תופעת הקעקועים גם בקרב בנות דרוזיות
כיום כתובות קעקע הן סוג של אופנה. בארצות שונות התפתח הרצון של נשים לקעקע חלקים בגופן. עד כמה זה מותר ואסור לפי הדת
המילה קעקע מופיעה בתנ"ך באיסור ההלכתי על עשיית כתובת קעקע המופיע בספר ויקרא יט, כח: "וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם".
תופעת הקעוקעים על גוף האדם מגיעה בתפוצה גדולה גם לבני העדה הדרוזית. אצל זכרים התופעה נפוצה ובגדול. אצל בחורות דרוזיות זה פחות. כך לפחות חשבנו.
ת' בחורה דרוזית נשואה פלוס ילדים שהסכימה לדבר על התופעה מפגישה אותנו עם מכרות שלה שגם הן עשו קעקוע בגופם. לדבר היו מוכנות אבל לצלם בשום פנים ואופן לא, בעיקר כדי לשמור על סודיות. גם מבני זוגם שמכירים את צורות הקעקועים בגופם.
ת' : "היינו בטיול באירופה ואז אני והבעל שלי החלטנו לעשות קעקוע משותף. הקעקוע בגודל סביר ולא בולט כי הוא קועקע במקום מוסתר מהציבור. היחיד שיכול לראות אותו רק בעלי. אני אישית אוהבת קעקועים מאוד. זה דבר יפה שמדבר אלי ולהרבה בחורות".
שאלה: האם את מצטערת שעשית קעקוע על גופך?
ת' "לא אני מרגישה בסדר עם זה אבל אני מאוד מוגבלת בכל הקשור לבריכה ולמקלחת שהילדים לא יראו את הקעקוע שעשיתי. אני רוצה להגיד שאז שהחלטתי לעשות קעקוע לא חשבתי הרבה אם אסור או לא. אני לא רואה בזה עבירה או פשע כלשהו".
בין הבחורות גם כאלה שלא נשואות שהחליטו לעשות קעקוע והן אוהבות את זה. לגבי שאלתנו אם בן הזוג היה מוכן לקבל את זה? אחת הבנות ישר קופצת ואומרת "לא נראה לי גבר שלא אוהב קעקוע ובמיוחד אצל בחורה כפרית".
נ' : "אני סיפרתי לארוס שלי שעשיתי קעקוע מיד הוא התחיל לתחקר מה איפו מתי למה ואז הספרתי לו שיום אחד שנקלעתי למקום שעושה קעקועים נכנסתי ומיד עלה ברצוני לעשות קעקוע אז הזמנתי תור חזרתי ועשיתי. הארוס שלי מה שעניין אותו מה התפשטת לנגד עיני המקעקע. אני עם האדישות שלי עונה כן אבל זו עבודה בשבילו בכל יום באות אליו עשרות בחורות ושעשיתי את הקעקוע לא היינו לבד זה לקח בערך שעה והכל נגמר".
רבים מבני העדה הדרוזית הולכים עם קעקוע על גופם, לא ברור כמה אבל לאור התחקיר הזה החלטנו במערכת לבדוק את הנושא לעומק והשאלה המרכזית מה עושה קעקוע לאנשים ובמיוחד לבנות ובני העדה שבדרך כלל לא מתלבשים בבגדים שחושפים את אותם קעקועים בגופם.
באנגלית מכונה כתובת הקעקע Tattoo, מילה שמקורה בטהיטי שבפולינזיה ומשמעותה "לסמן". עמים רבים השתמשו בקעקועים כדי לציין את נאמנותם לאלילים שלהם.
לא קיבלנו תשובות חותכות אם קעקוע בגופו של אדם מהעדה הדרוזית זה אסור או מותר?
התורה אוסרת על עשיית כתובת קעקע.
מנהג של עשיית כתובות קעקע התקיים בקרב שבטי האינדיאנים של אמריקה. בבריטניה הייתה מסורת ארוכה של ביצוע קעקועים בין השבטים הקדומים. בסין וביפן הקדומה. אבל מסורת ביצוע כתובות קעקע בפולינזיה, כפי שהתקיימה לפני בואם של האירופאים לדרום האוקיינוס השקט, הייתה האמנותית ביותר בעולם העתיק.
כך כותב הרמב"ם בהלכות עבודה זרה:
כתובת קעקע האמורה בתורה, הוא שישרוט על בשרו וימלא מקום השריטה כוחל או דיו או שאר צבעונין הרושמין; וזה היה מנהג הגויים שרושמין עצמן לעבודה זרה שלהן, כלומר שהוא עבד מכור לה ומורשם לעבודתה. ומעת שירשום באחד מדברים הרושמים אחר שישרוט, באי זה מקום מן הגוף, בין איש בין אישה - לוקה.
האיסור חל על כתובת קעקע בכל מקום בגוף, בין מקום שרגיל להיות גלוי ובין מקום שרגיל להיות מכוסה.
אחד הטעמים הניתנים לאיסור הוא היותם של היהודים שייכים לעם חשוב אשר לא נאה לו להשחית את גופו.
האזורים המקובלים לביצוע קעקוע הם הכתפיים והגב, אם כי נוהגים לקעקע גם באזורים אחרים, כגון הרגליים, הבטן ואף על איברי המין. האזור הכואב ביותר לבצוע קעקוע הוא מתחת לבית השחי ומעל המותן. האזור הקל ביותר מבחינת רגישות היא הכתף.
במשרד הבריאות התקבלו לאחרונה דיווחים על תגובות אלרגיות לאחר שימוש בקעקועי חינה שחורה. משרד הבריאות מזהיר את הציבור בפני הסכנות הכרוכות בחומר וממליץ שלא להשתמש בחינה שחורה לצורכי קעקוע.
חינה הינה צבע צמחי טבעי אדום-חום הנמצא בשימוש קוסמטי נרחב במדינות מזרח התיכון והמזרח. חינה טהורה נחשבת חומר בטוח מאוד ונדיר שיש תגובה אליה.
אולם כאשר מדובר בקעקועי חינה, כדי לזרז את פעולת הצביעה ולהשאירה לזמן ממושך יותר נהוג להוסיף לחינה חומר כימי בעל צבע שחור בשם פרה-פנלינדיאמיה או PPD. חומר זה ידוע כאלרגן תעשייתי שכיח.
חינה אליה מוסיפים PPD נקראת "חינה שחורה" וקעקועי חינה שחורה מעלים את הסיכוי לאלרגיה. חינה שחורה אסורה לשימוש במוצר לקעקועים על העור בישראל. אזהרה זו מופיעה על גבי תווית המוצר.
הקעקועים הללו נפוצים בירידים ודוכני מכירות. במידה שמתפתחת תגובה אלרגית, יש לפנות לטיפול רפואי בהקדם.













