טבח תכנוני על שארית אדמות הדרוזים בג'למה

ב-2012 נחתם הסכם בפגישה שהתקיימה במפער הקישון, בנוכחות שייח' טריף, בעלי הקרקעות הדרוזים, עוזי יצחק מנכ"ל התחבורה, ראובן לבאון ז"ל מנכ"ל כביש חוצה ישראל, אייל גבאי מנכ"ל משרד רה"מ, ראש מנהלת נתיבי ישראל קובי בליטשטיין, ע. מנכ"ל משרד התחבורה אסף שאמלי, משרד התחבורה התחייב לכל הסיכומים שהוגשו בעבר, מתברר שכלום לא מומש, ועכשיו מובילים מעבר אקולוגי.

28.08.2023 מאת: חסין חלבי
טבח תכנוני על שארית אדמות הדרוזים בג'למה

 

מאבק אדמות הדרוזים במפער הקישון שנמשך שנים, לא מביא תוצאות לחקלאים עד יום זה, הקמת גשר מחבר בין הצד הצפוני לדרומי מעל כביש 70 כפי שהתחייבו כל משרדי הממשלה, לא מומש, ואך אנו נחשפים שהועדה המחוזית לתכנון ובניה כתבה בהחלטתה מתאריך 31.7.23 שבקרקעות הדרוזים תנוחת הרכבת אינה מאפשרת מעבר תת קרקעי, הועדה גם ציינה שיש להקים מעברים חקלאיים כדי לאפשר לחקלאים לנוע מצד לצד, מה שלא קורה בשטח, לטענת החקלאים שהועדה הסתמכה על נתונים שקריים.

 

 

 

היום באה הועדה בנוסף לרשות הטבע והגנים ומשרדים אחרים, ומאשרת מעבר אקולוגי, שגוזל מהאדמות עוד 100 דונם באורך 700 מטר, שמתחיל מסלע הר הכרמל בצד הדרומי, חוצה את האדמה ועובר מעל כביש 70 לצד הצפוני של האדמות ומשם לנחל הקישון.

 

 

החקלאים:"לא ברורה לנו ההחלטה הזו שבאה לתת מעבר לחיות בפרויקט שעולה מיליונים ומי שמשלם את המחיר שוב אנחנו החקלאים שלא מקבלים תמורה, וכדי לחצות עם כלי חקלאי מצד לצד, צריך לנסוע על כביש 70, כביש מהיר, שבנסיעה כזו מסכנים את נוסעי הדרך".

 

 

 

מערכת פורטל הרמל והצפון, פנתה בשאלות למנהל התכנון, אודות ההחלטה של הועדה המחוזית להקים מעבר אקולוגי באדמות הדרוזים במפער הקישון.

 

 

תוכן הפניה: "מפער הקישון מקום שהיה נתון למחלוקת במשך שנים בין בעלי הקרקעות הדרוזים למנהל התכנון ומשרדי הממשלה השונים, סוגיה שנמצאת בדיונים בבית המשפט עד יום זה.

 

 

בתאריך 31-7-2023 הועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה קבעה שבגושים 17171 ובגוש 17172 תעבור דרך אקולוגית למעבר חיות בסלע הר הכרמל לאדמות הצפוניות, שהם היום חקלאיות, אשר מגדלים בהם תוצר חקלאי, והשאלה איך החיות יעברו בצד השני לכיוון הנחל? .

 

 

מה שעולה מהדברים, שבעלי הקרקעות הדרוזים לא שותפו בתכנון והפגיעה בהם היא קשה, לאור זה שכבר אבדו הרבה דונמים בפרויקטים שקמו במפער הקישון, הרכבת, קו הגז, הסיב האופטי, דרך ארץ ועוד ועוד. כל הדברים האלה, למרות ההסכמים המחייבים, עד יום זה לא הוסדר מעבר לכלים החקלאיים מצד לצד.

 

בעלי הקרקעות מרגישים מופקרים ונשדדים בתכנון הזה, שלא משרת אותם ובמקביל גוזל להם לפחות עוד 100 דונמים ממה שנשאר להם.

