הממשלה אישרה תוכנית לסיוע למפעלי תעשייה בפריפריה

הממשלה אישרה היום תוכנית ניסיונית לסיוע למפעלי תעשייה בפריפריה שנקלעו למצוקה כלכלית

11.03.2012 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הממשלה אישרה תוכנית לסיוע למפעלי תעשייה בפריפריה

בין השאר נועדה התוכנית למנוע פיטורי עובדים ולסייע לכלכלת היישובים, בשלב ראשון ייהנו מהסיוע חצור הגלילית, קצרין וירוחם, המפעל הראשון שייכנס לתוכנית הוא "פרי גליל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לא אחת מוטלת על הממשלה החובה לסייע למצוקה זמנית של מפעלים אשר עלולים ליצור בעיה תעסוקתית במקומות חלשים. הממשלה ראתה חובה להתערב בסכסוך זה במטרה למנוע פגיעה קשה בחצור הגלילית.

שר האוצר יובל שטייניץ: "למרות שההחלטה אינה עומדת במבחנים הכלכליים הקיימים, היא עושה צדק עם העובדים. אני שמח על כך שהממשלה קיבלה את ההחלט.

תכנית ניסויית (פיילוט) להעצמת מועצות מקומיות בפריפריה תיקון החלטת ממשלה.

בהמשך להחלטת ממשלה מס' 3781 מיום 30.10.2011 בדבר תכנית ניסויית פיילוט להעצמת מועצות מקומיות בפריפריה.

להלן- ההחלטה ומהנימוקים הכלולים בה ובפרט בסעיף 2 לשיקולים המנויים בה לענין בחירת הרשויות שבפיילוט, בהתאם להוראות פרק כ"ו לחוק התייעלות הכלכלית תיקוני חקיקה ליישום התוכנית הכלכלית לשנים 2009 ו – 2010, התשס"ט 2009, בנושא אזורי עדיפות לאומית, לתקן את ההחלטה, באופן שיתווסף בה סעיף ב1:

לשם שמירת רציפות התעסוקה וקיומה במפעלים גדולים הממוקמים במועצות המקומיות בהן מופעל המודל,להטיל על המנהל הכללי של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, בתיאום עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר לקבוע הוראות להפעלת תכנית ניסיונית לשימור עובדים ורציפות העסקתם במפעלים שהיו  במשבר (להלן הוראת מנכ"ל) על פי העקרונות הבאים:

(1)הסיוע יינתן למבקש העונה על התנאים הבאים :

(א)הוא מפעל תעשייתי, כהגדרתו  בסעיף 51 לחוק עידוד השקעות הון, התשי"ט- 1959  (להלן- מפעל );

(ב)המבקש הוא בעלים של פעילות אשר היתה מפעל או חלק ממפעל להלן הפעילות שהיה בהליכים של כינוס נכסים, הקפאת הליכים או פירוק כמשמעותם בפקודת החברות נוסח חדש, התשמ"ג 1983 או חוק החברות התשנ"ט 1999 להלן מפעל במשבר, והפעילות מתקיימת בתחומי מועצה המקומית המנויה בסעיף ב' להחלטה.

(ג) המפעל איננו מפעל במשבר במועד הגשת הבקשה וההליכים של כינוס נכסים, הקפאת הליכים או פירוק האמורים בסעיף קטן  (ב) , הסתיימו.

(ד) המועד בו החל  המפעל האמור בסעיף קטן  (ב) להיות מפעל במשבר היה בתקופת המשבר הכלכלי, ולענין זה בין תחילת המחצית השנייה של שנת 2008 ועד תום המחצית הראשונה של שנת 2009 (להלן המועד הקובע).

(ה) המפעל מעסיק במועד הגשת הבקשה עובדים ב- 200 משרות לפחות ובהם, בתקופה שמהמועד הקובע ועד ליום הגשת הבקשה מועסקים ברציפות בפעילות, לפחות 100 עובדים במשרה מלאה.

