משרד החינוך נפרד משני מפקחים ותיקים
מחוז הצפון התכנס לברכת הפסח ולפרידה משני מפקחים ותיקים שפורשים ד'ר יוסי סורוקה מפקח במינהל חברה ונוער וד'ר ג'מיל עווידה מפקח כולל לדרוזים.
"אני מודה מכאן לשר החינוך היוצא , גדעון סער במיוחד על העצמאות שניתנה לנו ואשר איפשרה לתלמידים , למורים , למנהלים ולמפקחי מחוז הצפון להגיע להיכן שהגענו בכל הקשור להצלחות , ערכים והישגים . אני גם מקדמת בברכה את השר הנכנס , הרב שי פירון ומאמינה שתחת שרותו ילכו ויעצימו ההישגים , ההצלחות והערכים במחוזנו . זו גם ההזדמנות לאחל חג שמח לעובדים ולמפקחים היהודים החוגגים את חג הפסח , לעמיתינו הנוצרים החוגגים את חג הפסחא ולעמיתנו הדרוזים החוגגים את חג הנביא שועייב''.
כך, מנהלת המחוז ד'ר אורנה שמחון בטכס השנתי המסורתי של הרמת כוסית לרגל חג הפסח תשע'ג שנערך הבוקר ברחבת המחוז בהשתתפות כ 300 עובדי מינהל ופיקוח דוברי עברית וערבית גם יחד .
דובר המחוז דויד גורלי מציין כי במעמד זה נערך טכס פרידה קצר משני מפקחים ותיקים : ד'ר יוסי סורוקה , מפקח במינהל חברה ונוער וד'ר ג'מיל עווידה , מפקח כולל לדרוזים .השניים פורשים לגימלאות לאחר שנות עבודה ארוכות ופוריות .
מהדברים שנשאה מנהלת המחוז באירוע : '' לחג הפסח ארבעה שמות, מאחורי כל שם מסתתר הסיפור והמסר של החג וניתן למצוא בו נגיעה לתחום החינוך. במרכזו של החג קיים מנהג קריאת ההגדה. למעשה, בליל הסדר הופך כל בית יהודי לקהילה מלמדת. "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר: בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה ה' לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם".
זהו אחד הפסוקים המצווים עלינו לספר לבנים על יציאת מצרים. אולם, בפסוקים שלפניו לא נזכרה כל שאלה שהבן שואל, בניגוד לפסוקים אחרים, בהם הסיפור על יציאת מצרים הוא תשובה לשאלה שהבן שואל.
מכאן אמרו חז"ל : "שאינו יודע לשאול - אַת פתח לו", כלומר, אפילו אם הבן אינו יודע לשאול, הוריו צריכים לפתוח איתו בשיחה על יציאת מצרים. ההורים חייבים לספר ביציאת מצרים לכל הילדים, בין אם הם שואלים ובין אם לא. כך בדיוק אנו, אנשי החינוך, בכל נושא ונושא בכל ימות החול מצווים לעשות.
ההגדה היא צורה בה עונה ומסביר האב או האם לבן ולבת את מהות החג.
בפרקי אבות נאמר: "ארבע מידות בתלמידים: ממהר לשמוע, וממהר לאבד--יצא שכרו בהפסדו; קשה לשמוע, וקשה לאבד--יצא הפסדו בשכרו; ממהר לשמוע, וקשה לאבד--חכם; קשה לשמוע, וממהר לאבד--זה חלק רע". כלומר, הילד, לפי הבנתו, יכולותיו, גילו ורגישותו, הוא שקובע את הרמה הסיפורית של ההסברים שיישמעו בליל הסדר.
זו תמצית הרעיון שעומד מאחורי יעד ההכלה. לא נוכל ולא נרצה להתעלם מהשונות המאפיינת את אוכלוסיית התלמידים במוסדות החינוך שלנו, וכפי שכתוב בחזון מחוז הצפון נשאף ל"מתן הזכות לכל ילד לחינוך, לידע, להשכלה רחבה ולפיתוח כישורים ומיומנויות".
