מיומנויות והשכלה גבוהה כל הנתונים

מה אפשר ללמוד על המיומנויות של האקדמאים בישראל? והיכן הפערים הבולטים? ממצאי סקר המיומנויות הבין לאומי (PIAAC) שנערך בשנים 2022–2023 חושפים את התמונה. הציון הממוצע של האקדמאים בישראל גבוה משמעותית מהציון של אלו שאינם אקדמאים. הציון הממוצע של האקדמאים היהודים גבוה משמעותית מהציון הממוצע של האקדמאים הערבים.

18.07.2025 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מיומנויות והשכלה גבוהה כל הנתונים

בעידן שבו תארים אקדמיים הפכו נפוצים יותר, ובה בעת בעולם התעסוקה עולה החשיבות של כישורים ומיומנויות, חשוב לבחון את רמת המיומנויות בקרב בעלי תואר אקדמי. עד כמה המיומנויות של האקדמאים בישראל דומות לאלה של האקדמאים במדינות ה־OECD? האם יש פער גדול בין המיומנויות של בעלי תואר אקדמי למיומנויות של אלו שאינם בעלי תואר אקדמי? האם איכות ההשכלה הגבוהה בישראל שונה בין מוסדות לימוד שונים?

 

על שאלות אלו אפשר לענות בעזרת נתוני סקר מיומנויות (PIAAC) שנערך בישראל בשנים 2022–2023 בפעם השנייה, ואף להשוות לנתוני המחזור הראשון של הסקר (בשנים 2014–2015) ולבחון מגמות.

 

זוהי הודעה שלישית עם ממצאי הסקר, ההודעות הקודמות היו: ממצאים ראשונים מתוך סקר מיומנויות (PIAAC) 2023-2022, מיומנויות ושוק העבודה - ממצאים מסקר מיומנויות (PIAAC) 2023-2022

 

הציון הממוצע של בעלי תואר אקדמי בישראל נמוך מהממוצע של מקביליהם במדינות ה־OECD הן באוריינות קריאה (276 ו־289 נקודות, בהתאמה) והן באוריינות מתמטית (278 ו־295 נקודות, בהתאמה).

 

בדומה למחזור הראשון של הסקר (2014–2015), גם במחזור השני (2022–2023) הציון הממוצע של האקדמאים בישראל גבוה משמעותית מהציון של אלו שאינם אקדמאים, הן באוריינות קריאה (276 לעומת 232 נקודות, בהתאמה) והן באוריינות מתמטית (278 נקודות לעומת 235 נקודות, בהתאמה).

 

נמצאו פערים במיומנויות בין מקבלי תארים מסוגי מוסדות להשכלה גבוהה שונים. בעלי תארים מאוניברסיטאות קיבלו את הציון הממוצע הגבוה ביותר הן באוריינות קריאה והן באוריינות מתמטית (289 נקודות בכל אחד מהם), אחריהם בעלי תארים ממכללות אקדמיות (280 ו־279 נקודות, בהתאמה) ובעלי תארים ממכללות אקדמיות לחינוך (263 ו־259 נקודות, בהתאמה).

 

הציון הממוצע של הגברים האקדמאים גבוה יותר מהציון הממוצע של הנשים האקדמאיות, הן באוריינות קריאה (282 לעומת 273 נקודות, בהתאמה) והן באוריינות מתמטית (291 לעומת 270 נקודות, בהתאמה).

 

בין קבוצות הגיל שבטווח 25–54 לא נמצאו הבדלים מובהקים בציוניהם של אקדמאים באוריינות קריאה ובאוריינות מתמטית. לעומת זאת, בקבוצת הגיל המבוגרת ביותר (55–65) הציון היה נמוך משמעותית בשתי המיומנויות. בהשוואה למחזור הראשון, רק בקבוצת הגיל 25–34 (כלומר – בקרב צעירים שקיבלו תואר לאחרונה) נצפתה ירידה מובהקת באוריינות קריאה.

 

נמצאו פערים גדולים בין האקדמאים היהודים לאקדמאים הערבים (פער של 60 נקודות באוריינות קריאה ו־33 נקודות באוריינות מתמטית לטובת האקדמאים היהודים). באוריינות קריאה התרחב הפער בין אקדמאים יהודים לאקדמאים ערבים (מ-42 נקודות לטובת היהודים במחזור הראשון ל-60 נקודות במחזור השני).

 

תגובות

מומלצים