ביקורת קשה על משרד האוצר בועדת שיקוף התקציב הדרוזי

בדיון שהתקיים היום נשמעה ביקורת קשה נגד השר עמאר במשרד האוצר, ח"כ מולא "מבקש להוציא מכתב ליועמ"ש לבדוק אם זה בסדר ששר דרוזי אחראי על המנהלת", ראדי נגם "תכנית החומש בשמיטה", גבר חמוד מתח ביקורת על תכנית החומש וההתנהלות, ח"כ סלאלחה "יש לשחרר את המנהלת מכל התערבות ומעורבות פוליטית", מופיד מרעי יו"ר הועדה "רואה תקלה חמורה בביטול השתתפות נציג האוצר בדיון".

15.02.2022 מאת: אמילי חלבי
ביקורת קשה על משרד האוצר בועדת שיקוף התקציב הדרוזי

 

 

התקציב המיועד לתכנון ופיתוח ליישובי הדרוזים והצ'רקסים בתוכנית הממשלה 716, 717, התקלות והחסמים שוב עולים לדיון ע"י ועדת המשנה לענייני פיתוח היישובים הדרוזיים והצ'רקסיים בראשות ח"כ מופיד מרעי ובהשתתפות ח"כ עלי סלאלחה וח"כ פטין מולא, ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, נציג הרשות לפיתוח כלכלי חברתי ביישובים הדרוזים והצ'רקסי, ונציגי משרדי ממשלה. 

 

ח"כ פטין מולא "מבקש להוציא מכתב ליועמ"ש לבדוק אם זה בסדר ששר דרוזי אחראי על המנהלת.

 

יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, ראש מועצת סאגור, גבר חמוד: "מברך על הכוונות של ועדת המשנה, אני מרגיש שאנחנו נמצאים בשיח חירשים, תפקידנו לראות את יישומה של החלטת הממשלה בשטח, הבעיה שיש חסמים, בתכנון כל עוד שחסמים אלה לא יוסרו גם אם נקבל מיליארדים זה לא יהיה פתיר, יש תקציב ל 959 חלק מהישובים התקדמו מאוד והצליחו לאשר מפורטות וחלק לא, לא יכול להיות שמתקיים דיון בלי יצוג של משרד השיכון ומשרד האוצר, אם לא יהיה מתן תשובות אז חבל לנו על הזמן".

 

ח"כ מופיד מרעי: "משרד האוצר לא שלח את הנציג שלו לועדה, אנחנו מדברים על 54 מיליון ש"ח לכפרים ועוד 6 מליון ש"ח לכפרי רמת הגולן, בתכנית  959, זאת אומרת 60 מיליון ש"ח לתכנון, והשאלה האם זה מספיק לתכנון בכל הישובים הדרוזים?".

 

נציג משרד השיכון אמין אבו חייה: "במנהל התכנון בדקנו את הצרכים מול המחוז, דרשנו 50 מיליון וקיבלנו, גילינו שהצרכים עלו וצריך כ 120 מיליון ש"ח לתכנון, זה תהליך שלא יכול להסתיים בשנתיים, התכנון דורש בין 3 עד 5 שנים, שמנו הרבה כסף לפיתוח, השאלה אם להתחיל להסיט תקציב מהפיתוח לטובת התכנון".

 

ראש מועצת ראמה שוקי אבו לטיף: "אנחנו עושים צחוק מעצמנו, משרד האוצר מתעתע בכולם ולא כבוד בשבילו להשתתף בישיבה קריטית לקידום התכנון בכפרים, מצד אחד יש אכיפה ששייכת לאוצר ומהצד השני אין תקציבים להתקדם, עושים מאיתנו צחוק, אני כועס על זה שאין נציג שיתן תשובות. אני תקוע בים של פרויקטים תכנוניים, חסרים לי כ 14 מיליון ש"ח , שיעבירו כבר את ההרשאות לפיתוח, אנחנו תקועים עם מספר פרויקטים, צריך לזעוק לשמים, עד שיספקו לנו הרשאות ואישור תב"ר, זה שוד באמצע היום".

 

ראש מועצת בית ג'ן ראדי נגם: "בבית ג'ן יש 13 מתחמים לתכנון מפורט, ל 4 יש תקציב, לשאר המתחמים יש מתכננים שזכו במכרזים שנשארו נצורים, כי אין תקציבים למכרזים, חסרים לי כ 20 מיליון ש"ח, תכנית החומש בשמיטה, יש קולות קוראים לתשתיות, אם לא יהיה תכנון מפורט לא יכולים לתכנן תשתיות, אני רוצה לקדם את הישוב שלי".

 

ואאל מוגרבי ראש מועצת עין קנייא: "אנחנו מקבלים תקציבים ממשרד האוצר וזה לא מתממש כפי שמתכננים, כשבאים ליישם פרויקטים יש הרבה חסמים, כרשויות צריכים להתמודד עם סוגיה לא קלה כשבינתיים אין תקציבים, חסרים לי 10 מיליון ש"ח לתכנון בעין קנייא".

 

ידידיה קולה מנהל פרויקטים במועצת דאלית אל כרמל: "העלינו דרישות למשרד השיכון לתכנון ואדי אלפש ב 2, שצריכים 6 מיליון ש"ח, וכדי לתכנון את כל הישוב צריכים 23 מיליון ש"ח".

 

והיב חביש ראש מועצת ירכא: "כל הכסף שחסר לתכנון צריך לדאוג לו מידית, בירכא הגשנו רשימה למשרד השיכון, דרושים לנו 11 מיליון ש"ח להשלמת התכנון בירכא. גלעין הכפר בירכא מאושר לבניה, יש מקומות שצריך לעשות בהם שינויי תכנית, צריך כ 4 מיליון ש"ח לתיקון המתאר".

