סמכויות ליועץ המשפטי ברשויות המקומיות
מנכ"ל משרד הפנים ד"ר שוקי אמרני "היועץ המשפטי הוא אחד משומרי הסף ברשות המקומית ועליו לפעול על מנת להבטיח שהרשות המקומית, נבחריה ועובדיה, ימלאו את תפקידם על פי הוראות החוק וכללי המינהל התקין".
אל: ראשי העיריות
ראשי המועצות המקומיות
ראשי המועצות האזוריות
שלום רב,
חוזר מנכ"ל 212102 כולל נוהל למינוי יועץ משפטי חיצוני קבוע ברשות מקומית. בחוק הרשויות המקומיות )ייעוץ משפטי(, התשל"ו 0795 , הוטלה על כל רשות מקומית חובה למנות יועץ משפטי.
תפקידו של היועץ המשפטי הוא מהתפקידים המרכזיים ברשות המקומית. בין היתר, עליו להעניק ייעוץ משפטי לרשות המקומית ולשאת, ככלל, באחריות על התביעה העירונית. כמו כן בתוקף תפקידו הוא אחד משומרי הסף ברשות המקומית ועליו לפעול על מנת להבטיח שהרשות המקומית, נבחריה ועובדיה, ימלאו את תפקידם על פי הוראות החוק וכללי המינהל התקין.
בהתאם לחוק, מועצות מקומיות וכן מועצות אזוריות רשאיות למנות יועץ משפטי שאינו עובד הרשות המקומית. על רקע זה, מטרתו של נוהל זה להסדיר את ההליכים למינוי יועץ משפטי ברשות מקומית שלא הוטלה עליה חובה על פי דין למנות יועץ משפטי שהוא עובד הרשות המקומית.
אבקשכם לפעול על פי הנוהל ולהביאו לידיעת כל הנוגעים בדבר.
בחוק הרשויות המקומיות )ייעוץ משפטי(, התשל"ו 0795 )להלן חוק הייעוץ המשפטי(, הוטלה על כל רשות מקומית חובה למנות יועץ משפטי לרשות. תפקידו של היועץ המשפטי הוא מהתפקידים המרכזיים ברשות המקומית.
בהתאם לחוק הייעוץ המשפטי, חייבת הרשות המקומית בקבלת ייעוץ משפטי. על היועץ המשפטי לתת ייעוץ משפטי לרשות וכמו כן עליו לשאת, ככלל, באחריות על התביעה העירונית. היועץ המשפטי הוא אחד משומרי הסף ברשות המקומית ועליו לפעול על מנת להבטיח שהרשות המקומית, נבחריה ועובדיה, ימלאו את תפקידם על פי הוראות החוק וכללי המינהל התקין.
על פי חוק הייעוץ המשפטי, על היועץ המשפטי לתת ייעוץ משפטי למועצת הרשות המקומית, לראש הרשות, לסגן שהואצלו לו סמכויות ביצוע, לעובדי הרשות בכל עניין הדרוש למילוי תפקידיהם ברשות, וכן לחברי המועצה -בסייגים שונים. בסעיף 5א לחוק הוגדר תפקידו של היועץ המשפטי לרשות מקומית:
"ייעוץ
משפטי
5א.
יועץ משפטי יעניק ייעוץ משפטי למועצת הרשות המקומית ולועדותיה, לראש הרשות ולסגן ראש הרשות שלו הואצלו סמכויות לפי סעיף 1/ לחוק הרשויות המקומיות )בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם(, התשל"ה 712 /, ולעובדי הרשות, בכל ענין -הדרוש למילוי תפקידי הרשות לפי כל דין; כן יחווה היועץ המשפטי את דעתו לפי פניית חבר מועצת הרשות, אם נוכח שהדבר דרוש למילוי תפקידי הרשות ואין במתן חוות הדעת כדי להעמידו במצב של חשש
לניגוד עניינים".
על פי חוק הייעוץ המשפטי, חייבת עירייה וכן רשות מקומית אחרת שיקבע השר, למנות יועץ משפטי שהוא עובד הרשות המקומית. רשויות מקומיות אחרות רשאיות למנות יועץ משפטי שאינו עובד הרשות המקומית. מטרתו של נוהל זה להסדיר את ההליכים למינוי יועץ משפטי ברשות מקומית שלא הוטלה עליה חובה על פי דין למנות יועץ משפטי שהוא עובד הרשות.
יש להעיר, כי אף שהחוק לא הטיל על חלק מהרשויות המקומיות חובה למנות יועץ משפטי שהוא עובד הרשות, מהות תפקידו של יועץ משפטי, הצורך בהשתלבותו בעבודתה השוטפת של הרשות והחובות המוטלות עליו כשומר סף מצדיקות, ככלל, שגם רשות מקומית כזו תבחן בכובד ראש מינוי של יועץ משפטי שהוא עובד הרשות. לפיכך, על רשות מקומית שלא הוטלה עליה החובה בדין למנות יועץ משפטי שהוא עובד הרשות, לבחון, לפני החלטה על מינוי של יועץ משפטי חיצוני, את האפשרות למנות יועץ משפטי שהוא עובד הרשות. זאת ועוד, על יועץ משפטי לרשות מקומית לבצע את מכלול התפקידים המוטלים עליו, בין אם הוא עובד הרשות המקומית ובין אם לאו. לכן, גם במקרים שבהם החליטה רשות מקומית למנות יועץ משפטי שאינו עובד הרשות
חוזר המנהל הכללי 0102/2
כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2
5
להלן יועץ משפטי חיצוני, יתבצע הטיפול במכלול הנושאים המוטלים על יועץ - משפטי של רשות מקומית על ידי היועץ המשפטי החיצוני באופן אישי. אין - להטיל את מלאכת הייעוץ המשפטי לרשות המקומית, בכל הנוגע לתפקידי הליבה של היועץ המשפטי, על מספר עורכי דין חיצוניים ולא ניתן לקבל, ככלל, ייעוץ משפטי בעניינים אלה אלא מהאדם שאותו מינתה הרשות המקומית להיות יועצה המשפטי )ולא משותפיו, עובדים במשרדו וכד'(.
