חיבור מערכת אזעקה לחייגן או מוקד
עוד על מערכות אזעקה, אנו נמשיך את המדור בכתבה רביעית "כיצד למגן את רכושנו" בנושא חדש: חייגן מנויים או חיבור לחברת מוקד.
אחד הנושאים הנוגעים לתפקוד יעיל של מערכת האזעקה הנה התגובה שמערכת האזעקה תגרור. לרוב, אין מספיק די בכך שצופרי מערכת האזעקה יפעלו (לא תמיד שכן יצא מהבית / עסק לבדוק את המתרחש, ישנם עסקים באזורים מבודדים שאין מי שישמע את הצופרים ועוד).
אשר על כן, נחוץ לחבר את מערכת האזעקה לתקשורת חיצונית משמע, חיבור לחייגן טלפוני למנויים טלפונים שמוגדרים מראש כדוגמת לבעלי בית המגורים / בית העסק, קרובי משפחה, עובדים או כל מי שמורשה כניסה מטעם בעל בית המגורים / בית העסק.
אופציה נוספת היא כמובן, חיבור מערכת האזעקה לחברת מוקד אזרחית (מערכות אזעקה אינן מחוברות למשטרה).
בכתבה זו נעמוד על ההבדלים, יתרונות והחסרונות של כל אחת מהשיטות.
חייגן טלפוני: כיום, בכל מערכת אזעקה קיימת האופציה לשלב את מערכת האזעקה בעת פעולתה לחייגן טלפוני. מתקין מערכת האזעקה מגדיר את החייגן לחייג בזמן אזעקה למנויי טלפון שהוגדרו מראש (לרוב ניתן להגדיר ל – 3-4 מנויים). בזמן פעולת מערכת האזעקה, החייגן יצלצל לאותם מנויים שהוגדרו וישמיע את רעש מערכת האזעקה.
היתרון בחייגן: אין עלות התקנה מאחר ומדובר באביזר שמובנה ברוב מערכות האזעקה הקיימות (ובכל המערכות החדישות), אין עלות החזקה חודשית, ניתן לשנות את מספרי המנוי אליו החייגן יחייג ללא עלות.
חסרונות החייגן: החייגן מוזן מקו טלפון, כיום, בחלק ניכר מהמבנים הן בבתי המגורים והן באזורי תעשייה ומסחר, קו הטלפון חשוף מחוץ למבנה או תיבת הסתעפות חיצוניות בכניסות למבנה, במקרים רבים, הפורצים מנתקים את קו הטלפון מחוץ למבנה ובכך מנטרלים את פעולת החייגן ללא כל קושי כפעולת הכנה טרם הפריצה ובכך, מנטרלים את פעולת החייגן. קיימת אופציה יקרה במקצת של גיבוי קו הטלפון באמצעות מתאמים סלולאריים שלגבהים ארחיב בהמשך.
חיסרון נוסף הינו הזמן הנחוץ לחייגן להעביר הודעה למנוי הראשון (באם הוא זמין) כ – 15 שניות לערך, באם המנוי לא זמין, המנוי השני יקבל הודעה לאחר כדקה מתחילת פעולת מערכת האזעקה וכן הלאה, זמן זה מאפשר לפורצים לחבל במרכיבי המערכת טרם העברת הודעה למנויים הנוספים.
חיבור לחברת מוקד: במרבית מהמקרים חיבור לחברת מוקד הוא היתרון הטוב ביותר אולם, יש להבחין במספר נקודות: יש לבדוק באם באזור בו ממוקם בית המגורים / בית העסק קיימים שרותי סיור של חברת המוקד, נקודה נוספת, יש לוודא באם ניתן לאתר בלילה את בית המגורים / עסק ללא כל בעיה. לדוגמה: בישובים רבים או כפרים, אין רחובות מסודרים או מספרי בתים, יש לתת את הדעת כי בעת פעולת מערכת האזעקה ורישום קריאה במוקד, על הסייר לאתר את בית המגורים או בית העסק, בהתחשב כי עליו להגיע באופן מהיר ככול שניתן ובהתחשב כי בשעות הלילה אין לסייר אפשרות לשאול אזרחים המתגוררים בסמוך כיצד להגיע למקום המדויק נאבד את האפקט של ההגעה המהירה באם בכלל הסייר ימצא את האתר אותו עליו לבדוק.
בנושא זה אציין כי מניסיוני בתחקור אירועי פריצה רבים, לא פעם עולה כי סייר מוקד הגיע לאתר שגוי ולא ערך בדיקה לאתר הנכון, ראוי להדגיש כי בעיה זו לא קיימת באזורים להם קיימת כתובות ומספרי בתים מסודרים.
יש לקחת בחשבון כי חיבור מערכת אזעקה לחברת מוקד כפופה לעלות שרות חודשי.
שיטות החיבור לחברת מוקד: קיימות שתי שיטות נפוצות, החיבור הקווי והחיבור האלחוטי.
