איגוד ערים מתנגד לשדה תעופה בחיפה

איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה עתר לבג"צ: לבטל את החלטת הממשלה לאשר את תוכנית תת"ל 80/א לפיתוח שדה התעופה בחיפה. התוכנית מנוגדת להוראות התמ"א המייעדות את השדה לטיסות שכר בינלאומיות ותהפוך את שדה חיפה לכזה המיועד לתעופה קלה (כללית) בלבד.

30.01.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
איגוד ערים מתנגד לשדה תעופה בחיפה

איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה הגיש עתירה לבג"צ (בג"ץ 924/24) כנגד הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות (הות"ל), ממשלת ישראל, רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית, בדרישה לבטל את התוכנית לפיתוח שדה התעופה בחיפה (תת"ל 80/א) אשר אושרה בממשלה בדצמבר 2023, זאת בשל פגמים שנפלו בתשתית העובדתית על בסיסה התקבלו ההחלטות לאשרה. אישור תכנית שדה לתעופה כללית במרקם עירוני אינטנסיבי, הינו צעד שגוי הטומן בחובו נזקים רבים, כפי שכבר הוכח בשדה דב ובהרצליה, טוענים נציגי האיגוד.

 

באי כוח איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה, עורכי הדין שמרית גולן ואסף עירוני ממשרד ש. פרידמן, אברמזון ושות', ביקשו מבג"צ להוציא צו ביניים שימנע את כניסת התוכנית לתוקף עד למתן פסק הדין בעתירה. 

 

 

לדברי העותרת, בעוד שבהתאם לתמ"א 15, תכנית המתאר הארצית לתפרושת שדות התעופה, מוגדר שדה התעופה בחיפה כ"שדה תעופה שנועד לענות בעיקר על הביקושים לטיסות שכר ליעדים בינלאומיים", הרי שבפועל התוכנית המאושרת תאפשר את המשך הפיכתו לשדה המיועד ל"תעופה כללית" (תעופה קלה לסוגיה השונים). 

 

סגירת שדה דב והסגירה הצפויה של השדה בהרצליה, בהם התקיימה ומתקיימת רוב פעילות התעופה הכללית, הביאה להפיכת שדה התעופה בחיפה לפתרון לקליטת פעילות התעופה הזו, זאת למרות החלטת הועדה לתשתיות הלאומיות לקדם את תת"ל 74 להקמתו של שדה המיועד לתעופה הכללית ממזרח לחדרה. יתרה מכך, שדה התעופה בחיפה כלל לא נכלל בין החלופות שנבחנו במסגרת הליכי האיתור והתכנון של שדה תעופה חלופי לצרכי התעופה הכללית. 

 

נציגי איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה מציינים בעתירה כי מאז סגירת שדה דב ב-2019, נקלטה בשדה התעופה בחיפה חלק מפעילות התעופה הכללית, המתאפיינת במפגעי רעש גם באזורי מגורים הנמצאים מחוץ לנתיבי הטיסה המאושרים, זאת בהיעדר אכיפה נגד הטייסים החורגים מהנתיבים ובשל כך שמרבית המטוסים הקלים פועלים ללא תעודת רעש.

 

העתירה מציינת כי נראה ש"אצה הדרך להכשיר שדה חלופי עבור תעופה קלה, על רקע הכוונה לסגור את שדה הרצליה והעיכובים בקידום התוכנית לשדה חלופי בחדרה", אולם אין בכך כדי להצדיק את הפגיעה הקשה שתגרום התוכנית לתושבי מפרץ חיפה ולאיכות החיים והסביבה באזור. הן באופן ישיר, כתוצאה ממטרדי הרעש הנובעים מפעילות התעופה הכללית בשדה והן באופן עקיף, שכן מטרדים אלו עלולים לסכל את הכדאיות הכלכלית שבמימוש תמ"א 75 – שער המפרץ, שנועדה בין היתר לייצר את התמריץ הכלכלי לפינוי המפעלים המזהמים מאזור מפרץ חיפה.

 

נציגי איגוד הערים הבהירו כי האיגוד לא מתנגד באופן גורף לתוכנית או לעצם פעילות שדה התעופה, אלא מבקש לתקן אותה כך שהפעלת השדה לא תיצור או תחמיר מפגעים סביבתיים עבור האוכלוסייה החיה בסביבתו. 

