נטיות הפוכות ותורשה גנטית

חוקרים בעולם גילו בשנים האחרונות כי לבעיות זהות כמו נטיות הפוכות, יש בסיס גנטי. האם החידושים המחקריים צריכים לשנות את תפיסת ההלכה לסוגיה? אם לא, כיצד יש להתמודד עם העובדה שבורא העולם ברא בעולם גם פגמים וחסרונות?

13.01.2010 מאת: פורטל הכרמל
נטיות הפוכות ותורשה גנטית

הרב אליהו מאלי: יצר ככל היצרים

המחקרים האחרונים מראים כי הסיבה לנטיות הפוכות (הומוסקסואליזם) נובעת בחלקה מפגמים גנטיים, ובחלקה מהשפעות סביבתיות.

חלק מהסובלים ממחלה זו, לקו בטראומות בילדותן והן שגרמו להם לתופעה. הבנה זו מאפשרת טיפול על ידי סדנאות פסיכולוגיות שמועילות ללמעלה ממחצית המשתתפים בהן. מאידך, יש כאלה שיש להם בעיה מולדת. האם צריך להתחשב בכך? נראה כי יש להתבונן בתופעה במבט רחב יותר.

הקב"ה יצר את האדם חסר: "כי יצר לב האדם רע מנעוריו". יצר הרע הוא כינוי לחולשות ולחסרונות המובנות באדם. חולשות בגוף וחולשות בנפש, עם כולן צריך האדם להתמודד.

לכל אדם התמודדות אחרת. יש שצריכים להתמודד עם יצרי אלימות קשים. ההתמודדות שלהם היא עם יצר הכעס והאגרסיביות. יש כאלה שהם רגועים מטבעם. יש שצריכים להתמודד עם משיכה חזקה לכסף. ויש כאלה שלא איכפת להם מענייני כסף. יש כאלה שיש להם יצר חזק כלפי נשים (רוב בני האדם) ויש כאלה שלא!

כל היצרים הללו הם מולדים, חלקם נובעים מהשפעה סביבתית, עיסוק אובססיבי בצעירותו של אדם בעניינים אלו קובע את אופיו ונטיותיו (כסף, כבוד, עריות, אוכל וכו').

מול כל היצרים החזקים הללו, עומד האדם עם כלי נשק אחד, השכל, המורה לו את הדרך הנכונה, מה לעשות וממה לפרוש. התורה מדריכה את השכל ומגדירה לו מה טוב ומה רע. לכולם אותו דין.

לא יוכל אדם לומר שדדתי בנק כי יש לי יצר מולד הדוחף אותי לצבור כסף כחול הים, למרות שהרכושנות וחמדת הממון חזקים מאד.

לא יוכל אדם לאנוס בחורות ברחוב ולומר "אנסתי כי יש לי יצר מולד הכופה אותי לרדוף שמלות", למרות שיצר זה הוא אולי החזק מכולם.

לא יוכל אדם לאכול ללא גבולות ולומר "יצרי ולשוני דוחפים אותי בעל כורחי לאכול ולשתות.

לא יוכל אדם שיש לו יצר כלפי גברים לומר "מותרים לי יחסים עם גברים מפני שכך נולדתי", נכון שכך נולדת אך עליך להתגבר.

באלו אמצעים? יש טיפול תרופתי ויש טיפול פסיכולוגי. תפעיל את שכלך ותמצא את הדרך המתאימה להתגבר על היצר הרע שנתון בך, זו משימתך שניתנה לך מאת האלוקים.

הרב אליהו מאלי הוא ראש ישיבת יפו.

יוני לביא: העיקר לשמור על איסור התורה.

תופעת ה"נטיות ההפוכות" אינה המצאה של המאה ה-21, אלא היא עתיקה כימי האדם.

כבר שנים חלוקות הדעות בין חוקרי עולם הנפש האם השורש שלה הוא ביולוגי (יש הטוענים שהוא תורשתי-גנטי, ולדעת אחרים הוא נגרם מהפרעות הורמונאליות) או פסיכולוגי (יש הסוברים שהוא תוצאה מספיגת השפעה חברתית-תרבותית, ויש אומרים שמדובר בבעיה נפשית-התנהגותית). מסתבר לומר שבמציאות ייתכן שילוב של הגורמים השונים, והדברים כמובן גם משתנים מאדם לאדם.