.0 מטרות הנוהל
נוהל זה נועד לקבוע הוראות והנחיות למינוי יועץ משפטי ברשות מקומית
שאינה חייבת על פי חוק הייעוץ המשפטי בהעסקת יועץ משפטי שהוא עובד
הרשות המקומית.
.3 הגדרות
בנוהל זה –
- . 3.0 "ועדה מקצועית" ועדה שהוקמה לפי סעיף 2.2
3.2 "יועץ משפטי חיצוני
קבוע"-
עורך דין המתמנה לתפקיד היועץ המשפטי
של רשות מקומית לפי סעיף 3 לחוק
הרשויות המקומיות )ייעוץ משפטי(,
התשל"ו 0795 , ואינו עובד הרשות –
המקומית, וזאת להבדיל מעורך דין
המועסק על ידי הרשות המקומית על מנת
לתת לה שירותים משפטיים בנוגע לעבודה
מסוימת או בתחום מוגדר.
"חוק הייעוץ המשפטי" חוק הרשויות המקומיות )ייעוץ משפטי(, -
– . התשל"ו 0795
3.3 "עיתון ארצי" עיתון יומי נפוץ כמשמעותו בסעיף 0א -
- . לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה 0725
3.2 "עיתון מקומי" עיתון בעל תפוצה רחבה בתחום הרשות -
המקומית, היוצא לאור בתחום הרשות
המקומית אחת לשבוע לפחות.
3.5 "תאגיד מקומי" תאגיד שבו רשות מקומית מחזיקה בחלק -
מהונו או בחלק מכוח ההצבעה בו, או
בחלק מהכוח למנות מי מחברי הגוף
המנהל של התאגיד, לרבות תאגיד
כמשמעותו בסעיף 227 א לפקודת העיריות.
.2 תחולה
לא יתמנה יועץ משפטי חיצוני קבוע לרשות מקומית אלא לפי נוהל זה.
.2 הליך קבלת החלטה בדבר מינוי של יועץ משפטי חיצוני קבוע
5.0 לפני קבלת החלטה על העסקת יועץ משפטי חיצוני קבוע, על ראש
הרשות המקומית לשקול אפשרות למנות לרשות המקומית יועץ
משפטי שהוא עובד הרשות.
5.2 החלטה כאמור תתקבל בהתייחס, בין השאר, לחוות הדעת הבאות:
חוזר המנהל הכללי 0102/2
כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2
2
5.2.0 חוות דעת של גזבר הרשות המקומית, בדבר עלויות העסקת
יועץ משפטי חיצוני קבוע, בהתבסס על הנתונים הכספיים של
שלוש השנים האחרונות לפני קבלת ההחלטה, אל מול עלויות
העסקתו של יועץ משפטי כעובד הרשות.
5.2.2 חוות דעת של מנכ"ל הרשות המקומית, ובאין מנכ"ל, של
מזכיר הרשות, בנוגע להיקף של שירותי הייעוץ המשפטי
שיידרשו לרשות המקומית בשנים הבאות.
5.3 החליט ראש הרשות המקומית, לאחר שבחן את הנושא ושקל את חוות
דעתם של הגורמים המקצועיים כאמור, שלא למנות לרשות המקומית
יועץ משפטי שהוא עובד הרשות, תפעל הרשות המקומית בהתאם
להוראות נוהל זה.
.6 ועדה מקצועית
2.0 תוקם ועדה מקצועית, שתפקידה להמליץ בפני ראש הרשות בדבר
מינויו של יועץ משפטי חיצוני קבוע, בהתאם להוראות נוהל זה.
2.2 הוועדה תמנה שלושה חברים:
0( מנכ"ל הרשות המקומית או מזכיר הרשות המקומית, (
ככל שאין ברשות מנכ"ל, שיכהן כיו"ר הוועדה.
2( יועץ משפטי של רשות מקומית אחרת, שהוא עובד (
אותה רשות מקומית, שימונה ע"י שר הפנים.
3( גזבר הרשות המקומית. (
2.3 המניין החוקי בכל ישיבות הוועדה הוא כל חבריה.
2.2 לא ישתתף אדם בדיוני הוועדה, אם השתתפותו עלולה להביאו למצב
של ניגוד עניינים. היו מנכ"ל הרשות המקומית או הגזבר נתונים בניגוד
עניינים, ימלא את מקומם עובד בכיר ברשות המקומית, שימונה על ידי -
ראש הרשות. היה היועץ המשפטי של רשות מקומית אחרת, שמונה
2( נתון במצב של ניגוד עניינים, ימנה שר הפנים ( בהתאם לסעיף 2.2
במקומו יועץ משפטי אחר.
.1 תנאי הכשירות והפסלות ליועץ משפטי
9.0 לא ימונה אדם ליועץ משפטי חיצוני קבוע של רשות מקומית, אלא אם
מתקיימים לגביו שני התנאים הבאים:
)א( הוא עורך דין, בעל ניסיון מעשי מוכח בעריכת דין שלא יפחת
מחמש שנים.
חוזר המנהל הכללי 0102/2
כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2
9
)ב( הוא בעל בקיאות וניסיון מוכח באחד או יותר מתחומי פעילותה
העיקריים של רשות מקומית או בתחום המשפט הציבורי.
9.2 לא ימונה אדם ליועץ משפטי חיצוני קבוע, אם התקיים לגביו אחד
מאלה:
)א( הוא הורשע בעבירה שיש עמה קלון, או שבית המשפט קבע שעבר
עבירה שיש עמה קלון, וטרם חלפו חמש שנים מיום שנגזר דינו, או
אם נגזר עליו מאסר בפועל, מיום שסיים לרצות את עונשו, לפי
המאוחר.
)ב( הוא כיהן כחבר מועצה או כראש הרשות המקומית באותה רשות
מקומית וטרם חלפו שנתיים מיום שחדל לכהן או מיום
שנסתיימה תקופת הכהונה של המועצה שבה כיהן, לפי המאוחר.
)ג( הוא כיהן כחבר מועצה או כראש רשות ברשות מקומית הגובלת
באותה רשות, וטרם חלפה שנה מיום שחדל לכהן או מיום
שהסתיימה תקופת הכהונה של המועצה שבה כיהן, לפי המאוחר.
