לוחמי האש הולכים ומזדקנים

קצין רפואה ראשי בכיבוי אש מתריע:"אנחנו עובדים עם חצי מכוח האדם הנדרש, רבים מהלוחמים מבוגרים וחלקם אינם כשירים מבחינה רפואית", בעקבות שריפות הענק בצפון, דיון בוועדה לביקורת המדינה על חוסר מוכנות כב"ה "בתרחיש הייחוס העדכני האיומים הם כבדים והמערך לא ראוי לתת מענה".

11.06.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לוחמי האש הולכים ומזדקנים

 

בעקבות שריפות הענק שהשתוללו בשבוע שעבר בצפון הארץ, התקיים בוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי דיון בנושא ובמהלכו נחשפו נתונים מדאיגים על המחסור בלוחמי אש. קצין רפואה ראשי בכיבוי אש אלון בן נון חשף כי המערך פועל כיום עם חצי מכמות לוחמי האש הנדרשת, רבים מהלוחמים מבוגרים וחלקם אינם כשירים מבחינה רפואית. כתוצאה מכך, מספר הפצועים בשגרה גדל משמעותית, עם עד 15 פצועים ביום.

 

 

מנהל החטיבה לביקורת במשרד המבקר, יובל חיו, התייחס בחומרה גם למצב הודות למעקב הביקורת שהמשרד מבצע וסיור שערכו בצפון בשבוע שעבר. לדבריו, בתרחיש הייחוס עדכני, האיומים על ביטחון הציבור כבדים, והמערך הנוכחי אינו מסוגל להתמודד איתם בצורה ראויה.

 

 

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי הביע דאגה רבה מהמצב החמור במערך הכבאות וקרא לממשלה לפעול באופן מיידי. "משמעות של מה שעלה בדיון היום הוא חוסר מוכנות לתרחיש הייחוס. ראוי שיונח מסמך על שולחנו של השר ושולחנה של ממשלת ישראל כדי להימנע מאירוע משמעותי וגדול בעתיד.

 

 

רוצים לוודא ביצוע, לא ארד מהנושא הזה. ראיתי איך אזורים שלמים נשרפים ואסור להזניח את ביטחונם של אזרחי ישראל. ממילא בקיץ הסכנה קיימת בכל אזורי הארץ אבל ביישובי הצפון שפשוט בוער עכשיו - שריפות ענק שכבר הותירו הרס רב ועצום".

 

 

נציג המשרד לביטחון לאומי, עמית שפייזמן אמר בדיון: "בסיכום התקציבי של שנת 23 ו-24, התווספו 200 תקנים למערך הכיבוי. למרות שיש צורך ליותר. ניתנה תוספת תקציבית משמעותית בעקבות המלחמה - 250 מיליון ש"ח לצמצום פערים, רכישת מיגון והצטיידות של המערך".

 

 

רח"ט מבצעים בכב"ה, כפיר ביביטקו: "המערך עובד מאוד קשה - לחות נמוכה ורוחות גורמים לשריפות ושכזה דבר עף באוויר הוא פותח עוד ועוד שריפות וזה מה שקרה ביערות.

 

 

קרה הרבה בשריפות יער אבל ההתפתחות ממקום למקום היא תמשיך להפתיע אותנו בגלל כיוון הרוח. נכתבו תרחיש ייחוס ועשינו לא מעט דברים. לפני השביעי באוקטובר התעסקנו עם הרבה תרגילים בצפון אנחנו לא במודיעין גדול אבל תחושותינו הייתה שהולך לקרות משהו.

 

 

עכשיו אנחנו בתהליך למידה תוך כדי מלחמה והפקת לקחים רבים. יש שת"פ עם צה"ל העתקת גורי כיבוי מהדרום והעברתם ל- 15 יישובים. אנו מוכנים וסימנו יישובים שזקוקים ויש לנו תכנית מלאה שתלויה בתקציב.  עשינו פעילויות רבות עם קק"ל והכשרות של 800 עובדים. התחלנו לאמן 4 מטוסי ריסוס נוספים שישתלבו במתן מענה מעבר ל- 14 המטוסים הקיימים. יש חוסר ב- עוד 1186 לוחמי אש.  יש לנו כרגע 128 תחנות, מול תרחיש הייחוס 159 תחנות".

 

 

עידו חי, רפרנט בט"פ ואכיפה באג"ת במשרד האוצר "בתקציב האחרון (2023-2024) ניתנו משאבים משמעותיים למשרד לבט"ל בכלל ולכבאות בפרט. השנה צפויים להתווסף 250 מיליון ₪ נוכח איומי הייחוס והוספת תקנים. מטרתנו לאזן בין צרכי הגופים לבין תקציב המדינה שהוא מוגבל. המטרה היא לתת מענה כמה שיותר טוב. 150 מיליון ₪ אמורים להגיע ביומיים הקרובים לוועדת הכספים לאישורה, ו- 5 מיליארד ש"ח יש תיקון בין משרדי לבט"ל ולאוצר על תוספות התקציב, וחלקו מבוצע ע"י ביצוע פרויקטים וכ"א".

 

תגובות

מומלצים