חזון חינוכי מקיף וחדשני
אסיפת האזרחים של בני שמעון מציגה, חזון חינוכי מקיף וחדשני, תושבי המועצה האזורית גיבשו כ-30 המלצות מעשיות לשיפור מערכת החינוך בתהליך השתתפותי ראשון מסוגו

צילום יקיר אסידו
המועצה האזורית בני שמעון סיימה בסוף השבוע האחרון את תהליך אסיפת האזרחים בנושא חינוך, שהחל לפני מספר חודשים. במסגרת המפגש האחרון שהתקיים בימים חמישי ושישי, הצביעו המשתתפים על ההמלצות הסופיות שיוגשו למועצה. ההמלצות שנכללו בדוח הסופי זכו לתמיכה של לפחות 80 אחוז מהמשתתפים, דבר המעיד על הסכמה רחבה בקרב נציגי הציבור.
אסיפת אזרחים, שבני שמעון היא המועצה האזורית הראשונה בארץ שנבחרה ליישם את המודל שלה בה, היא כלי דמוקרטי חדשני המאפשר לקבוצה מגוונת של תושבים, שנבחרו באופן אקראי ומייצג, ללמוד נושא מורכב לעומק, לדון בו ולגבש המלצות מדיניות. בניגוד למודלים מסורתיים של שיתוף ציבור, אסיפות אזרחים מעניקות לתושבים מן השורה זמן לימוד, מידע ומרחב לדיון מעמיק, המאפשר גיבוש הסכמות רחבות גם בנושאים שנויים במחלוקת.
במסגרת הדוח שגובש באסיפת האזרחים, הוצעו כ30 המלצות שונות, המושתת על חזון חינוכי הכולל את ערכי כבוד האדם, השותפות והאחריות. במסגרת החזון, הוצעה מסגרת ערכית מחייבת לכל הגילאים, המדגישה את ערכי השייכות, ההכלה, החשיבה עצמאית והחדשנות, לצד תמונת עתיד שאפתנית למערכת רלוונטית ומגוונת, המצוידת במנגנוני בקרה ויישום אפקטיביים.
בתחום החינוך הקהילתי, האסיפה המליצה על הקמת מרחב קהילתי משותף בין יישובים, המשלב חינוך פורמלי ובלתי פורמלי ליצירת תשתית למצוינות. ההמלצות הללו כללו הצעה להקמת מועצות נוער יישוביות ועל-יישוביות, והכנת תכניות מגירה למצבי חירום, עם מענים רגשיים, חינוכיים וחברתיים מותאמים.
בהיבט החדשנות החינוכית, הציע הדוח יצירת מסלולים חינוכיים מגוונים – כגון חינוך דמוקרטי, יער, מונטסורי ואנתרופוסופי, חיזוק הקשר לאקדמיה עבור תלמידים מצטיינים, ושילוב "יום עבודה שבועי" להתנסות מעשית במקצועות מגוונים.
האסיפה הדגישה גם את חשיבות הפדגוגיה המגוונת, והמליצה על קידום למידה מבוססת פרויקטים כהערכה אלטרנטיבית, יצירת קבוצות לימוד קטנות לפיתוח מיומנויות עצמאיות, והעשרת הלמידה מחוץ לכיתה – בטבע, עם אנשי מקצוע, ובמסגרת ביקורים חוץ-בית ספריים.
נוסף על כך, האסיפה הצביעה על צורך בראייה הוליסטית של נושא, ולכן המליצו על שילוב צוותי החינוך הבלתי פורמלי בבתי הספר ליצירת דמויות משמעותיות עבור הילדים, הקמת מרכז אזורי לגיל הרך כמקום משותף להורים ופעוטות, ופיתוח "מערך מתכלל 24/7" לכל ילד, עם מיפוי אישי וליווי כולל לאורך כל שעות היום ובכל המסגרות.
לבסוף, בתחום התשתיות הארגוניות והכשרת הצוותים, הציעה האסיפה תמריצים לגיוס צוותי חינוך איכותיים – כולל מענקים, מגורים מסובסדים והכשרות מקצועיות, יצירת רצף חינוכי לכל ילד באמצעות סנכרון בין המערכות, והתאמת מרחבי הלימוד לפדגוגיה החדשנית – כולל קבוצות קטנות, אמצעים מיוחדים, וחדשנות מרחבית.
דנה שמח, דוברת המועצה ומובילת האסיפה בבני שמעון, הסבירה: "התהליך שעברנו מהווה מודל לשיתוף ציבור אמיתי ומשמעותי. ההמלצות שגובשו משקפות חכמת המונים ומציעות פתרונות יצירתיים לאתגרים בתחום החינוך. המסמך הוא תוצר של עבודה משותפת שבה לקחו חלק תושבים ממגוון רחב של יישובים, גילאים ותחומי עיסוק".
"דוח ההמלצות מהווה תוכנית ארוכת טווח שתשמש את המועצה בשנים הקרובות", אמר ניר זמיר, ראש המועצה האזורית בני שמעון. "אנו רואים בתהליך זה צעד משמעותי בחיזוק הדמוקרטיה ההשתתפותית ובשיתוף התושבים בקבלת החלטות מהותיות. בימים הקרובים אקבל לידי את הדוח המלא, המועצה תבחן בכובד ראש את ההמלצות ותפעל ליישומן בהדרגה, בהתאם להחלטות מליאה, לצרכים ולאפשרויות."
דניאלה זגמן, מנהלת המעבדה לאספות אזרחים במיזם דמוקרטיה 3.0, סיכמה: "בני שמעון ממוצבת כמועצה האזורית הראשונה בישראל המיישמת אספת אזרחים. ההצלחה של התהליך בבני שמעון תורמת לביסוס שיטה זו ברשויות נוספות ברחבי הארץ, כשיטה הנותנת מענה לסוגיות מורכבות, וכחלק מההתחדשות הדמוקרטית בישראל".
התהליך בבני שמעון מתקיים במסגרת מיזם "דמוקרטיה 3.0" של מרכז השל לקיימות, המקדם אספות אזרחים ברשויות מקומיות כדרך להתחדשות דמוקרטית והתמודדות עם אתגרים מורכבים.