(2)  הסיוע יינתן רק בגין עובד במשרה מלאה שעבד בפעילות, ברציפות מהמועד הקובע ועד ליום הגשת הבקשה ויותנה בהמשך העסקת אותו עובד  בפעילות במשך כל תקופת הסיוע.

(3) משך הסיוע יהיה עד שישים חודשים ממועד תחילת קבלתו.

(4) גובה הסיוע בגין עובד ילך ויפחת במהלך תקופת הסיוע.

(5) מבקש סיוע על פי החלטה זו לא יהיה זכאי לכפל סיוע בגין אותם עובדים.

(6) במהלך תקופתה של התוכנית הניסיונית לפי סעיף זה, ובהמשך להחלטת הממשלה 1060 מיום 13.12.2009, לעניין הגדרת ישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית להלן- יישובי עדיפות לאומית, ומהטעמים האמורים בה, מנכ"ל משרד התמ"ת בתיאום עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר יהיה רשאי לשקול מתן סיוע גם למפעל העונה לתנאי התוכנית, אף אם הוא מצוי בתחומה של רשות מקומית אחרת, ובלבד שהיא ישוב עדיפות לאומית, ובשים לב למידת הפריפריאליות שלה, אתגרי התעסוקה וההכנסה של הרשות ותושביה, והיקף התקציב שהוקצה לתוכנית.

(7) מאפייניה הייחודיים של התכנית ומידת הצלחתה בדבר שימור רציפות התעסוקה של עובדים קיימים ייבחנו בסיום תקופת התוכנית הנסיונית.

דברי הסבר

מטרת החלטה זו היא יצירת תכנית ניסויית (פיילוט) לסיוע לשמירה על רציפות מקורות התעסוקה של עובדים המועסקים במפעלי תעשייה שהיו במשבר, ברשויות מקומיות שבמסגרת התכנית הניסויית להעצמת מועצות מקומיות בפריפריה.

הצעת ההחלטה מבקשת להנחות את המנהל הכללי של משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, בתיאום עם הממונה על התקציבים לקבוע הוראות להפעלת תכנית ניסויית לשימור עובדים ורציפות  העסקתם במפעלים שהיו במשבר הפועלים בתחומי שלוש מועצות מקומיות מסוימות והם: קצרין, ירוחם וחצור הגלילית להלן המועצות המסוימות.

קביעת המועצות המקומיות שמפעלים בתחומם יכללו במסגרת תוכנית הפיילוט מבוססת על השיקולים שהיו ביסוד קבלת החלטת הממשלה מיום מספר 3781 מיום 30 באוקטובר 2011 , שעניינה תכנית ניסויית פיילוט להעצמת מועצות מקומיות בפריפריה,  ובייחוד, הנימוק המפורט בסעיף 2 לשיקולים המנויים בה. על פי אותו סעיף המועצות המסוימות שוכנות בשלושת האשכולות הנמוכים ביותר באשכול פריפריאליות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומהוות את תחתית הדירוג.

בנוסף, במועצות אלו אתגרי התעסוקה וההכנסה של הרשות ותושביה גדולים מאשר לתושבים ומועצות שקרובים יותר למרכז הארץ ולמוקדי אכלוסיה ותעסוקה.

הסיוע יינתן למפעלים שהיו במשבר ובסכנה משמעותית לסגירה בשעה של משבר כלכלי והאטה כלכלית כוללת במשק, אך יצאו ממשבר זה.

1.להלן מאפייני המפעלים שיהיו זכאים לקבל סיוע:

א.הוא מפעל תעשייתי, כהגדרתו  בסעיף 51 לחוק עידוד השקעות הון, התשי"ט- 1959.

ב. אמת המידה להיות קיומה של הפעילות התעשייתית במשבר ובסכנת סגירה משמעותית היא כניסתו של המפעל להליכי כינוס נכסים, הקפאת הליכים או פירוק. מטרת הסיוע היא למנוע את אפשרות חזרת הסכנה לקיומו של המפעל ולמקורות התעסוקה של העובדים שהועסקו בו. אולם, כיון שמהות רציפות ההעסקה של העובדים היא החשובה, גם פעילות של מפעל במצוקה שנרכשה ומשמרת את היקף העסקת העובדים, תזכה את הרוכש בסיוע.