 

עוד ציינו נציגי האיגוד בעתירה כי הנתונים שהוזנו למודל בדיקת עקומות הרעש, ביחס לתמהיל כלי הטיס, אופי הפעילות והיקף הפעילות הצפוי, אינם משקפים את המציאות וכתוצאה מכך נקבעו עקומות שלכאורה אינן צופות מפגעי רעש באזורים רגישים, אף שמפגעים אלה קיימים כבר היום וצפויים להתגבר משמעותית כתוצאה מיישום התוכנית.

 

התוכנית אף לא כוללת מועדים מדויקים להגשת דו"חות צוות הניטור שעתיד לבדוק את מפגעי הרעש ולא מחייבת אותו לדווח על ממצאיו לאיגוד הערים. כמו כן, לא התקבלה המלצת החוקרת שדנה בהערות לתוכנית, לצרף לצוות נציג ציבור. גם הבחירה למדוד את הרעש לפי סולם Ldn המיושן ולא בסולם Lden בהתאם להמלצת הועדה הבינמשרדית לבחינת מדיניות החשיפה לרעש מטוסים, יש בה כדי לפגוע באפשרות לאתר את מלוא השפעת מפגעי הרעש. 

 

זאת ועוד, בעבר נקבע ביחס לתת"ל 74 להקמת שדה לתעופה כללית כי התעופה הכללית אינה יכולה לדור בכפיפה אחת עם שדות המיועדים לטיסות בינלאומיות, הפועלים באופנים השונים בתכלית זה מזה. יתרה מכך, בתוכנית קודמת שהוגשה לות"ל (תת"ל 80) תוכנן מסלול המראה ונחיתה של 1850 מ' אשר היה מאפשר המראות ונחיתות של מטוסי נוסעים מונעי סילון, אך תוכנית זו נזנחה ובתת"ל 80/א שאושרה, אורך המסלול נותר כ-1326 מטר, מסלול קצר המאפשר המראות ונחיתות רק של מטוסי פרופלור. עובדות אלו יש בהן משום לסכל את הייעוד המקורי של השדה בהתאם לתמ"א 15 לשמש כשדה לטיסות שכר בינלאומיות.  

 

איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה מבקש מבג"צ שיקבע מועד לפקיעת השימוש של שדה חיפה לתעופה כללית, תוך קביעת מגבלות ביחס למטרדי רעש והנחיות לאכיפתן.  

 

עו"ד שרית גולן, יו"ר איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "ההחלטה על אישור התוכנית לא תקדם את חיפה בשום דרך אלא תנציח אותה כחצר אחורית ואין בה כדי לתרום דבר לתעופת הנוסעים. מדובר בהחלטה שהתקבלה ללא שהוצגו בפני הממשלה מלוא השפעותיה הסביבתיות, מפגעי הרעש שהיא תיצור, השפעתה על האפשרות ליישם את תמ"א 75 לפיתוח מפרץ חיפה ותוך מצג שווא על הפיכתו של שדה תעופה חיפה לשדה בינלאומי כשבפועל הכוונה היא שישמש לתעופה כללית. די בכך בכדי להביא לבחינה מחודשת של ההחלטה שאם תיושם, תגרום לנזק קשה לאיכות חייהם של תושבות ותושבי מפרץ חיפה". 

 

ד"ר ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "בניגוד להצהרות על הרצון להפוך את שדה התעופה בחיפה לשדה בינלאומי, בפועל הוא הופך לפתרון לתחום התעופה הכללית, זאת נוכח סגירתו הצפויה של השדה בהרצליה והעובדה שהתוכנית לקידום השדה בחדרה איננה מקודמת". 

 

"הפיכת שדה חיפה לשדה לתעופה כללית, לא רק שפוגעת באיכות החיים של תושבי אזור מפרץ חיפה ומונעת שימוש בשדה לטובת תעופה בינלאומית שיהיה בה כדי לייצר ערך מוסף לתושבים,  אלא אף מנוגדת להנחות היסוד של תת"ל 74 לתעופה כללית אשר קבעו כי על החלופה הנבחרת להיות בין מגידו בצפון ולנבטים בדרום", הוסיפה ד"ר שחר ברמן.
 

תגובות

מומלצים