)ד( הוא היה מועמד בבחירות לראשות אותה רשות מקומית או
לחברות במועצה של אותה רשות מקומית ולא הסתיימה תקופת
כהונתה של אותה מועצה שהיה מועמד להיות ראשה או חבר בה.
)ה( עיסוקיו האחרים עלולים ליצור ניגוד עניינים עם תפקידו כיועץ
משפטי לרשות המקומית, שאינו ניתן להסדר בהתאם להוראות
נוהל זה.
)ו( הוא משמש כיועץ משפטי של שתי רשויות מקומיות אחרות, או
משמש כיועץ משפטי ברשות מקומית אחרת והעסקתו ברשות
המקומית, ככל שתאושר, לא תעמוד בסייגים שנקבעו בסעיף 2
לחוק הייעוץ המשפטי.
)ז( הוא העניק שירותים משפטיים לראש הרשות המקומית, לאחד
מסגניו או למנכ"ל הרשות המקומית, לבן זוג של כל אחד מאלה,
לתאגיד שבשליטת ראש העירייה או בן זוגו, או לסיעה מסיעות
הרשות המקומית החברות במועצת הרשות ובכלל זה ייצוג בהליך
שיפוטי או בעסקה וטרם חלפו שנתיים ממועד סיום השירות.
)ח( הוא העניק שירות משפטי בהיקף משמעותי להורה, בן או בת של
כל אחד מן המנויים בסעיף קטן )ז( לעיל, לחבר מועצה או לעובד
בכיר ברשות המקומית וטרם חלפה שנה ממועד סיום השירות או
ממועד קבלת שכר הטרחה, לפי המאוחר ביניהם.
חוזר המנהל הכללי 0102/2
כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2
8
)ט( הוא הוכרז כפושט רגל וטרם הופטר.
)י( הוא לא הגיש פירוט בדבר מכלול עבודותיו והתקשרויותיו
כמפורט בפרק 02 לנוהל זה.
.8 פרסום הודעה
8.0 החליטה הרשות המקומית על רצונה להתקשר עם יועץ משפטי חיצוני
קבוע, תפרסם הרשות המקומית הודעה על כך בעיתון ארצי ובמקום
שבו מופיע עיתון מקומי פרסום נוסף בעיתון המקומי; -
8.2 , הרשות המקומית רשאית, בנוסף לפרסום הודעה כאמור בסעיף 8.0
לפנות ל 5 עורכי דין לפחות, שמתקיימים לגביהם תנאי הכשירות -
למינוי יועץ משפטי ולהציע להם להגיש את מועמדותם.
8.3 ההודעה כאמור בסעיף 8.0 תכלול את הנתונים הבאים:
8.3.0 ההיקף המשוער של העבודה.
8.3.2 סוג הנושאים והתיקים שיטופלו במסגרת עבודתו
השוטפת של היועץ המשפטי, וזאת בהתאמה לאמור
בסעיף 0 לנוהל, לפיו על היועץ המשפטי החיצוני לטפל
במכלול הנושאים שהם בגדר תפקידו של יועץ משפטי
שהוא עובד הרשות.
8.3.3 שכר הטרחה הכולל לחודש )"ריטיינר"(, שמציעה
הרשות המקומית ותעריף מוצע לטיפול בסוגי הליכים
משפטיים חריגים, על פי דרישת הרשות המקומית, -
ובהתאם לצורך, והכל כמפורט בסעיף 02 לנוהל זה.
יודגש בהודעה, כי למעט הליכים חריגים וכפי הקבוע
בנוהל זה, שכר הטרחה לא ייגזר מהתוצאה של סיום
ההליך או העבודה המשפטית, כדוגמת גזירת שכר
הטרחה מהסכום הכספי שייפסק בתביעה וכו'.
8.3.2 יודגש בהודעה, כי שכר הטרחה לא ישולם על ידי
צדדים שלישיים.
.7 סדר עבודת הוועדה
7.0 הוועדה תבחן את ההצעות שיתקבלו ותראיין את המועמדים. אם
קיבלה הוועדה למעלה מחמש הצעות, היא תהיה רשאית לבצע מיון
מוקדם של ההצעות ולראיין כמה עורכי דין שעברו את הליך המיון
המוקדם ובלבד שמספרם לא יפחת מחמישה.
חוזר המנהל הכללי 0102/2
כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2
7
7.2 הועדה תהיה רשאית לפנות למועמדים ולבקש מהם הבהרות, מסמכים
ופרטים, ככל שתראה לנכון, כנדרש לה לקבלת החלטה.
7.3 הועדה תבחן את עמידתם של המועמדים בתנאי הכשירות וכן האם
מתקיים לגביהם תנאי מתנאי הפסלות שנקבעו. במידה שאין
מתקיימים לגבי המועמד תנאי הכשירות או שקיים לגביו תנאי מתנאי
הפסלות, תקבע זאת הוועדה ותציין זאת בהחלטתה.
7.2 הוועדה לא תמליץ על מינויו של יועץ משפטי חיצוני קבוע, אשר לא
מתקיימים לגביו תנאי הכשירות הנדרשים או שקיים לגביו תנאי
מתנאי הפסלות.
7.5 הוועדה תמליץ בפני ראש הרשות המקומית על מינויו של אחד
המועמדים לאחר שקיבלה על כך החלטה ברוב חבריה.
7.2 ככלל, תמליץ הוועדה על מועמד אחד מבין המועמדים, אם נמצא על
ידה מועמד אחד כמתאים ביותר. ואולם, הוועדה רשאית להמליץ על
יותר ממועמד אחד, אך לא יותר משלושה, אם לא מצאה מועמד אחד
כמתאים ביותר . כאשר אחד המועמדים שהוועדה שוקלת להמליץ עליו
הוא בעל זיקה אישית, עסקית או פוליטית לראש הרשות המקומית או
לאחד מחברי המועצה, על הוועדה להמליץ על מועמד אחד בלבד
כמועמד המתאים ביותר לתפקיד.
7.9 המלצתה של הוועדה המקצועית תהיה בכתב ויפורטו בה הנימוקים
להחלטה.
7.8 ראה חבר בוועדה המקצועית לחלוק על דעתם של יתר חברי הוועדה,
ינמק את החלטתו ויצרף אותה להחלטת הועדה.
./2 שיקולי הוועדה המקצועית
01.0 בבואה לגבש את המלצותיה, תיתן הוועדה המקצועית את הדעת, בין
היתר, לפרמטרים הבאים:
)א( כישוריהם של המועמדים, ניסיונם בעבודה משפטית ובפרט
בייעוץ משפטי לרשויות מקומיות או לגופים ציבוריים, וזאת
בהתייחס לאופי העבודה המשפטית הנדרשת מיועץ משפטי
ברשות מקומית.
)ב( יכולתם של המועמדים למלא את התפקיד שעל יועץ משפטי
לרשות מקומית למלא, כמופקד על ההתנהלות התקינה של
חוזר המנהל הכללי 0102/2
כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2
01
הרשות, בהתחשב במאפייניה בהיקף העבודה שיוטל עליו
ובמועדים הנדרשים לביצוע העבודה.
)ג( אם מדובר במועמד שכיהן בעבר כיועץ משפטי חיצוני קבוע
לרשות המקומית, תיתן הוועדה את הדעת לנושא ההצדקה
למינויו מחדש כיועץ משפטי חיצוני קבוע לרשות המקומית, אל
מול הצורך בביצוע תחלופה במינויים לתפקיד זה ובהתחשב במשך
הזמן שחלף מאז כיהן אותו מועמד בתפקיד.
)ד( עיסוקיו של מועמד בהווה או בעבר, שכתוצאה מהם יאלץ להימנע
מטיפול, ככל שימונה לכהונת היועץ המשפטי לרשות המקומית,
בנושאים מסוימים עבור הרשות המקומית לנוכח ניגוד עניינים,
כך שהדבר יכביד על התנהלותה של הרשות המקומית.
)ה( אפשרה הרשות המקומית, בהתאם לסעיף 02.0 , להציע הנחה או
תוספת לשכר הטרחה שנקבע על ידה, תקבע הוועדה מהו המשקל
שיינתן לשכר הטרחה במסגרת שקלול הפרמטרים השונים, באופן
שיבטיח משקל מרבי לשיקולי האיכות.
.// החלטתו של ראש הרשות המקומית
00.0 אם החליט ראש הרשות המקומית שלא לקבל את המלצתה של
הוועדה המקצועית ולמנות מועמד אחר מבין המועמדים
שמועמדותם נבחנה על ידי הוועדה, עליו לנמק את החלטתו בכתב.
00.2 פסלה הוועדה המקצועית מועמד משום שלא עמד בתנאי הכשירות
או שקיים לגביו תנאי מתנאי הפסלות כאמור בסעיף 9, לא ימנה
אותו ראש הרשות המקומית.
./0 שכר טרחה
02.0 הרשות המקומית תקבע מראש, לפני פנייה למועמדים ופרסום
מודעה בדבר איתור של יועץ משפטי חיצוני קבוע, את שכר הטרחה
החודשי הקבוע שישולם ליועץ המשפטי של הרשות המקומית בגין
שירותיו. הרשות המקומית תוכל, אם תחליט לעשות כן, לאפשר
למועמדים להציע שיעור הנחה או תוספת לשכר הטרחה החודשי
הקבוע שנקבע על ידה, כאשר שיעור ההנחה או התוספת לא יעלה על
21% משכר הטרחה החודשי המוצע.
02.2 שכר הטרחה בגין הייעוץ המשפטי השוטף יהיה סכום קבוע ולא ייגזר
מהצלחת הטיפול בתיק וכיוצ"ב.
חוזר המנהל הכללי 0102/2
כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2
00
02.3 על הרשות המקומית לקבוע מראש את סוג השירותים המשפטיים
שייכללו במסגרת הסכם הייעוץ המשפטי השוטף, שבגינם יהיה היועץ
המשפטי זכאי לשכר קבוע כאמור בסעיף 02.0 , ואשר לא תינתן לו
בגינם תוספת תשלום.
02.2 הרשות המקומית תקבע את התעריף המוצע על ידה לטיפול בעניינים -
מיוחדים, ככל שלא נקבעו במסגרת הייעוץ המשפטי השוטף, כגון
ייצוג של הרשות המקומית בתביעה בבית משפט שלום, בית דין
לעבודה וכד'. התעריף, לעניין זה, יכול להיקבע לפי שעת עבודה, או
לפי ניהול תיק כולל.
02.5 אין לקבוע שכר טרחה שייגזר מסוג העסקה, למעט החריגים
המפורטים להלן בסעיפים 02.2-. 02.9
02.2 כחריג לכלל האמור בסעיף 02.5 , ניתן לגזור את התעריף בגין טיפול
בתיקי גבייה או בתיקי נזיקין מהסכומים שייגבו לקופת הרשות
המקומית, בעקבות טיפולו של היועץ המשפטי.
02.9 כחריג נוסף לכלל האמור בסעיף 02.5 , בגין טיפול בהליכים מיוחדים,
כגון: עסקאות במקרקעין מעל סכום מסוים, הליכי הפקעת
מקרקעין, ייצוג בתיק בית משפט וכו', שאינם נכללים בגדר הטיפול
השוטף, רשאית רשות מקומית לקבוע שכר טרחה על פי סוג העסקה
או מהותה, ובלבד ששכר הטרחה לא יהיה תלוי בתוצאת ההליך
ובכלל זאת, בשאלה האם נכרתה עסקה אם לאו, ו 1או האם הרשות
המקומית זכתה בהליך השיפוטי. על אף האמור, במקרים חריגים
ובכפוף לקבלת אישור מראש ובכתב מהיועץ המשפטי למשרד הפנים
ולתנאים שיקבעו במסגרתו, ניתן יהיה לקבוע כי שכר הטרחה יכול
להיות תלוי בתוצאת ההליך.
02.8 אין לקבוע שכר טרחה שיתקבל על ידי צדדים שלישיים.
02.7 היועץ המשפטי החיצוני לא יועסק במטלות נוספות מעבר למה
שהוגדר בחוזה ועבורו משולם לו שכר טרחה כולל )ריטיינר(, ומעבר
לטיפול בהליכים משפטיים חריגים, אשר בגינם יש לקבוע בהסכם
את שיעור שכר הטרחה שישולם בנפרד. על סוגי הליכים שלא נכללו
במסגרת ההסכם ולא נקבע בהסכם תעריף בגינם, יחול פרק 00 לנוהל
מסירת עבודות משפטיות לעורכי דין חיצוניים ברשויות מקומיות.