החיבור הקווי: מוזן מאותו חייגן המובנה בלוח הבקרה (לרוב), היתרון של אותו חייגן הוא כי במרבית המכריע של מערכות האזעקה באפשרות החייגן להעביר דיווחים שותפים הכוללים רישום אזעקה מאזור הגילוי כלומר, כל אזור גילוי מעביר דיווח נפרד למוקד משמע, באם קיימת פריצה לבית המגורים / עסק, מוקדנית המוקד מקבלת רישום אזעקה מהיכן נוצר הגילוי הראשון (מקום הפריצה) ובהמשך מסלול הפורץ, ממשיכים להירשם במוקד גילויים מאזורי גילוי נוספים על פי מסלול הפורץ בכך, מוקדנית המוקד יכולה לזהות אירוע פריצה אמת עוד טרם הגעת הסייר למקום (הסבירות לאזעקת שווא ממספר אזורי גילוי בו זמנית נמוכה לכן אזעקה ממספר אזורי גילוי מעידה על אירוע בסבירות גבוהה מאוד). כמו כן, בתקשורת הקווית ניתן להעביר קודי תקלות ועוד.
החסרונות של החיבור הקווי: הקלות לנטרול קווי הטלפון החשופים כפי שהוגדר בחייגן המנויים. היתרונות: אינו כולל עלות (למעט השרות החודשי של חברת המוקד), אמינות, העברת אינדיקציות רבות.
תקשורת אלחוטית: התקשורת האלחוטית הנה העברת התראות ללא קשר לקווי הטלפון אלא באמצעות מכשיר אלחוט (כדוגמת מכשיר קשר), חיבור המשדר מתאפשר לחברת מוקד בלבד.
היתרון: מהירות תגובה.
חיסרון: לא ניתן לפעולה בכל האזורים שכן יש צורך בתשתית רשת אלחוט של חברת המוקד באותו אזור בו נמצא בית המגורים / בית העסק, אמינות אינה גבוהה במיוחד שכן נתון להפרעות שונות ברשת האלחוט, עלות חד פעמית (ישנן חברות מוקד הגובות דמי שכירות חד פעמי).
לפיכך, מומלץ כי בעת חיבור מערכת האזעקה לחברת מוקד החיבור יהיה קווי ואלחוטי (חיבור משולב), בחיבור שכזה, ניתן גם להתקין "יחידת בודק קו טלפון", יחידה זו מבצעת בדיקה לקו הטלפון, בעת ניתוק או תקלה בקו הטלפון, מועבר דיווח לחברת המוקד על "ניתוק" / "חבלה בקו הטלפון" (בחלק מלוחות הבקרה קיימת אופציה כזו מובנת ואין צורך לרכוש את היחידה בנפרד).
תקשורת סלולארית: יחידת הסלולארית באה לגבות את פעולת החייגן הטלפוני בעת ניתוק קו טלפון בעת חבלה או תקלה, באתרים ללא קו טלפון או חיבור במקרים בהם אין תשתית אלחוט לחברת המוקד. את החיבור הסלולארי ניתן לחבר גם למערכות אזעקה המחוברות לחייגן מנויים ללא חיבור למוקד, וכמובן למערכות האזעקה המחוברות למוקד,
היתרונות: באה לספק הגנה בפני חבלה בעת ניתוק קו טלפון / תקלה או לאזורים בהם לא קיימת תשתית טלפונים פעילה.
החיסרון: עלות רכישה יחסית גבוהה. ניתן להפרעות ושיבושים, דרוש מנוי ברשת סלולארית.
תקשורת סלולארית בשיטה G.P.R.S: תקשורת זו הנה המודרנית והמתקדמת ביותר, תקשורת זו מיועדת לחיבור לחברת מוקד בלבד, התקשורת כוללת מעקב שותף ורציף אחר תקינות היחידה, חבלה ביחידה במהלך פריצה תגרור לרישום קריאה במוקד (להבדיל מהיחידות האחרות בהן חבלה ללא גילוי מוקדם במערכת האזעקה לא תרשום קריאה במוקד). מערכת התקשורת מבוססת על רשת אינטרנט סלולארית.
היתרונות: אמינות קריאה גבוהה, יחידת תקשורת אקטיבית, אין צורך בתשתית של חברת המוקד (אלא של חברת הסלולארי בלבד).
חיסרון: עלות רכישה יחסית גבוהה, דורש תשלום חודשי לחברת סלולארית, מחייב חיבור לחברת מוקד.
אין בכתבה זו בכדי להחליף יעוץ פרטני ואינו מתיימר לספק יעוץ שכזה, מומלץ כי לפני כל התקנה להיוועץ במומחה.
המאמר נכתב על ידי ערן אייזיק ושלומי יואב, מומחים בתחום האבטחה האלקטרונית, וממנהלי "המרכז ללימודי אבטחה אלקטרונית" העוסק בקורס למתקיני מערכות אזעקה בשיתוף עם "היחידה לביטחון לאומי".
כתובת הדוא"ל לשאלות הקוראים: eranai@ynet.co.il















