אושר לבזן להקים תחנת כוח מזהמת נוספת בחיפה

על חודו של קול אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לבזן להקים תחנת כוח מזהמת נוספת במתחם החברה במפרץ חיפה. איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "הקמת התחנה החדשה, מנוגדת לעקרונות תמ"א 75 ולפסיקת בית המשפט העליון שרק לפני שנתיים עצר בקשה קודמת של בזן להקים תחנת כוח".

01.10.2025 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אושר לבזן להקים תחנת כוח מזהמת נוספת בחיפה

 

איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, הגיש למועצה הארצית התייחסות המבקשת לדחות את בקשת בזן לפטור מהיתר בנייה להקמת תחנת הכוח החדשה, והציע לאמץ במקום חלופות בדמות המשך החיבור לרשת החשמל הארצית והקמת תחנת אגירה, אשר מאזנות בין צרכי המשק לבין שמירה הסביבה ועל בריאות תושבי מטרופולין חיפה.

 

אביהו האן, יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, סגן ומ"מ ראש עיריית חיפה: "המועצה הארצית לתכנון ובנייה הפקירה היום את בריאותם וביטחונם של מיליון תושבי מטרופולין חיפה. בזן לא צריכים את התחנה, אלא למטרה אחת – טירפוד החלטת הממשלה על פינויים מהמפרץ והמועצה הארצית שיחקה היום לידיהם, על חשבון אזרחי ישראל. נפעל יחד עם עיריית חיפה על מנת לעתור לבג"צ כנגד ההחלטה".


 
במהלך הדיון אמר האן כי תושבי חיפה נושמים רעל שמגיע מבזן והתוצאה היא עודף תחלואה, באסטמה, סרטן ומחלות לב. המצב רק הולך ומחמיר - דו"ח מרשם הפליטות של המשרד להגנת הסביבה מצא שב-2024 חלה עליה של 46% בזיהום האוויר באזור בזן, וכעת במקום לקדם את סגירת המפעלים, בזן רוצים להקים תחנת כוח מזהמת חדשה. 

 

ד"ר ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה אמרה בדיון: "בדיון הקודם אושרו לפי סעיף 266ה ל"מיזם בעל חשיבות ודחיפות לאומית", דוודי קיטור, והתוצאה היתה שבזן התקינו דוודים משומשים שהוצאו משימוש במפעלים אחרים. פעולות שבוצעו לתיקון הצנרת הובילו לחריגה בחומרים המסרטנים שנמדדו בבית ספר תיכון בקרית אתא. כבר היום מפרץ חיפה הוא המזוהם בארץ בסוגי המזהמים שתחנת הכוח תפלוט וכעת רוצים להחמיר עוד יותר את המצב.

 

יש במפרץ חיפה מגמה מדאיגה של תוספת פליטות מדי שנה. הקמת התחנה החדשה, לא רק שמנוגדת לעקרונות תמ"א 75 ולפסיקת בית המשפט העליון שרק לפני שנתיים עצר בקשה קודמת של בזן להקים תחנת כוח, אלא מהווה פרס לבזן שבמקום להפחית את פליטות המזהמים, רק פולטים יותר ויותר מדי שנה".

 

ד"ר שחר ברמן הוסיפה שבזן מייצאים היום קיטור: "האם באמת צריך את התחנה כדי שימשיכו לייצא את אותו קיטור?", שאלה שחר ברמן את חברי המועצה. 

 

מהנדס החשמל משה כהן, הציג בדיון את חוות הדעת שהכין בעבור האיגוד ועיריית חיפה* לפיה עמדת משרד האנרגיה המבקשת לקדם את הקמת תחנת הכוח, מתעלמת מהחלופות המשולבות של חיבור לרשת החשמל הארצית לצד מתקני אגירה למתן מענים בשעת חירום, לצד מחסור בנתונים סטטיסטיים על תקלות שהיו ברשת החשמל ואופן ההתמודדות איתן.
"יש פתרונות נקיים וטובים יותר שיאפשרו את מה שמדינת ישראל צריכה, ללא צורך בתחנת כוח חדשה", ציין כהן והוסיף שההשוואה צריכה להיות, לא בין פליטות התחנה הישנה לזו החדשה, אלא בין האופציה הקיימת כעת של חיבור לרשת החשמל הארצית שמביאה לאפס פליטות לבין השפעות תחנת הכוח החדשה. 

 

אלעד פנחס, ראש אגף תכנון סביבתי במשרד להגנת הסביבה אמר כי המשרד לא השתכנע שבזן צריכה את הטורבינות לטובת תהליך זיקוק הדלקים וכי לא התקיים דיון אמיתי על החלופות.


פנחס הוסיף שהמשרד סבור שבאזור כל כך מזוהם , יש לעשות הכל בכדי שלא להכניס מקור זיהום נוסף. לכן סבור המשרד להגנת הסביבה כי הבסיס החוקי לפטור מהיתר בעייתי, שכן מדובר במתקן חדש ולא בהחלפה. 


פנחס הוסיף שהמשרד סבור שהקמת התחנה החדשה תפגע במימוש תמ"א 75 וכי בקשת בזן גבוהה הרבה יותר מהצורך האמיתי שלה.
 

תגובות

מומלצים