 

 

בהסכם שנחתם בתאריך 7-9-2012, בפגישה בין ראש העדה הדרוזית שייח' מופאק טריף, מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז אייל גבאי, עוזי יצחק המנהל הכללי במשרד התחבורה, ראובן לבאון ז"ל המנהל הכללי בחברת כביש חוצה ישראל, ראש מנהלת נתיבי ישראל קובי בליטשטיין, מנכ"ל משרד התחבורה אסף שאמלי, באותו הסכם שנחתם משרד התחבורה התחייב לכל הסיכומים שהוגשו בעבר.

 

 

בעלי הקרקעות מעוספיה, הביעו בפנינו, שהם מתכוונים ללכת לערכאות משפטיות, בגין אפליה תכנונית וחוסר מידתיות בתכנון, דוגמא בחלקה 35 הנושקת לחלקות של קיבוץ יגור, יש שם בניה חקלאית, והוקמו לולים, בנוסף למערכות סולריות ובחלקה הצמודה באדמת החקלאי הדרוזי מעוספיה אסור אפילו להקים מחסן חקלאי. בחלקה 20 הקימה המועצה האזורית זבולון מוסך ענק שהיא משכירה לחברת אוטובוסים ובחלקה 21 הצמודה חל איסור מוחלט על כל בניה לצורך חקלאי.
 

 

 

רקע על אדמות ג'למה, בשנת 1953 הוקם על ידי משרד הביטחון בסיס ג'למה על 516 דונם השייכים לדרוזים מעוספיה. לצורך הקמת הרכבת, קו הגז וחוצה ישראל, נלקחו מהדרוזים עוד מאות דונמים והתכנון הזה לצורך הרחבת כביש 70 ו-75 והמעבר האקולוגי יפגעו בעוד מאה דונם ויחצו את יתרת החלקות שנותרו. באזור מפער הקישון הופקעו מעל 80 אחוז מהאדמות בבעלות הדרוזים לצורך תכנון, ומעבר לקישון בצד הישוב היהודי לא הופקע מטר אחד.

 

 

תגובת מנהל התכנון הארצי לפורטל הכרמל והצפון: "מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה נמסר, מדובר בתוכנית להרחבת כביש 70/75 שהגישה חברת נתיבי ישראל. הוועדה המחוזית דנה ב-2023 .31.7 בחלופות לתוכנית במסגרת תסקיר ההשפעה על הסביבה, והחליטה על חלופה של הרחבת הכביש, ללא מחלפון חדש בקטע זה, ועם מעבר אקולוגי בסמוך ליגור. בשלב הבא יושלם תסקיר ההשפעה על הסביבה לחלופה שנבחרה, ולאחר מכן תוגש התוכנית לוועדה".

 

 

החקלאים הדרוזים מזהירים ממאבק קשה, אם ועדות התכנון ימשיכו לפגוע בהם ובפרנסתם, ודורשים תיקון אפליה, "כמו שהשכן היהודי מקבל, הדרוזי צריך לקבל".

 

פורטל הכרמל

תגובות

15. חמודי לפני 8 חודשים
בהצלחה למאבק החשוב הזה
14. סארי לפני 8 חודשים
אין על האדמה של גאלמה
13. רחלי לפני 8 חודשים
פרשה קשה שצריכה מחשבה לעומק
12. סלים לפני 8 חודשים
גלים גלים
11. עספיא לפני 8 חודשים
אדמות דרוזים
10. חקלאי לפני 8 חודשים
הפעם אנחנו נלחם בגופנו על כל שבר אדמה
9. מנעספיא לפני 8 חודשים
הציבור נלחם למען בעלי הקרקעות בעבר הרבה מאוד
8. לא מכאן לפני 8 חודשים
אני חושב שאין הפליה במדינה
7. שרוף לפני 8 חודשים
בעיות מאוד קשות השיכות לדרוזים
6. חלבייה לפני 8 חודשים
כתבה חזקה מאוד
5. מחמוד לפני 8 חודשים
הדרוזים לא פראיירים
4. דורזי לפני 8 חודשים
ללכת לתבעה דחוף
3. עיספאויי לפני 8 חודשים
צריך לעמוד לצד החקלאים בעמק
2. דרוזי לפני 8 חודשים
בזיון מדינה
1. מן הישוב לפני 8 חודשים
ממשלת ישראל

מומלצים