חוזר המנהל הכללי 0102/2
כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2
02
./3 תקופת העסקה
03.0 העסקתו של יועץ משפטי חיצוני קבוע תהיה, ככלל, לתקופה של שש
שנים מיום מינויו. על אף האמור, ברשות מקומית שמתקיימות בה
בחירות לראשות המועצה במהלך שלושת החודשים שלפני או אחרי
תום התקופה האמורה, תוארך התקופה והרשות המקומית תפעל
לסיום ההתקשרות לא יאוחר מתום שלושה חודשים ממועד
הבחירות.
03.2 הסכם העסקתו של היועץ המשפטי יהיה בתחילה לתקופה של חצי
שנה, ולאחר מכן ליתרת התקופה, שלא תעלה על חמש שנים וחצי.
./2 פרטי ההסכם
הסכם העסקתו של היועץ המשפטי החיצוני הקבוע יכלול, בין השאר, את
הנושאים הבאים:
02.0 הגדרה של סוגי השירותים המשפטיים שייכללו במסגרת הייעוץ
. המשפטי השוטף, כאמור בסעיף 02.3
02.2 התמורה שהיועץ המשפטי החיצוני הקבוע יהיה זכאי לה, כפי
שקבעה הרשות המקומית בגין שירותי ייעוץ משפטי שוטף.
02.3 התעריפים שישולמו ליועץ המשפטי בגין טיפול בהליכים מיוחדים,
כגון ייצוג של הרשות המקומית, כאמור בפרק 02 לנוהל זה.
02.2 הטלת חובה על היועץ המשפטי לספק את השירות שאותו נדרש
לספק היועץ המשפטי החיצוני הקבוע, על פי הוראות חוק הייעוץ
המשפטי, ובכלל זאת החובה להשתתף בישיבות המועצה וועדותיה
אשר השתתפותו בהן נדרשת על פי דין, או בוועדות המועצה שהוזמן
אליהן, אף שאין נוכחותו בהן מתחייבת על פי דין. -
02.5 הטלת חובה על היועץ המשפטי לתת את הייעוץ המשפטי והשירותים
המשפטיים הנדרשים לרשות המקומית בעצמו, באופן אישי. כאשר,
במסגרת הטיפול המשפטי השוטף )ריטיינר( הנוגע לרשות המקומית,
נדרש היועץ המשפטי החיצוני הקבוע להופיע, שלא בדרך קבע, בפני
גוף חיצוני שאין לו שליטה על לוח הזמנים שלו )בית המשפט, ועדה
וכיוצ"ב( והדבר אינו מתאפשר לו, הוא רשאי להסתייע בעורך דין
אחר ממשרדו, ובלבד שקיבל הסכמה לכך בכתב מראש מהרשות
המקומית. יובהר, כי במקרים דחופים יכולה הסכמה כאמור של
הרשות המקומית להינתן בעל פה על ידי ראש הרשות המקומית או -
המנכ"ל 1המזכיר, ובלבד שסמוך לאחר מכן, יעלה ראש הרשות
חוזר המנהל הכללי 0102/2
כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2
03
המקומית או המנכ"ל 1המזכיר על הכתב את ההסכמה האמורה ואת
הנימוקים למתן ההסכמה. הרשות המקומית לא תיתן הסכמה
כאמור, אלא לאחר שבחנה כי אכן אין עורך הדין יכול לבצע את
המטלה בעצמו וכן את הוותק והניסיון המעשי של עורך הדין האחר,
בהתייחס למאפייני העבודה שבגינה מתבקש סיועו.
02.2 על אף האמור בסעיף 02.5 , ככל שנדרש מיועץ משפטי חיצוני קבוע
לרשות מקומית לעסוק בנושאי גבייה, הוא רשאי להסתייע בעורך דין
אחר ממשרדו, לצורך פעולות שאינן כרוכות בהפעלת שיקול דעת
מנהלי, ובלבד שקיבל הסכמה מראש ובכתב מהרשות המקומית.
02.9 יש לקבוע בהסכם מפורשות, כי הפסקת העסקתו של היועץ המשפטי
תתאפשר בהודעה מוקדמת של 31 יום במהלך שנת ההעסקה
הראשונה ושל 21 יום במהלך יתר תקופת ההעסקה, בהתאם ובכפוף
להוראות סעיף 05 לנוהל זה ומבלי שתחול על הרשות המקומית
חובת תשלום של פיצוי מוסכם.
02.8 יש לקבוע בהסכם כי הוא כפוף להוראות נוהל זה, וכי הוראות הנוהל
יגברו על כל הוראה אחרת בהסכם הסותרת את הנוהל.
02.7 יש לכלול בהסכם ההעסקה סעיף למניעת ניגוד עניינים, הכולל
לפחות את האמור בנוהל זה ולהגדירו כסעיף מהותי בהסכם.
02.01 בהסכם ייכלל סעיף, שלפיו מתחייב היועץ המשפטי החיצוני הקבוע
לרשות המקומית לשמור בסוד ולא להעביר, להודיע, למסור או
להביא לידיעת כל אדם, כל ידיעה שתגיע אליו בקשר עם ביצוע
ההתקשרות עם הרשות המקומית, או בתוקף, במהלך או אגב הביצוע
של התקשרות זו, תוך תקופת ההתקשרות, לפניה או לאחר מכן.
02.00 בהסכם ייקבע סעיף, שלפיו מתחייב היועץ המשפטי החיצוני הקבוע
להחתים את שותפיו והעובדים המועסקים על ידו במשרד עורכי
הדין, אם יש כאלה, על הצהרת סודיות, שלפיה יתחייבו לא להעביר,
לא להודיע, לא למסור ולא להביא לידיעת כל אדם, כל ידיעה שתגיע
אליהם בקשר עם ההתקשרות עם הרשות המקומית, בתוקף, במהלך
או אגב ביצוע התקשרות זו, תוך תקופת ההתקשרות, לפני תחילתה
או לאחר מכן.
