אצלך?

"קודם כל כי זה כיף", היא מחייכת. "הסדנא הזו מאפשרת לתלמידים להשתחרר, לצחוק, להשתטות, להכיר אנשים מדליקים ולצבור שעות טיסה מעשיות בהם הם מגלים את עצמם במצב צבירה שהם פחות רגילים אליו: פחות רציניים, פחות ממלכתיים ורשמיים.

הם מתקרבים לעצמם, ליצירתיות, לחופש ולדמיון שלהם, מה שבא לידי ביטוי בחיים עצמם - באינטראקציות מול אנשים בכלל וכמובן גם בעבודה - הם נהיים משוחררים יותר, אותנטיים יותר, זוהרים יותר וכריזמטיים.

אנשים חושבים שללמוד משחק זה לדעת להיכנס ל"דמות" אחרת. זה אמנם נכון בשלב המתקדם יותר אבל באופן פרדוקסלי בשביל זה צריך לדעת קודם כל להיכנס ל"דמות" של עצמך. אני תמיד נותנת את הדוגמא של קיר שצריך לסייד מחדש. לא יעלה על הדעת לסייד אותו לפני שמקלפים אותו קודם עם שפכטל נכון? אז הסדנא זה בדיוק השפכטל", היא אומרת וצוחקת.

בסדנא לומדים את יכולות האילתור וההקשבה, היכולת להיות ברגע, עבודה דרך החושים, גמישות מחשבתית, שליפה מהמותן, עבודה עם פרטנרים, היכולת לעבוד ולהכיר את שפת הגוף, ומאז הקרונה - גם המון עבודה מול מצלמה שנכנסה לחיינו לתמיד, אם דרך הזום ואם לטובת סירטוני תדמית וסירטוני וידאו למיניהם.

 

 

אפרופו קורונה, איך הצלחת לשרוד את הקורונה ולשמור על העסק רלוונטי, בתקופה שבה אנשים שאמורים להיפגש ולזוז בחדר סגור לא יכלו להיפגש?

"בתקופת הקורונה למדתי המון על הכח להשתנות ולהתאים את עצמי למצבים. באופן לא מקרי זה בדיוק מה שאני מלמדת בסדנאות שלי - את היכולת הזו להתגמש, להקשיב לנעשה סביבנו ולשחרר, ושמחתי לגלות, אחרי המון אתגרים וספקות, שגם את האמנות שלי אני יכולה ללמד און ליין דרך הזומים למיניהם שנכנסו לחיינו בבת אחת. 

אבל ההישג הכי גדול של התקופה הזו מבחינתי הוא ללא ספק הקורס הדיגיטלי שהשקתי כעבור שנה, במרץ 2021. עבדתי עליו המון זמן והוא בשבילי ההוכחה שאין גבול לכמה שאפשר להתפתח ולהתאים את עצמך למציאות.

התכנים שלו עדיין רלוונטיים להיום וניתן לרכוש אותו, בארץ ובחו"ל. בקרוב גם תצא גירסה מתורגמת עם כתוביות לאנגלית ולצרפתית.

לאור המצב הנוכחי הורדתי את המחיר ב 60% ושליש מההכנסות מוקדשות לתרומות לניצולי הדרום.

יצא שבקורונה גם נחשפתי לקהל לקוחות אדיר בחו"ל וזה כנראה לא היה קורה לולא האתגרים שהתקופה הזו העמידה אותי בפניהם. 

 

 

האם זה דומה למה שקורה בארץ מאז המלחמה שפרצה לפני חודש?

החודש האחרון דומה ושונה. גם הפעם הסטודיו סגור ועונת הסדנאות שלי נדחתה למועד לא ידוע. אבל נוסף לזה הפעם אתגר אחר שלא היה קיים בקורונה וזה הנפש השבורה של העם, של כולנו.

בניגוד לתקופת הקורונה כמעט ואין מקום להומור. לפחות לא עדיין.

אנחנו נמצאים בעיצומו של אבל בקנה מידה שאף אחד לא יכול היה לדמיין שנדע אחרי השואה. אבל, פחד, עצב, חרדה, זעם אדיר.

ועם כל זה אני מאמינה שזה רק עניין של זמן עד שכח החיים ינצח. זה לא יכול להיות אחרת.

אין ספק שהחיים יהיו שונים. שונים במה ואיך - נחיה ונגלה.

אבל רוח האדם לכל אורך ההיסטוריה בסוף תמיד ניצחה.

 

כתובת האתר הרשמי של מיה בכר:

https://mayastage.co.il/

 

תגובות

מומלצים