אלא שמבחינת התורה כל זה כלל אינו משנה. לאכול בשר וחלב יחד זהו דבר נורמאלי וטבעי לגמרי (ויש הטוענים שכוס קפה אחרי סטייק עסיסי זה גם טעים במיוחד) ואפילו כל אחד מהם בפני עצמו מותר, ובכל זאת אסור לערבב אותם יחד.

כהן שמאוהב בגרושה לא יוכל לפי התורה להתחתן איתה גם אם עתידה ללבלב ביניהם זוגיות נפלאה. התורה אוסרת את הדברים הללו למרות שהם טבעיים לגמרי.

וכך גם אצלנו. בין אם זה מולד, תורשתי, סביבתי או נפשי התורה שוללת התנהגות כזו: "ואת זכר לא תשכב משכבי אישה, תועבה היא" (ויקרא יח,כה) וכיהודים מאמינים אנחנו מתאמצים לקיים את רצון ה' בכל מצב, גם כשזה קשה ולא מובן.

מבחינה אמונית, ההתייחסות לאדם כזה היא בדיוק כמו לאדם שסובל מכל מגבלה או פגיעה שזימנו לו החיים (מחלה, נְכוּת, יתמות, בעיות חברתיות, קשיי פרנסה וכו'). לכל אחד מאיתנו יש את ה"תיק שלו" ואת הניסיונות המיוחדים שריבונו של עולם שלח לנשמה שלו.

מבחינה זו הומוסקסואליות אינה שונה באופן מהותי מדברים אחרים. אמנם היא כי היא כרוכה בקושי מיוחד, הן בגלל שמדובר בכוח המיני שהוא אחד המרכזיים והעוצמתיים ביותר שאלוקים ברא באדם והן בגלל היחס המסתייג ולעיתים עוין לאדם כזה, בפרט בחברה הדתית. מכל מקום, זהו הניסיון שאלוקים בחר להביא להם, ו"לפום צערא אגרא" (=לפי הצער - השכר).

חשוב להדגיש: האיסור של התורה אינו על עצם קיום הנטייה אלא על המימוש שלה, בדיוק כמו שהתורה לא אוסרת על מציאות הנטייה לכעוס או לחמוד אלא מצווה על מי שסובל ממנה (כולנו!), להימנע מלממש אותה.

ולכן, היחס שלנו כחברה דתית לאדם הנמצא במצב כזה צריך להיות תומך ומחבק. לא מדובר ברשע או בסוטה אלא ביהודי יקר שהקב"ה העמיד בניסיון קשה ביותר. עלינו להעניק לו סביבה מכילה ותומכת שתסייע לו בהתמודדות, בדרך כלל בליווי סיוע מקצועי של מטפל-דתי המתמחה בתחום שיסייע לאדם לחיות ולתפקד בצילה של הנטייה הזו או אף לשנות אותה במידת האפשר. כל זה בתנאי אחד, שאותו אדם אינו מנסה לתת להתנהגות ההומוסקסואלית לגיטימציה ולהעלות אותה על נס (עיין ערך מצעד הגאווה). עלינו לעשות כל שביכולתנו לעזור למצוקה הפרטית של אנשים המתמודדים עם העניין, אך עלינו להוקיע את אלו שמעודדים ומגבים את התופעה.

עידוד וגיבוי התופעה מביא לתהיות ובלבולים רבים של בני נוער החושבים שיש להם נטיות הפוכות ולכן חשוב להבחין בין מי שהתברר חד-משמעית שקיימת אצלו נטייה חזקה וממושכת כלפי בני מינו, למי שמרגיש לעיתים תחושות מסוימות כלפי מישהו מבני מינו.

התופעה האחרונה מצויה במיוחד אצל צעירים שחשופים למסרים הבעייתיים הרבים שעולם המדיה לסוגיו מציף אותנו בהם, מה שיוצר אצלם (בפרט בגיל בו עסוקים בגיבוש הזהות והניסיון בתחום המיני דל ביותר) בלבולים ודמיונות כאילו 'גם אני נמשך לבני מיני' כשכמעט תמיד עם השנים מתברר גם ללא כל טיפול, שמדובר בדמיונות שווא.

יוני לביא הוא מנהל מוקד הנוער "חברים מקשיבים" בטלפון ובאינטרנט.

