נוכח מחאת חברי כנסת וראשי רשויות מהמגזר הערבי עצר יו"ר ועדת הכספים את הישיבה חצי שעה לאחר תחילתה

15.11.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נוכח מחאת חברי כנסת וראשי רשויות מהמגזר הערבי עצר יו"ר ועדת הכספים את הישיבה חצי שעה לאחר תחילתה

בעקבות מחאה קולנית במיוחד של חברי הכנסת הערבים בוועדת הכספים וראשי רשויות מהמגזר הערבי הבוקר (א') בוועדת הכספים, קטע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) את הישיבה, בטרם הספיק להציג את עיקריי ההסכמות לגבי תקציב הביטחון ובין סיעות הקואליציה.

גפני הביע הבנה לטענות חברי הכנסת הערבים וראשי הרשויות ואמר ש"יפעל בנושא מול שר האוצר", אלא שלאחר שלא עלה בידו להפסיק את פעולות המחאה מצידם, נאלץ להפסיק את הישיבה, חצי שעה לאחר שהחלה

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) פתח במחאה קשה: "במשך חודשים דנו עם ראשי האוצר על תכנית חומש למגזר הערבי, מו"מ מקצועי, שהיה רציני עם צוותי עבודה, זכינו לתמיכת נשיא המדינה, נפגשנו עם שר האוצר וראש אגף התקציבים. ראשי הרשויות הגישו נייר עבודה שדיבר על 32 מיליארד ₪ ל- 5 שנים. תוך כדי היה ברור שבתקציב המדינה יטו אוזן לצרכים של היישובים הערביים שהפער ביניהם לבין היישובים היהודים הוא פער אדיר שנוצר בגלל הממשלה. ב- OECD ישראל טוענת שפועלת לצמצום הפערים. אנחנו לא מרגישים זאת. לאור המגעים של 48 השעות האחרונות עם האוצר שהגיעו למבוי סתום, כי ביקשנו בתקציב המדינה יופיע ביטול העוול ההיסטורי במענקי האיזון, פיתוח מבני ציבור, שיקום שכונות ותיקות. לקבל כלים מהמדינה לשרת את הציבור. נדרש 500 מיליון ₪ בתקציב הנוכחי. הצרכים האלה לא באו על סיפוקם מבחינת צוות המו"מ ואתמול התכנסנו בנצרת והחלטנו על צעדי מחאה. כולם אומרים לנו שאנחנו צודקים. היחס ל- 20% מהאוכלוסייה הוא לא מכובד. וזאת כשאני שומע בימים האחרונים שניתן מענה לדרישות של מיליארדים".

 טיבי סיכם את דבריו: "לא נוכל לעבור לסדר היום על תקציב שאין בו היענות לצרכים שלנו. גם עצם ההתעלמות האוטומטית הזאת מבטאת את יחס הממשלה ל- 20% מהאוכלוסייה".

ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת): "אחרי חודשים של מו"מ הצטמצמנו ל-4-5 דרישות מדברים על 7.5 מיליארד ₪ לחמש שנים. מתוך 400  מיליארד ₪, 1.5 מיליארד ₪ לשנה עבור מגזר שהוא 20% מכלל האוכלוסייה".

ראש עיריית כפר קאסם, עאדל בדיר: "לא רוצים שוויון רוצים רק לשמור על הפער. איים שיניח את המפתחות" בדיר אמר שאם המצב הזה יימשך הוא יחזיר את המפתחות.

חברי כנסת נוספים בוועדת הכספים הצטרפו לקולות המחאה של הח"כים הערבים: ח"כ זהבה גלאון (מר"צ): "לא יכול להיות שנגיע לעימות עם אזרחי ישראל הערבים אחרי שנים של אפליה בהקצאת משאבים".

 ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "כל פעם אני שומע מחכים מהקואליציה תפסיקו להתעסק בפלשתינים אלא באוכלוסייה שלהם. אז הנה כשמתעסקים בכך דוחים אותם. ראש הממשלה כבר הודה שטעה ביחס לאזרחים הערבים בבחירות אז עכשיו שגם יבוא ויתקן".

 ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני): אנחנו נמצאים בנסיגה במקום להתקדם, במקום שצרכי כל המגזרים יינתנו באופן שווה זה הולך לחברה מפורקת מגזרים ופערים ביניהם. המגזר הערבי מקבל פחות מכולם, פשוט מקבל פירורים".

חברי כנסת מהקואליציה, ניסו לשווא להרגיע את הרוחות ואף להסביר מדוע דווקא עכשיו המחאה אינה במקומה. ח"כ רועי פולקמן (כולנו): "לראשונה לא עוד סעיף תקציבי שלא יוצא ממנו כלום אלא ממש תקצוב בבסיס התקציב של מיליארדים לפיתוח התחבורה הציבורית במגזר הערבי, דבר שלא היה שנים ואל מענקי איזון שאינם אפקטיביים וכבר יודעים אחרי 15 שנים. יש פה ארגוני חברה אזרחית שיש להם אג'נדה ומעוניינים". פולקמן ניסה לשווא כאמור, להסביר, אילו שינויים מהותיים נוספים נעשים ע"י השר האוצר ביחס לציבור הערבי, אלא שמחאה חריפה מצד חברי הכנסת העברים מנעה ממנו לפרט.      ח"כ יואב קיש (הליכוד): "הכיוון ראוי אבל לא מקבל את האיומים, יש להגיע להסכמות".      ח"כ נורית קורן (הליכוד): "אם הרשויות היו קוראות לתושבים לעשות שירות אזרחי, הם היו תורמים לעצמם. חשוב שהרשויות יעודדו את התושבים לעשות שירות אזרחי בתוך האוכלוסייה הערבית. צריך להעניק זכויות, אך על האזרחים הערבים גם למלא את חובותיהם. לתת שירות אזרחי".

 כאמור, לאחר שלא עלה בידו להרגיע את הרוחות, נאלץ יו"ר הוועדה, ח"כ גפני להודיע על הפסקה בדיון ודחה את תחילת ההצבעות על התקציב לזמן מה.

תגובות

מומלצים