02.02 בהסכם ייכלל סעיף שיקבע, כי מכיוון שעבודתו של היועץ המשפטי
לרשות המקומית ממומנת כולה על ידי הרשות המקומית, יהיו כל
חוזר המנהל הכללי 0102/2
כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2
02
התוצרים והתוצאות וכל מידע שהתקבלו אגב ביצועה, קניינה של
הרשות המקומית בלבד.
./2 הפסקת העסקתו של יועץ משפטי
05.0 סבר ראש הרשות מקומית שיש, לכאורה, הצדקה להפסיק את
העסקתו של היועץ המשפטי לפני תום תקופת ההסכם, יפנה לוועדה
המקצועית בפנייה מנומקת. הוועדה תעביר את הפנייה על נימוקיה
ליועץ המשפטי ותאפשר לו להעלות את טענותיו בפניה.
05.2 הוועדה המקצועית לא תמליץ על הפסקת עבודתו של היועץ המשפטי,
אלא אם נוכחה כי היועץ המשפטי אינו ממלא את תפקידו כראוי
ובמקצועיות הנדרשת.
05.3 החלטותיה של הוועדה המקצועית ינומקו בכתב.
05.2 החליט ראש הרשות המקומית שלא לקבל את המלצותיה של הוועדה
המקצועית, ינמק את החלטתו בכתב.
05.5 יועץ משפטי הסבור כי העסקתו הופסקה מטעמים שאינם מספיקים,
או משיקולים שאינם ענייניים וכד', יהיה רשאי לפנות לוועדה
המייעצת לעניין סיום העסקת יועצים משפטיים שהוקמה בהתאם
לנוהל הפסקת עבודתו של יועץ משפטי לרשות מקומית שהוא עובד
הרשות, כפי שפורסם בחוזר מנכ"ל משרד הפנים 312112 )להלן -
הוועדה המייעצת(. הוראות הנוהל האמור יחולו אף לעניין נוהל זה,
בשינויים המחויבים ובכפוף לאמור בפרק זה.
05.2 אם החליטה הועדה המייעצת כי הפסקת העסקתו של היועץ
המשפטי נעשתה מטעמים שאינם ענייניים, היא תהיה רשאית לחוות
את דעתה בעניין זה. ראש הרשות המקומית יידרש לבחון מחדש את
עמדתו לאור חוות הדעת ולנמק את החלטתו בכתב.
05.9 הוראות סעיף זה לא יחולו בנסיבות של הפסקת העסקתו של היועץ
המשפטי החיצוני הקבוע בהסכמתו.
./6 מניעת חשש לניגודי עניינים
02.0 על יועץ משפטי חיצוני קבוע להתחייב, כי במשך מילוי תפקידו לא
יפעל מתוך ניגוד עניינים ויימנע מכל תפקיד או עיסוק אחר, היוצר או
עלול ליצור מצב של ניגוד עניינים בין עבודתו עבור הרשות המקומית
לבין עיסוקיו האחרים.
חוזר המנהל הכללי 0102/2
כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2
05
02.2 לעניין זה פעילויות שיש בהן משום ניגוד עניינים בין אם הן - -
תמורת תשלום או תמורות טובות הנאה אחרות, ובין אם הן ללא
תמורה כלל, לרבות חברות בהנהלת תאגיד, בין אם התאגיד הוא
למטרות רווח ובין אם הוא שלא למטרות רווח.
02.3 מבלי לגרוע מכלליות האמור, ולעניין סעיף זה, כניגוד עניינים ייחשבו
ייצוג בפני הרשות המקומית, תאגיד מקומי, ועדה מקומית לתכנון
ובניה באותה רשות מקומית או שהרשות המקומית מצויה בשטחה,
איגוד ערים שהרשות המקומית חברה בו, או רשות מקומית אחרת,
החברה באותו איגוד ערים או באותה ועדה מקומית ו 1או ייצוג כל
אדם כנגד הגופים האמורים. לעניין זה, ייצוג לרבות עשיית פעולה
עבור אדם או גוף בכל נושא הנוגע לגופים האמורים.
02.2 עורך דין שיועסק על ידי הרשות המקומית כיועץ משפטי חיצוני
קבוע, לא יתקשר ולא ייתן ייעוץ משפטי באופן פרטי לראש הרשות
המקומית, לסגנו, למנכ"ל הרשות המקומית או למי מעובדיה
הבכירים, לבן הזוג של כל אחד מאלה או ילדיו הסמוכים על שולחנו,
לתאגיד שבשליטת כל אחד מאלה או בשליטת בן זוגם, לחבר מחברי
מועצת הרשות המקומית, או לסיעה מהסיעות החברות במועצה,
במשך תקופת העסקתו על ידי הרשות המקומית ושישה חודשים
לאחר מכן.
02.5 כל האמור לעיל יחול על היועץ המשפטי החיצוני הקבוע, לרבות -
שותפיו, מעסיקיו, עובדיו, כל הפועלים מטעמו וכל עובדי משרד
עורכי הדין שבמסגרתו הוא עובד.
02.2 יובהר, כי אין באמור בהוראות הקבועות בנוהל זה כדי לגרוע מכל הוראה בדבר איסור ניגוד עניינים, הן בדין והן בהלכה הפסוקה.
02.9 לצורך בדיקת ניגוד עניינים, ומבלי לגרוע מהתחייבותו של המועמד בהתאם לפרק זה, על המועמד יהיה להמציא עם הגשת מועמדותו פירוט מלא של מכלול העבודות וההתקשרויות שלו, לרבות של המשרד או התאגיד שבו הוא מועסק, אל מול גורמי הרשות המקומית, נבחרי הרשות המקומית או עובדיה, ועדה מקומית לתכנון ובניה באותה רשות מקומית או שהרשות המקומית מצויה בשטחה, איגוד ערים שהרשות המקומית חברה בו, או רשות מקומית אחרת החברה באותו איגוד ערים או באותה ועדה מקומית ו 1או ייצוג כל חוזר המנהל הכללי 0102/2 כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2 02
אדם כנגד הגופים האמורים, וכן לפרט ולציין כל עניין אחר אשר יכול להוות ולהקים חשש לניגוד עניינים כאמור.