 

סמואל עוזר מנכ"ל במועצה אזורית מרום הגליל, דיבר על המתחמים שהם מקדמים בכפרים ריחאניה ועין אלאסד, שצריך 59 מיליון ש"ח לתכנון.

 

בנושא התכנון, נציג משרד השיכון הבטיח לדבר עם כל ראשי הרשויות, כדי למפות את הצרכים ולהבטיח תקציב לתכנון.

 

עבדאללה חיראלדין ראש מועצת חורפיש "יש לי 10 מתחמים, אני צריך בין 20- 25 מיליון ש"ח כדי לסיים עם התכנון המפורט בכפר, כרגע אנחנו תקועים".

 

ראש מועצת עוספיה בהיג מנסור: "החלטת הממשלה דיברה על הקמת ועדות משנה לטיפול בבעיות התכנון והמתאר, וזה לוקה בחסר, אנחנו תקועים בתכניות מתאר, לגבי התקצוב הגשנו בקשה ומדברים על כ 40 מיליון ש"ח כדי להתקדם בתכנון, עוספיה מ 1978 אין לה תכנית מתאר, אני מאוד מבקש את התערבות הועדה ללחוץ על משרד האוצר להעביר כספים כדי להתחיל לעבוד".

 

עבאס אבו עואד ראש מועצת בוקעתה: " צריכים בין 4- 6 מיליון ש"ח לתכנון המתחמים בכפר".

 

גבר חמוד: "אני מצטרף לוהיב חביש, שהתכנון לוקח זמן, אם באמת רוצים לפתור בעיית התכנון, אז יש למפות את הצרכים ולסיים עם כל המתחמים בכפרים, לעשות טיפול שורש יסודי, נכון להיום יש מעט כסף והצורך הוא גדול יותר. סאגור לדוגמה לא קבלה שקל מ 959 ורק בשנה האחרונה העבירו כספים לצורך תכנון, יש חלק מהחסמים שאם לא יפתרו, חלק מהישובים לא יצליחו להתקדם בתכנון".

 

האשם חסין: "לגבי התכנון ברמת הגולן תקצבנו 16 מיליון ש"ח, סיכמנו עם האוצר על מיליארד ש"ח תוספתי, ברגע שמשרד השיכון יבוא עם מיפוי חדש למשרד האוצר, יקבל תקציב".

 

ח"כ פטין מולא: "כמה מיליונים עברו לתכנון? זה שהאוצר לא הגיע לדיון זה חמור מאוד, אני אעלה את זה בנאום במליאה, מנהל התכנון ומשרד השיכון צריך להפריד בין תכנון קרקעות פרטיות לדברים אחרים".

 

ח"כ עלי סלאלחה: "החברה הדרוזית עלתה על הפסים הנכונים, שקיפות זו המילה הנכונה, שכולם ידעו איפה התקציבים ומתי יגיעו. יש לשים את הדגש על התכנון והבניה, יש לשחרר את המנהלת מכל התערבות ומעורבות פוליטית".

 

אלה הן החלטות הוועדה שהתקבלו עם תום הישיבה:


1.    ועדת המשנה לענייני פיתוח היישובים הדרוזיים והצ'רקסיים, לחברי הכנסת, לראשי הרשויות המקומיות, לרשות לפיתוח כלכלי וחברתי לחברה הדרוזית והצ'רקסית, לנציגי משרדי הממשלה ולכל המשתתפים בדיון על הסקירה שהביאו בפניה. 

 

2.    ההודעה של משרד האוצר על ביטול השתתפות נציג המשרד דקות ספורות לפני תחילת הדיון למרות שאישר מראש את השתתפותו אינה מקובלת. ותפנה בעניין זה לשר האוצר.

 

3.    הוועדה תפנה למשרד האוצר ותבקש לקבל את התייחסותו בנוגע לעיכוב בהעברת ההרשאות התקציביות המיועדות לתכנון ובניה ביישובים הדרוזיים והצ'רקסיים. 

 

4.       הוועדה קוראת למשרד האוצר לבחון את דרישת ראשי המועצות לתוספת תקציבית להשלמת התכנון ביישובים.

 

5.    הוועדה רשמה את הודעתו של מנהל אגף מיעוטים במשרד הבינוי והשיכון על הכוונה לקיים תוך שבוע ימים מיפוי נוסף בקרב ראשי הרשויות על הדרישות התקציביות הנחוצות להשלמת התכנון ביישובים. הוועדה מבקשת לקבל עדכון בנושא זה.  

 

6.    הוועדה רשמה את הודעתו של מנהל הרשות לפיתוח חברתי כלכלי ביישובי הדרוזים והצ'רקסים על דרישתו ממשרד האוצר לתוספת תקציבית של כ מיליארד שקל ועל הכוונה להעביר את הבקשה לאישור ועדת הכספים תוך חודש ימים.  

 

7.    הוועדה תעקוב אחר התקדמות הבקשה של מנהל הרשות ממשרד האוצר לתוספת תקציבית ותקיים דיון מעקב בנושא בעוד כחודש ימים.

 

8.    הוועדה תקיים דיון מיוחד בנושא הסרת חסמים לתכנון ובניה ביישובים .
 

תגובות

5. דרוזי לפני 2 שנים
החרה משפרעם עבד על כולם
4. כרמלי לפני 2 שנים
לא יודע מה לחשוב
3. אדם לפני 2 שנים
כל הכבוד לח"כים הדרוזים שמעלים את הדברים
2. אבו עבדללה לפני 2 שנים
תפסיקו לריב ביניכם
1. לכולנו (המיעוטים) לפני 2 שנים
מדינה לא לכל אזרחיה

מומלצים