התבוננות נוספת על השונות בין הבנים היושבים סביב שולחן הסדר מזמינה אותנו, מפקחים ועובדי המינהל, כפי שמחייבת את מנָהל הסדר, להיות קשובים ורגישים לקהל לו אנו נותנים שירות. לגלות רגישות וסבלנות למקבלי השירות במחוז תוך שאיפה לאיכות ולמצוינות.
פסח הוא חג יציאת מצריים זמן חירותנו, הוא "חג החירות", לציון יציאת בני ישראל ממצרים מעבדות לחירות, באותות ובמופתים. תקופת עבדות ממושכת זו היא חוויה מעצבת בחיי העם היהודי. סמלי החג , ובעיקר ליל הסדר, נועדו לצרוב זאת בתודעת הדורות.
ליל הסדר הוא כתמרור אשר נועד להזכיר לאדם את המאבק הנצחי שעליו לנהל בחייו על חירותו. כל אדם צריך לראות את יציאת מצרים כסמל ליציאה מעבדות לחירות למרות הקשיים הגדולים שכרוכים בוויתור על המוכר והידוע והליכה אל הלא נודע שבמדבר.
לנו אנשי המשרד, ניתנה הזכות להוביל את המערכת אל הישגים ומצויינות - זו בעיניי חירות - לקום כל יום להאמין ולפעול ללא ליאות וגבול ולדעת שהכל אפשרי.
אסיים בשיר שנכתב ברוח זו:
כָּל אָדָם צָרִיך מִצְרַיִם - אמנון ריבק
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִהְיוֹת מֹשֶׁה עַצְמוֹ מִתּוֹכָהּ
בְּיָד חֲזָקָה,
אוֹ בַּחֲרִיקַת שִׁנַּיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך אֵימָה וַחֲשֵׁכָה גְּדוֹלָה,
וְנֶחָמָה, וְהַבְטָחָה, וְהַצָּלָה,
שֶׁיֵּדַע לָשֵׂאת עֵינָיו אֶל הַשָּׁמַיִם.
כָּל אָדָם צָרִיך תְּפִלָּה
אַחַת,
שְׁתֵּהֵא שְׁגוּרָה אֶצְלוֹ עַל הַשְּׂפָתַיִם.
אָדָם צָרִיך פַּעַם אַחַת לְהִתְכּוֹפֵף -
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף.
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם,
לִגְאֹל עַצְּמוֹ מִמֶּנָה מִבֵּית עֲבָדִים,
לָצֵאת בַּחֲצִי הַלַּיִל אֶל מִדְבַּר הַפְּחָדִים,
לִצְעֹד הַיְשֵׁר אֶל תּוֹך הַמַּיִם,
לִרְאוֹתָם נִפְתָּחִים מִפָּנָיו לַצְּדָדִים.
כָּל אָדָם צָרִיך כָּתֵף,
לָשֵׂאת עָלֶיהָ אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף,
כָּל אָדָם צָרִיך לְהִזְדַּקֵּףְ.
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ
אֵיזוֹ מִצְרַיִם.
וִירוּשָׁלַיִם,
וּמַסָּע אָרוֹך אֱחָד,
לִזְכֹּר אוֹתוֹ לָעַד
בְּכַפּוֹת הָרַגְלַיִם.
אבקש לחזק את ידיכם ולהודות לכולכם, חברי הנהלת המחוז, מפקחים, אנשי מינהל על שיתוף הפעולה והמסירות לתפקידכם החשוב בעיצוב המרקם הפדגוגי והארגוני של מערכת החינוך בצפון.
לעמיתינו הנוצרים החוגגים את חג הפסחא, חג שמח.
לעמיתנו הדרוזים החוגגים את חג הנביא שועייב, חג שמח.
חג הפסח, נחוג בתקופת האביב. פריחה, צבעים וריחות הם נחלת כולנו ועל כן לכולם ברכת חג אביב שמח''.

