02.8 היועץ המשפטי יגיש לראש הרשות המקומית ולמנכ"ל הרשות המקומית עדכון של פירוט מכלול העבודות וההתקשרויות כאמור לעיל, אחת ל 2 חודשים מיום מינויו ברשות המקומית../1 תקופת צינון
09.0 היועץ המשפטי החיצוני הקבוע יתחייב שלא לייצג אדם או גוף מול הרשות המקומית למשך 2 חודשים לאחר מועד סיום התקשרותו עם הרשות המקומית.
09.2 עורך הדין יתחייב שלא לעסוק ולא לטפל במישרין או בעקיפין בכל מקרה שיש בו ניגוד עניינים כאמור, במשך תקופה של שנה מסיום העסקתו.
09.3 03 ,00 ,2 ,3 , מבלי לפגוע בכלליות האמור בסעיף 09.0 לעיל, סעיפים 2 ו 02 לחוק שירות הציבור )הגבלות לאחר פרישה(, תשכ"ט 0727 יחולו, בשינויים המחויבים, גם על היועץ המשפטי החיצוני הקבוע של רשות מקומית ויראו אותו לעניין זה, כעובד שתקנות שירות הציבור הגבלות לאחר פרישה()איסור ייצוג(, תשל"ו 0792 חלות עליו. לצורך כך, תשמש הוועדה המייעצת גם כוועדת היתרים, כקבוע בסעיף לחוק האמור.
/8 מועד לקיום הליך בחירתו של יועץ משפטי חיצוני חדש שישה חודשים לפני סיום תקופת העסקתו של היועץ המשפטי החיצוני הקבוע, תפתח הרשות המקומית בהליך למינוי יועץ משפטי חיצוני קבוע חדש בהתאם לנוהל זה.
/7 תחילה 07.0 תחילת תוקפו של נוהל זה מיום פרסומו.
07.2 נוהל זה מחליף את הנוהל בעניין מינוי יועץ משפטי חיצוני קבוע, שפורסם בחוזר מנכ"ל 512117 )מיום ד' בניסן התשס"ט ) 27 במרץ .))2117 07.3 יובהר, כי אין בנוהל זה כדי לפגוע בתוקפו של מינוי של יועץ משפטי חיצוני קבוע לרשות מקומית, שנעשה על פי הוראות הנוהל הקודם .שפורסם בחוזר מנכ"ל 512117 חוזר המנהל הכללי 0102/2 כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2 09
.02 הוראת מעבר 21.0 על אף האמור בסעיף 2 לנוהל זה, אם יש הסכם התקשרות בכתב בין הרשות המקומית ובין יועץ משפטי חיצוני, שנחתם כדין לפני יום ד' בניסן התשס"ט ) 27 במרץ 2117 ( ונקוב בו מועד סיומה של תקופת ההתקשרות, אין בנוהל זה כדי לפגוע בתוקפו של ההסכם. למען הסר ספק, יובהר כי תקופת ההתקשרות לעניין זה, הינה למעט מימוש של זכות ברירה )אופציה( שיש לרשות המקומית להאריך את התקופה.
21.2 רשות מקומית אשר החלה בהתקשרות עם יועץ משפטי חיצוני לפני יום ד' בניסן התשס"ט ) 27 במרץ 2117 ( ללא הסכם בכתב, או שתקופת העסקתו לא ננקבה בהסכם, וכן רשות מקומית אשר התקשרה עם יועץ משפטי חיצוני לאחר יום ד' בניסן התשס"ט ) 27במרץ 2117 (, שלא על פי הנוהל בנוסחו כפי שפורסם בחוזר מנכ"ל 512117 , בין בכתב ובין שלא בכתב, תפעל הרשות לסיום העסקתו תוךשנה ממועד פרסומו של נוהל זה.
21.3 במקרה בו קיים הליך משפטי מתמשך, או עניין מסוים שהטיפול בו החל על ידי היועץ המשפטי הקודם, בין כזה שנבחר על פי נוהל זה ובין כזה שנבחר בטרם פורסם נוהל זה, רשאית רשות מקומית, במקרים חריגים, להמשיך את ההתקשרות עימו רק לעניין הליך או עניין זה, אם שוכנעה כי העברת הטיפול בהליך, באותו שלב, לידי עורך דין אחר, עלולה להסב לה נזק ממשי.
חוזר המנהל הכללי 0102/2 כ"ה באדר א' התשע"ד 02 בפברואר 02/2 08
אישור התקשרות לפי סעיף 7 לחוק הרשויות המקומיות )מכרזים משותפים(התשל"ב 710בתוקף הסמכות לפי סעיף 7 לחוק הרשויות המקומיות )מכרזים משותפים(, התשל"ב 0792 שנאצלה לי, אני מאשר לרשויות המקומיות להתקשר עם הזוכים במכרז מש 20121031 לאספקה, התקנה, שיפוץ ואחזקה של מתקני משחק, מתקני ספורט, ריהוט וסככות שנערך ופורסם על ידי החברה למשק וכלכלה, ובלבד שהתקיימו כל התנאים המפורטים להלן:.ההתקשרות תיעשה במישרין בין הרשות המקומית ובין הזוכה במכרז, על פי החוזה שנכלל במסמכי המכרז ובהתאם לתנאיו.
.2 טרם ההתקשרות נקטה הרשות המקומית בהליך של בקשת הצעות מחיר, כמפורט להלן: .3 בהליך הבקשה להצעות יפנו גזבר הרשות המקומית ומנהל היחידה הרלוונטית ברשות המקומית לכל הזוכים במכרז בקטגוריה הרלוונטית. הפנייה תכלול תיאור מדויק של המוצר או השירות אותו מבקשת הרשות המקומית לרכוש לרבות מידע על כמותו ובכלל זה התכנון לביצוע וכתבי הכמויות, ועל תקופת ההתקשרות. הזוכים יתבקשו להציע מחיר למוצר או השירות הנדרשים על פי יחידות המידה שנקבעו במכרז, ובלבד שהמחיר שיציע הזוכה לא יעלה על המחיר שננקב בהצעתו במכרז. .2 גזבר הרשות המקומית ומנהל היחידה רשאים לפנות לחברה למשק וכלכלה על מנת שזו תבצע בעבור הרשות המקומית את הפנייה לזוכים. לפנייה זו יצורף כל המידע המפורט בסעיף 3
שלעיל.
