פעולות האכיפה בתחום התכנון והבנייה בוועדות המקומיות

בשנת 2022 חלה עליה של כ7% במספר הצווים המנהליים, שהוציאה הרשות לאכיפה במקרקעין, מ-1844 צווים בשנת 2021, ל 1984 בשנת 2022. ביחס לשנת 2017 לפני כניסת תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה קמיניץ לתוקף, מדובר על עליה של כ.190%, בכלל הוועדות המקומיות נמסרו 481 התראות לקנס מנהלי, ו231 הודעות על קנס מנהלי.

10.08.2023 מאת: אמילי חלבי
פעולות האכיפה בתחום התכנון והבנייה בוועדות המקומיות

תמונה להמחשה

 

פעילות הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה נתון משמעותי שעולה מנתוני פעילות האכיפה בוועדות המקומיות הוא כי קיים פער בין היקף האכיפה לנפש בוועדות הגדולות מעל 150,000 תושבים לבין כל שאר סוגי הוועדות. פער זה מחייב בחינה מעמיקה של סיבותיו והדרכים לתקן את הבעיות המובנות באכיפה בוועדות שאינן ועדות גדולות.

 

 

הוועדות המקומיות העצמאיות המשיכו את המעבר מאכיפה המבוססת על הליך פלילי לאכיפה המבוססת על הקנסות המנהליים. המעבר טרם הושלם והוועדות העצמאיות ברובן לא ממצות את האפקטיביות הפוטנציאלית שבהליכי הקנסות המנהליים.

 

 

בתחום הצווים המנהליים חלה ירידה של 24% במספר צווי ההריסה המנהליים שנחתמו על-ידי הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה לעומת שנת .2021 בתחום ביצוע הצווים חלה ירידה לעומת שנת 2021 )1294 לעומת 1690. גם ביחס בין מספר הצווים שנמסרו למספר הצווים שבוצעו חלה ירידה 54% לעומת 62% בשנת 2021. יש להניח כי חלק מהסיבות לירידה נובע מאי דיווח של 22 וועדות, אך מכל מקום הרשות תפעל לבירור הסיבות לירידה ותפעל לשינוי המגמה.

 

 

תחום הביצוע של צווים בוועדות המקומיות נמצא במוקד פעילות הרשות מול הוועדות המקומיות. תיקון 116 לחוק עשה שינוי מהותי בתחום האכיפה של חוק התכנון והבנייה. הממשלה החליטה בהחלטה 1559 לקחת אחריות על התחום והחלטה זו ממומשת ומוכיחה את עצמה בתוצאות בשטח. הרשות תמשיך להעמיק את הישגי האכיפה ולפעול לצמצום עבריינות הבנייה במדינה.

 

 

קנסות מנהליים


1. מתוך הכרה במניע הכלכלי העומד בבסיס ביצוע העבירות אימצה הכנסת את התפיסה עליה המליצה הממשלה כי יש להיאבק בתופעה באמצעות כלים כלכליים שיהוו כוח נגדי לביצוע העבירות.
 

 

2 . בהינתן תפיסה זו הוחמרו הקנסות הקבועים לצד העבירות, התווספו כלי אכיפה כלכליים וגולת הכותרת של המהלך הוא הפיכת עבירות התכנון והבנייה לעבירות מנהליות. מדובר במהפכה של ממש בכל קנה מידה.

 

 

3. הפיכת העבירות לעבירות מנהליות היא מהלך כולל - לא מדובר רק במתן קנס גבוה כפתרון לבעיית התכנון והבנייה. התקנות גיבשו הסדר כולל של מדרג ענישה, החל מחובה להציע הסדר מותנה לפי חוק סדר הדין הפלילי לכל עבירה בהיקף קטן מ25- מ"ר בקרקע לא מוגנת )מדובר על מרבית העבירות העירוניות בישראל(; מדרגות קנס בהתאם להיקף העבירה; מנגנון התראה המחייב לתת לאדם את האפשרות להפסיק את ביצוע העבירה ולהימנע, גם אם הרוויח שנים מביצוע העבירה, מאכיפה לחלוטין. ההתראה היא ביטוי לתפיסה כי מטרת האכיפה היא צמצום העבירות ולאו דווקא ענישה.

 

 

4. בדצמבר 2018 נכנסו לתוקף תקנות העבירות המנהליות. לאכיפה באמצעות התקנות יתרונות רבים, ובין היתר: מתן מענה כלכלי ראוי לעבירה כלכלית. דה פליליזציה אי הכתמה בהרשעה פלילית והתאמת הנורמה האכיפתית לאופי העבירה.

 

 

מנגנון ההתראה לעידוד הפסקת העבירות. שיפור וייעול תהליכי אכיפה מענה מהיר לעבירה. הפחתת עומס על מערכת התביעה ובתי המשפט.

 

5. בשנת 2019 החלה הרשות לאכוף באמצעות התקנות. במטרה להגביר את האינטרס לשתף פעולה עם פעולות האכיפה החלה הרשות בחלוקת אזהרות, שהן שלב מקדים למתן ההתראה המתחייבת לפי התקנות. מתן האזהרה מאפשר גמישות במתן תקופת התארגנות למעבר לפעילות במקום חוקי.

 

 

נוהל עבודה זה הוכיח עצמו ובמרבית המקרים בעלי העסקים מפסיקים את ביצוע העבירות בעצמם במטרה להימנע מקבלת הקנסות וזאת עוד בטרם ניתנת להם התראה רשמית. מרבית הפסקות השימוש מתבצעות לאחר החקירה, כשליש לאחר מתן ההתראה ואחוזים בודדים לאחר מתן הקנס.