ג. לשם הבטחת המשך פעילותו של המפעל לאחר קבלת הסיוע מהמדינה, נקבע כי המפעל איננו עוד במצב של משבר.

ד. מטרת הסיוע היא לתמוך במפעלים שנפגעו בשל תנאים מקרו כלכליים חריגים של משבר, שפגעו בכושר השרידות שלהם. לכן, מוצע לקבוע כי כניסתו של המפעל למצב של משבר נבעה מהמשבר הכלכלי שחל במהלך השנים 2008 ו-2009. המשבר בא לידי ביטוי בפרמטרים מקרו כלכליים משמעותיים במשק הישראלי, כך, חלה במהלך הרבעון האחרון של שנת 2008 ובמהלך הרבעון הראשון של שנת 2009 ירידה בתוצר המקומי הגולמי ירידה של כ-0.5% ושל כ-0.7% בהשוואה לרבעון הקודם, בהתאמה.

בנוסף, חל בתקופה זו זינוק בשיעור האבטלה במשק משיעור של 5.6% אבטלה ברבעון השני של שנת 2008 עלתה האבטלה ל-6.4%, 6.3%, 7.1% ו-7.7% במהלך הרבעון השלישי והרביעי של שנת 2008 ובמהלך הרבעון הראשון והשני של שנת 2009, בהתאמה.

ה. על מנת לייחד את הסיוע למפעלים המספקים היקף תעסוקה משמעותי בעל השפעה אזורית, מוצע לקבוע אמת מידה להיקף ההעסקה במפעל שיקבל סיוע.על מנת לשמור על רציפות התעסוקה של העובדים מוצע לקבוע, כי במפעל הועסקו ברציפות מהמועד הקובע ועד ליום הגשת הבקשה לפחות 100 עובדים במשרה מלאה.

בנוסף, על מנת לייחד את מרכזיותו של המפעל במרקם התעסוקתי האזורי, מוצע לקבוע כי המפעל מעסיק במועד הגשת הבקשה עובדים בהיקף של 200 משרות לפחות.

תנאי הסיוע יהיו כדלקמן:

2.לצורך הבטחת רציפות העסקת העובדים במפעל, הסיוע יינתן רק עבור עובדים שהועסקו במפעל טרם היותו במצב מצוקה. הסיוע לעובד מפעל יותנה בהמשך העסקת העובד  במשך כל תקופת הסיוע.

3. משך הסיוע יהיה עד שישים חודשים ממועד תחילת קבלתו.

4. שיעור הסיוע מתוך שכר העובד ילך ויפחת במהלך תקופת הסיוע.

5. לא יינתן סיוע עבור עובדים שהמפעל קיבל עבור העסקתם הטבות אחרות.

6. ניתן יהיה לשקול מתן סיוע גם למפעל העונה לתנאי התוכנית, אף אם הוא מצוי בתחומה של רשות מקומית אחרת מאלו שתכנית הניסיונית בהחלטת הממשלה 3781 מתייחסת אליהם, ובלבד שהיא ישוב עדיפות לאומית, ובשים לב למידת הפריפריאליות שלה, אתגרי התעסוקה וההכנסה של הרשות ותושביה, והיקף התקציב שהוקצה לתוכנית. אישור כאמור יינתן בהתאם לשיקולים המפורטים ובאיור של מנכ"ל משרד התמ"ת והממונה על התקציבים במשרד האוצר.

7. מאפייניה הייחודיים של התכנית, בהשוואה למסלולי סיוע אחרים לעידוד תעסוקה, ומידת הצלחתה בדבר שימור רציפות התעסוקה של עובדים קיימים ייבחנו בסיום תקופת התוכנית הניסיונית.

תגובות

מומלצים