עלייה חדה במקרי אלימות במשפחה

4,565 פניות על מקרי אלימות במשפחה למשרד הרווחה בתקופת המלחמה, לעומת 2,760 בשנה שעברה. מנכ"לית עמותת אישה לאישה: "כל יום שאישה נמצאת בכלא האלימות הוא יום נוראי", נציגת אימהות בחזית:"גבר שחוזר עם פוסט טראומה יש לזה השלכות על בתים שלמים בישראל".

11.06.2024 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עלייה חדה במקרי אלימות במשפחה

תמונה להמחשה

 

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי דנה בעלייה בדיווחים על מקרי אלימות במשפחה בעקבות המלחמה.
 

מ"מ יו"ר הוועדה בדיון, ח"כ מירב בן ארי: "אלימות קיימת בכל מקום. אנו רואים שבין אוקטובר 2023 לאפריל 2024 אנו עומדים 4,565 פניות למשרד הרווחה לעומת 2,760 בשנה שעברה. עלייה נרשמה גם באלימות כלפי בני זוג וישנם נתונים שמצביעים על עלייה גם כלפי בן משפחה קטין או קשיש".

 

נציגת משרד הרווחה, טלי רוזנפלדר: "יש ירידה של 20% במקלטים לעומת השנה הקודמת. הפער מטריד אותי כי זה מעיד שאין מספיק הגעה למרכזים שלנו ופניות ל-118. אנחנו שמונה חודשים במלחמה, אנשים פחות פנויים לטיפול כיוון שיש התלכדות פנימה למול אויב חיצוני והרגשה שהבעיה שלהם פחות חשובה בתוספת ללחצים נוספים כמו מה יקרה אם בן הזוג ייעצר בתקופה כזאת. בשלושה החודשים הראשונים הייתה ירידה דרסטית בפנייה לרווחה וכעת אנו רואים עלייה הדרגתית. הנתונים מראים שאכן יש עלייה קלה בשנת 2023 – 13,600 של אנשים שטופלו במרכזי אלמ"ב מתוך 21,000 פניות אבל איננו יודעים אם ניתן ליחס זאת למלחמה".

 

רפ"ק דנה בן צבי, חטיבת החקירות מדור נפגעי עבירה: "גם אצלנו הורגשה ירידה בדיווחים. אם מסתכלים על השנה הזאת ביחס לקודמת, יש ירידה של 10% בכמות התיקים שנפתחו ויש פחות נשים שפונות למשטרה. לצד נתון זה יש יותר תיקים מגיעים לכדי כתב אישום כי כנראה שכאשר המקרים יותר קשים וחמורים ויש עלייה במעצרים וכתבי אישום".

 

מנכ"לית עמותת אישה לאישה, נעמי שניידרמן: "יש ירידה משמעותית במקלטים וזה אומר שמשהו לא עובד טוב כי המקלט שאני מנהלת חצי ריק ואנחנו לא היחידות. זה נושא לאומי ויש פה בעיה הסברתית. אני חוששת שעם כל ההשקעה בצוותים המקצועיים אין מספיק הבנה כמה מקלט יכול להיות משמעותי בצומת כזה ואני שואלת איפה הפיקוח? כל יום שאישה נמצאת בכלא האלימות הוא יום נוראי".

 

מנכ"ל נקודת מפנה, רן מלמד: "לא שמענו על נתוני האלימות והפילוחים על אלימות בבתי מלון שבהם נמצאים מפונים ומה קורה ביישובי הדרום והצפון. הנתונים שהוצגו היום כל כך חסרים ואי אפשר לעשות בהם שימוש מושכל".

 

נציגת אימהות בחזית, איילת פלר מימון: "צריך להבין מה קורה עם המילואימניקים ששבו מהמלחמה והנשים בזמן שהשנים נשארו בבית בזמן הזה וקרסו. גבר שחוזר עם פוסט טראומה יש לזה השלכות על בתים שלמים בישראל. תגובות אלימות לפעמים מודחקות, לא מטופלות, והנשים מתביישות להתלונן. האינדיקציות שאנו מקבלים מהשטח הן איומות ומצוקת המשרתים כל כך גדולה".

 

בתום הדיון ח"כ מירב בן ארי אמרה כי יש לקיים דיון המשך בו יוצגו נתונים סדורים של מרכזי אלמ"ב. בנוסף אמרה כי לבדוק מה מצב האלימות במלונות המפונים ומצבן של הנשים שבן זוגם חזר ממילואים.

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים