פיסול במרחב הציבורי הישראלי

משקף גיוון ואחדות בסביבות עירוניות, פסלים עומדים כעדים אילמים להיסטוריה העשירה של האומה, למגוון התרבותי ולשאיפות הקולקטיביות של המדינה. ממטרופולינים שוקקים כמו תל אביב ועד לערים עתיקות כמו ירושלים, פסלים מעטרים את המרחב הציבורי, ומציעים לתושבים ולמבקרים כאחד הצצה לזהותה רבת הפנים של ישראל.

15.03.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
פיסול במרחב הציבורי הישראלי

פסלים אלה לא רק מייפים נופים עירוניים אלא גם משמשים כסמלים רבי עוצמה של אחדות, גיוון ומורשת משותפת. ממיצבים מונומנטליים בכיכרות העיר ועד לפסלים אינטימיים החבויים בפארקים שכונתיים, כל יצירת אמנות תורמת לססגוניות ולרובד התרבותי של ערי ישראל.

 

השתקפות המורשת התרבותית של האומה

 

אחד המאפיינים המובהקים של הפיסול במרחב הציבורי הישראלי הוא השתקפותו של המורשת התרבותית המגוונת של האומה. אוכלוסיית ישראל כוללת אנשים מרקעים שונים, לרבות קהילות יהודיות, ערביות, דרוזיות ובדואיות. הפסלים שואבים לעתים קרובות השראה ממגוון זה, ומשלבים סמלים, מוטיבים ונרטיבים ממסורות תרבותיות שונות.

 

למשל, ה"האש ומים" הוא מיצג של האמן הישראלי יעקב אגם, הממוקם בכיכר דיזנגוף בתל אביב, הוא ייצוג תוסס של סצנת האמנות המודרנית בישראל, והינו ביטוי חזותי ליהדות ומיסטיקה היהודית על ידי שילוב של אש ומים שמסביבים 5 גלגלים בגבהים שונים.

 

פסלים נוספים שכדאי להכיר

 

המיצב "שלכת" של מנשה קדישמן, הממוקם בגן האמנות של מוזיאון ישראל בירושלים. מורכב ממאות לוחות פלדה כבדים התלויים מעל פני הקרקע, כל אחד נושא חותם של פנים אנושיות. הפנים מייצגות את קורבנות השואה או קורבנות מלחמות ישראל. המיצב הינו תזכורת רבת עוצמה לכמות האלימות האנושית והאחריות הקולקטיבית לחתור לשלום.

 

פסל עץ התפוז המרחף של רן מורין עומד (או יותר נכון תלוי) בסמטאות יפו. עץ שנמצא וגדל בתוך מיכל מתכת.
נועד להציג את הניתוק שנוצר בין האדם לאדמה ככל שאנחנו מתקדמים יותר ומפותחים יותר והקדמה דוחקת בנו להתנתק מהבסיס.

 

פסל המנורה בהר הרצל של האמן בן ציון צפוני הוא פסל שמשלב המון סממנים יהודיים: המנורה, חנוכיה, מגן דוד, 12 השבטים ועוד. 

 

שלושת הפסלים הללו, יחד עם רבים אחרים בישראל, תורמים לשטיח העשיר של האמנות והתרבות הישראלית באמצעות יצירותיהם מעוררות המחשבה והמדהימות מבחינה ויזואלית. כל פסל נושא משמעות עמוקה, ומזמין את הצופים לעסוק בנושאים ורעיונות מורכבים תוך התנסות ביופייה ועוצמתה של הצורה הפיסולית.

 

פיסול סביבתי בישראל

 

בשנים האחרונות גובר דגש על קיימות סביבתית ותודעה אקולוגית באמנות הישראלית הציבורית. פיסול סביבתי המשלב חומרים ממוחזרים, אלמנטים טבעיים ופרקטיקות ידידותיות לסביבה, ומשקפים את המחויבות של ישראל לניהול סביבתי וחדשנות.

 

יתרה מכך, לפיסול במרחב הציבורי הישראלי תפקיד מכריע בהחייאה עירונית ובמאמצי יצירת מקומות. מיצבי אמנות מפיחים חיים חדשים באזורים מוזנחים, הופכים כיכרות ריקות, מבנים נטושים וסמטאות עירוניות למוקדי תרבות תוססים.

 

הפסל "היפוך העולם" של האמן אניש קאפור, שהותקן במוזיאון ישראל בירושלים, הוא דוגמה בולטת לאופן שבו פיסול יכול להחיות את המרחב הציבורי ולעורר מחשבה ודיון. פסל הפלדה המאסיבי, הדומה לשעון חול מעוות, מאתגר את הצופים לשקול מחדש את תפיסותיהם של מרחב, זמן ומציאות.

 

לסיכום, הפיסול במרחב הציבורי הישראלי משמש ביטוי רב עוצמה לזהות, ערכיה ושאיפות האומה. מסמלים עתיקים ועד מיצבים עכשוויים, יצירות אלה משקפות את הגיוון, האחדות והדינמיות של החברה הישראלית. ככל שישראל תמשיך להתפתח ולצמוח, הפיסול יישאר חלק בלתי נפרד מהמרקם העירוני שלה, שיעצב את הנופים הפיזיים והנרטיבים התרבותיים של עריה לדורות הבאים.

תגובות

מומלצים