וגיה:"לדרוש מאונסקו לבטל את השטח הביוספרי בכרמל"

ראש מועצת עוספיה וגיה כיוף אומר שהקמת הפרויקט המסוכן באתר חגית זה לבטל את הכרת אונסקו בהכרזתו על מתחם הכרמל הדרומי כשטח ביוספרי. לפרטים

20.01.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
וגיה:"לדרוש מאונסקו לבטל את השטח הביוספרי בכרמל"

וגיה כיוף שוב מפתיע בהצעתו בעניין מאבק הובלת חומר גולמי מבטן הים למפעלי הזיקוק באתר חגית שמוגדר כשטח ביוספרי ומוכר על ידי אונסקו.

וגיה בועדה המחוזית בחיפה הציע להקיים את הפרדת החומרים בלב ים בים הכלכלי ובשבת בדליה כראש מועצה יחיד שמפנה את זמנו יחד עם חברי המועצה שלו להגיע להשמיע דברים ולשמוע את המומחים שהגיעו במיוחד לתת ולענות על כל שאלה למען התושבים בכרמל, וגיה מציע הצעה שאף אדם לא חשב עליה והוא התכוון לדברים שאמר בנוסף לזה שכפרי הכרמל נכללו בשטח הביוספרי ולא קבלו אגורה כי לא ידעו לבקש.

משמעות הדברים של וגיה כיוף באמירה הזו כראש מועצה שאין לזלזל בה, כי הצעתו היא יכולה להיות חסם אחרון למנוע הבאת מפעלים מזהמים לאזור חגית.

 

לדברים שאמר בסרטון

 

{YouTubeVideo id=_0Hh4tOQl_A}

 

לאורך ההיסטוריה היה אזור הכרמל מיושב בדלילות. השרידים הקדומים ביותר בכרמל, מהתקופה הפלאוליתית התחתונה, נמצאו במערת תנור בנחל מערות. יישובי הקבע הראשונים, של התרבות הנאטופית, הופיעו בכרמל לפני כ-15 אלפי שנים, במערת הנחל ונחל אורן. על הרכס עצמו נמצאו שרידים ליישובי קבע קטנים מתקופת הברונזה המאוחרת.

הכרמל מוזכר מספר פעמים בתנ"ך: בתקופת השבטים היה הכרמל חלק מנחלתם של שבט מנשה ושבט אשר. בהמשך נכבש ההר על ידי הפיניקים שנעזרו בו להגנה על ערי הנמל באזור (עכו, עתלית). בתקופה הצלבנית עלתה חשיבותו של האזור עוד יותר והוקמו בו ביצורים ומצודות, משום שהצלבנים היו תלויים בסיוע מאירופה שהגיע ברובו בדרך הים.

עם כיבוש הארץ על ידי המוסלמים איבד הכרמל מחשיבותו והיישוב בו הידלדל. במהלך התקופה העות'מאנית החלה ההתיישבות הדרוזית בכרמל, ממנה נותרו כיום שני יישובים בולטים - עספיא ודלית אל כרמל. עם התפתחות הציונות והעלייה לארץ, החלה ההתיישבות בכרמל: ב-1882 הוקמה המושבה זכרון יעקב בתמיכת הברון רוטשילד ואחריה בת שלמה ושפיה. במסגרת יישובי חומה ומגדל הוקמו בכרמל יישובים נוספים, ביניהם קיבוץ בית אורן. עוד בתקופת המנדט הבריטי החל תהליך של הפיכת ההר לשמורת טבע.

ממשלות ישראל המשיכו בתהליך. בשנות החמישים והשישים התנהל "מאבק על הכרמל" בין יזמים פרטיים ובעלי אדמות מצד אחד והציבור על הפיכתו של ההר לפארק לאומי. את המאבק הובילה החברה להגנת הטבע. בשנת 1963 בהחלטת ממשלה הוקפאו תוכניות בנייה שונות על ההר. לאחר תהליך ארוך שהסתיים ביום 1 ביולי 1971 הוכרז על הקמת פארק הכרמל. ב-1996 הכריז ארגון אונסק"ו על שמורה ביוספרית בכרמל.

האונסקו ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם. סוכנות מקצועית של האו"ם, שנוסדה ב-16 בנובמבר 1945, שמטרתו המוצהרת היא, לתרום לשלום ולביטחון על ידי קידום של שיתוף פעולה בינלאומי בתחומים של חינוך, מדע ותרבות, מתוך שאיפה להנחיל ברחבי העולם רגש של כבוד כלפי ערכי הצדק, שלטון החוק, זכויות האדם והחירויות הבסיסיות שהוכרזו בהצהרת האו"ם.

הארגון פועל לבצע מיזמים והכרזה על מקומות בעלי ערך תרבותי ומדעי מיוחד, בין המיזמים החשובים שלו: התוכנית "אדם וביוספרה" שקמה ב-1971 ובעקבותיה הוקמו השמורות הביוספריות לשימור יחידות טבע ייחודיות.

תמונה לדוגמה

ב-2 בדצמבר 2010 פרצה שריפה ליד עוספיה שהתפשטה לכל אזור הכרמל, והפכה לאסון השריפה הגדול בתולדות ישראל. בשריפה נספו 44 איש, כ-17,000 איש פונו מבתיהם, קרוב ל-50 קמ"ר וכ-5 מיליון עצים עלו באש.

להרצאה הכוללת בסרטון

{YouTubeVideo id=tLAw-Lfq_0U}

תגובות

4. נמרוד לפני 10 שנים
ברור לכל טמבל,,,:
3. عسفيا بلدنا לפני 10 שנים
القائد الامين
2. דלואנייה לפני 10 שנים
וגיה אדם גדול
1. חלבי פ לפני 10 שנים
ווגיה אדם גדול

מומלצים