 

 

6. חשוב להדגיש כי לגבי חלק מהשימושים תהליך האכיפה מסתיים בהפסקת שימוש בהסכמה כאשר בדין ודברים עם המשתמשים נקבעת תקופת הפינוי בהתאם למורכבות ועל כן חלק מהמבנים שמטופלים בשנה מסוימת יפונו בשנה העוקבת.

 

 

7. נוכח האפקטיביות שבשימוש בקנסות מנהליים להתמודדות עם הבנייה הבלתי חוקית, ודאי ביחס לכלי האכיפה המסורתיים הקיימים כיום, מקדמת הרשות הרחבה של תחומי פעילותה לתחומי אכיפה משיקים, כגון רישוי עסקים ועבירות סביבתיות קשורות, ויישום תהליכי העבודה וכלי האכיפה גם לתחומים אלה, במטרה לייצר אכיפה כוללת של תחום המקרקעין.

 

 

קנסות מנהליים  תפוקות:

 

8 בשנת 2022 פעלה הרשות נגד 889 מבנים שאין להם אופק הסדרה - עבירות שבשנים הקרובות אין כל תכנית להפיכתן לחוקיות.

 

 

9 בחינה של הפסקות השימוש במהלך השנה לאו דווקא מתוך המבנים שנגדם נפתחו הליכים בעקבות פעילות אכיפה באמצעות הקנסות המנהליים מראה, כי בשנת 2022 הופסק שימוש ב546- עבירות 924,783 מ"ר. לעומת זאת בשנת 2021 הופסק השימוש ב607- עבירות 815,520 מ"ר. כאמור, חלק מהפסקות השימוש הן הפסקות שימוש בעבירות שהפעילות נגדם החלה בשנה הקודמת. ביחס לשנת 2021 מדובר בעלייה של 20% במספר העסקים הלא חוקיים שנסגרו.

 

 

10. בניתוח מעמיק יותר ניתן לראות כי מתוך כלל הפסקות השימוש השנה, ב456- מקרים 797,802 מ"ר מדובר בהפסקת שימוש מלאה בעסק בגודל ממוצע של כ1,750- מ"ר לעומת 1,350 מ"ר בממוצע בשנת 2021 ביתר הפסקות השימוש מדובר בחלק מהעסק שאינו חוקי או בשימוש שאינו עסק אשר הופסק.

 

קנסות מנהליים - אפקטיביות:
 

 

11. על מנת לבדוק את אפקטיביות הקנסות, כפי שנעשה גם בדוח של שנת ,2021 נבחן מדד התוצאה לגבי כלל המבנים והשימושים נגדם נפתח הליך אכיפה בשנה הקודמת 2021 שחלקם הפסיקו / הסירו את העבירה רק בשנת 2021. בחינה זו העלתה כי כ83%- מהעבירות הופסקו / הוסרו.

 

 

מדובר בנתון שהשלכותיו מרחיקות לכת העבירות מוסרות ללא הליכים שיפוטיים, בהסכמה, ובמהירות. יתרה מכך, כנגד 70% מכל החשודים נגדם פעלה הרשות בשנת ,2021 לא היה צורך בנקיטה בפעולות אכיפה מפני שהם הפסיקו/הסירו את העבירה. למעשה התקנות הביאו לצמצום משמעותי של האזרחים שנכנסים לעולם הפלילי שמכתים אותם בכתם ההרשעה ובצורך לנהל הליכים בבתי משפט. התקנות משיגות את מטרותיהן. 

 


הוועדות שלא הגישו דו"ח סיכום שנה על פעולות האכיפה שבוצעו במרחב התכנון שלהן בשנת 2022 וזאת על אף הוראות סעיף 254 ט' ו א' לחוק, הן: אילת, אלעד, הראל, חבל אשר, חוף השרון, חיפה, טירה, יקנעם עילית, כפר יונה, כרמיאל, מגדל העמק, מעלה חרמון, נצרת, עמק הירדן, ערבה תיכונה, רהט, רכס הכרמל, שפלת הגליל ושרונים. אכיפה מנהלית.

 


1. בשנת 2022 חלה ירידה של 10% במספר צווי ההריסה המנהליים שנחתמו על-ידי הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה לעומת שנת 2021 מתוך כלל צווי ההריסה המנהליים שנחתמו השנה על-ידי הוועדות המקומיות, 41% נחתמו בתחום הוועדה המקומית תל אביב-יפו.


1390 922 116 132 49171 2505 1516 181355 117336 2721 1683 292 258 118370 2244 1145 248 283 438 130 1596 965 139 163 72257 צווי הריסה שנמסרו - השוואה רב שנתית לפי מאפייני הוועדות
 



דווקא בשנת הבחירות יש לזכור, כי משימות האכיפה נמצאות מעל לכל שיקול פוליטי או אלקטורלי, ויש לפעול לאכיפה לטובת כלל התושבים, ושמירה על משילות הוועדות במרחבי התכנון המקומיים ושלטון החוק.

 

פורטל הכרמל

תגובות

2. תושב הכרמל לפני 9 חודשים
اخواني يا ابناء عسفيا الطيبين
1. حلبي לפני 9 חודשים
بدنا رئيس مجلس يرجع اراضينا ويقف معنا ضد السلطات

מומלצים