ד"ר מיכאל אבולפיה: אין מחקר שמוכיח בסיס גנטי.

בשנים האחרונות נערכו מספר מחקרים מדעיים המנסים למצוא קשר בין נטיות הפוכות לבין מטענים תורשתיים או גנטיים, אך למעשה אין מחקר אשר הצליח למצוא קשר זה ולהצביע על גן האחראי לכך. בשנת 1993 התפרסם מחקר שטען כי מצא הוכחה לקשר שכזה אך המחקרים שנעשו בעקבותיו לא אישרו את מסקנותיו.

הרבה מהמחקרים מסתכמים באמירות מעורפלות כגון: "תוצאות שייצגו קשר קרוב למשמעותי אשר יש לחקור באופן נרחב יותר בעתיד...", או "עוד רבה העבודה בחקר הגנטיקה של המשיכה ההומוסקסואלית...", ומחקרים אחרים מסיקים כי "אין כל ראיה לתמוך בתיאוריה ביולוגית, אלא ניתן להסביר הומוסקסואליות בצורה הטובה ביותר על ידי השפעה סביבתית". מעניין כי המדענים המצדדים בהסבר הגנטי הינם בדרך כלל הומוסקסואלים בעצמם.

במהלך העשור האחרון יצרו קשר עם קו הסיוע של "עצת נפש" אלפי פונים, ומתוכם כ-2,500 בנושא נטיות הפוכות, צעירים ומבוגרים, דתיים וחילוניים, בתוך הארון ומחוצה לו.

מתוך נסיוננו והיכרותנו עם אותם פונים עולה כי בקרב כלל המתמודדים ישנו מכנה משותף של נסיבות זהוֹת, נסיבות סביבתיות, חברתיות ובעיקר משפחתיות אשר הובילו להיווצרות הנטיה ההפוכה. מנסיוננו, הנטיה נובעת מבעיית זהוּת אשר נרכשה כתוצאה מחוויות שהאדם חווה במהלך חייו ובעיקר בילדותו.

בכל אופן, בין אם מדובר בנטיה נרכשת או מולדת, אין הדבר נוגע לשאלה האם יש מקום לשנותה. השלכותיה והשפעותיה של הנטייה על חייו של המתמודד הן העומדות במרכז הסוגיה.

לאלפי מתמודדים נגרם סבל רב כתוצאה ממשיכתם המינית. הם חשים כי הקשר המיני עם בני מינם אינו מספק לאורך זמן. מחקרים רבים אף מראים כי שיעור הדיכאון וההתאבדויות בקרב הקהילה "הגאה" הוא מהגבוהים בעולם.

מתמודדים רבים מבינים כי הנטייה ההפוכה אינה יכולה להביאם לחיי אושר, סיפוק ושלמות, ולכן הם רוצים לשנותה.
מאז ראשית האנושות שוקד האדם על פיתוח ושכלול העולם והטבע על ידי המדע, וכשם שהרפואה עוסקת בריפוי בעיות מולדות או נרכשות, כך גם הפסיכולוגיה מתמקדת בלעזור לאדם להתמודד עם המועקות הנפשיות המשבשות את אורח חייו, יהיה מקורן אשר יהיה.

הנוירולוגיה המודרנית כבר יודעת כי ע"י הטיפול הפסיכולוגי יכול האדם לשנות גם את המבנה הביולוגי והכימי של מוחו וגופו! דווקא ה"חסרונות" שבעולם מהווים הזדמנות לאדם להיות שותף להמשיך את מעשה הבריאה.

מתוך ההיכרות והמפגש האישי, למדנו כי כל מתמודד המוכן לעשות שינויים בחייו בצורה הדרגתית, ביכולתו להשתנות. מתמודדים רבים, אשר עברו את התהליך בהצלחה חשים כי המקום החדש טבעי להם, וממלא אותם באושר וסיפוק.

ד"ר מיכאל אבולפיה הוא חבר הנהלה בארגון 'עצת נפש'.

תגובות

3. שמעון לפני 6 שנים
מאמרים על נטיות הפוכות
2. יריב לפני 7 שנים
מי שמתבסס על מחקרים לא יכול להקרא רב
1. אוראל לפני 8 שנים
עובדה - עצת נפש מצילה חיים.

מומלצים