.5 פנו גזבר הרשות המקומית ומנהל היחידה או פנתה החברה למשק וכלכלה לזוכים וקיבלו את הצעותיהם, יועברו ההצעות לוועדה המורכבת ממנכ"ל הרשות המקומית )או מזכיר הרשות המקומית מקום שאין מנכ"ל(, גזבר הרשות המקומית והיועץ המשפטי של הרשות המקומית, לקבלת החלטה בדבר ההצעה הזוכה, על פי הוראות סעיף 9 להלן.
.2 לא תנהל הרשות המקומית משא ומתן עם המציעים, כולם או חלקם.
.9 הרשות המקומית חייבת לבחור בהצעה הזולה ביותר שהתקבלה בהליך בקשת הצעות מחיר, והיא רשאית שלא לבחור בהצעה כלשהי.
8 הסכם בין הרשות המקומית ובין הזוכה בהתבסס על אישור לפי סעיף 7 לחוק הרשויות המקומיות )מכרזים משותפים( יכול שייחתם אך ורק בתוך תקופת תוקפו של האישור.
.7 9( לתקנות העיריות )מכרזים(, ( לא יחולו על התקשרות על פי אישור זה הוראות תקנה 3 9( לתוספת הרביעית לצו המועצות המקומיות )א(, התשי"א 0751 ( התשמ"ח 0789 , סעיף 3
9( לתוספת השנייה לצו המועצות המקומיות )מועצות אזוריות(, התשי"ח 0758 . חוזה - ( וסעיף 3 כאמור לא ניתן להגדיל או להוסיף פרטים בו לאחר החתימה עליו, אלא על פי הוראותיו.
.01 טרם ההתקשרות אישר היועץ המשפטי של הרשות המקומית בכתב כי ההתקשרות עונה על
תנאים אלה.
התקשרות שלא תיעשה על פי תנאים אלה תהיה התקשרות שלא כדין. תוקף אישור זה הוא שנה מיום נתינתו.
07 אישור התקשרות לפי סעיף 7 לחוק הרשויות המקומיות )מכרזים משותפים(, התשל"ב 710 בתוקף הסמכות לפי סעיף 7 לחוק הרשויות המקומיות )מכרזים משותפים(, התשל"ב 0792 שנאצלה לי, אני מאשר לרשויות המקומיות להתקשר עם הזוכים במכרז מ 31121031 לאספקה והתקנה של מזגנים ואספקת שירותי אחזקה למזגנים מפוצלים במוסדות חינוך ובמבני ציבור שנערך ופורסם על ידי החברה למשק וכלכלה, ובלבד שהתקיימו כל התנאים המפורטים להלן:
.0 ההתקשרות תיעשה במישרין בין הרשות המקומית ובין הזוכה במכרז, על פי החוזה שנכלל במסמכי המכרז ובהתאם לתנאיו.
.2 טרם ההתקשרות נקטה הרשות המקומית בהליך של בקשת הצעות מחיר, כמפורט להלן:
.3 בהליך הבקשה להצעות יפנו גזבר הרשות המקומית ומנהל היחידה הרלוונטית ברשות המקומית לכל הזוכים במכרז בקטגוריה הרלוונטית. הפנייה תכלול תיאור מדויק של המוצר או השירות אותו מבקשת הרשות המקומית לרכוש לרבות מידע על כמותו ובכלל זה התכנון לביצוע וכתבי הכמויות, ועל תקופת ההתקשרות. הזוכים יתבקשו להציע מחיר למוצר או השירות הנדרשים על פי יחידות המידה שנקבעו במכרז, ובלבד שהמחיר שיציע הזוכה לא יעלה על המחיר שננקב בהצעתו במכרז.
.2 גזבר הרשות המקומית ומנהל היחידה רשאים לפנות לחברה למשק וכלכלה על מנת שזו תבצע בעבור הרשות המקומית את הפנייה לזוכים. לפנייה זו יצורף כל המידע המפורט בסעיף 3 שלעיל.
5 פנו גזבר הרשות המקומית ומנהל היחידה או פנתה החברה למשק וכלכלה לזוכים וקיבלו את הצעותיהם, יועברו ההצעות לוועדה המורכבת ממנכ"ל הרשות המקומית )או מזכיר הרשות המקומית מקום שאין מנכ"ל(, גזבר הרשות המקומית והיועץ המשפטי של הרשות המקומית, לקבלת החלטה בדבר ההצעה הזוכה, על פי הוראות סעיף 9 להלן.
.2 לא תנהל הרשות המקומית משא ומתן עם המציעים, כולם או חלקם.
.9 הרשות המקומית חייבת לבחור בהצעה הזולה ביותר שהתקבלה בהליך בקשת הצעות מחיר, והיא רשאית שלא לבחור בהצעה כלשהי.
.8 הסכם בין הרשות המקומית ובין הזוכה בהתבסס על אישור לפי סעיף 7 לחוק הרשויות המקומיות )מכרזים משותפים( יכול שייחתם אך ורק בתוך תקופת תוקפו של האישור.
.7 9( לתקנות העיריות )מכרזים(, ( לא יחולו על התקשרות על פי אישור זה הוראות תקנה 3
9( לתוספת הרביעית לצו המועצות המקומיות )א(, התשי"א- - ( התשמ"ח 0789 , סעיף 3
9( לתוספת השנייה לצו המועצות המקומיות )מועצות אזוריות(, התשי"ח- ( 0751 , וסעיף 3
0758. חוזה כאמור לא ניתן להגדיל או להוסיף פרטים בו לאחר החתימה עליו, אלא על פי הוראותיו.
.01 טרם ההתקשרות אישר היועץ המשפטי של הרשות המקומית בכתב כי ההתקשרות עונה על תנאים אלה.
התקשרות שלא תיעשה על פי תנאים אלה תהיה התקשרות שלא כדין.
תוקף אישור זה הוא שנה מיום נתינתו.
ד"ר שוקי אמרני
המנהל הכללי בפועל
















