בנייה בלתי חוקית המסכלת תכנון בכפר הדרוזי

פורטל הכרמל והצפון מביא לכם הצצה בלעדית למה שקורה בשטח ומה שתוקע תכנון בכפרים הדרוזים, מקור:"שהציבור יבין שעבירות בניה מעכבות את התכנון בכפרים, מנהל התכנון רוצה מאוד לסייע לפיתוח ולתכנון במגזר הדרוזי במיוחד, הבניה בקרקע פרטית החוסם העיקרי לתכנון בכפר".

16.02.2022 מאת: חסין חלבי
בנייה בלתי חוקית המסכלת תכנון בכפר הדרוזי

 

בזמן האחרון עולים הרבה קולות נגד התכנון וועדות התכנון שהם גורמים עוול ונזק ואי קידום תכניות מפורטות ומתאר.

 

פורטל הכרמל והצפון חוקר את הנושא לעומק ומביא את מה שקורה בפועל בכפרים בנושא התכנון והמכשול האמיתי לדבר. מקור בכיר מפרט בפנינו את הדברים והפתרונות לבעיות התכנון ומה שצריך לעשות ועם זאת ראשי המועצות מדברים בשני קולות ובעיקר לא מספרים לתושבים את כל האמת על מה שסיכמו.

 

עובדתית ניתנו שני צווי הריסה, בדאלית אל כרמל, לבתים שנבנו מחוץ לשכונת אלואנסה, מחוץ לתכנון. אם באים ומנסים להבין לעומק את הבעיה, מגלים כי הבניה בקרקע פרטית היא אתגר חוסם לכפרים הדרוזים, בשלב שבו מתחבר התכנון לקניין, השלב הקנייני שבו צריך לעשות איחוד וחלוקה ולחלק מגרשים ולהפריש לצורכי הציבור, ולכן התכניות נכשלות שם.

 

כיום הצווים מחולקים איפה שעדיין אין איחוד וחלוקה, כי כל מי שבונה בניה חדשה, במקום שבו לא נעשה איחוד וחלוקה, הוא למעשה קובע עובדות בשטח, גם לגבי השכנים שלו, צווים ניתנים בגלל שבונים איפה שמתוכנון להיות כביש בתכנית,
בנאדם רואה כביש שמתוכנן לעבור בחלקה שלו, באיחוד וחלוקה זה פתיר כי יקחו חלקה ויתנו לו במקום אחר, בנאדם שיש לו דונם באיחוד וחלוקה הוא יודע שיצטרך לתת 30 אחוז לצרכי ציבור, והוא בא ובונה על כל הדונים כך שממנו אי אפשר לקחת, וזה גורם עוול לשכנים שלו שיצטרכו הם לתת יותר. זו הנקודה הקריטית שבגללה תכניות נתקעות.

 

מצד אחד הועדות המקומיות הן לא מתפקדות באכיפה ולא יודעות להוציא צווי הריסה ולממש אותם. מצד שני ראשי רשויות מפחדים לאכוף גם כדי לשמור על שקט תעשייתי ולשמור על הכסא שלהם.


לגבי מנהל התכנון ברגע שבונים על כבישים זה בעיה, כי צריך לעשות תכנון מחדש ע"מ שלא להרוס בתים.

 

אי אפשר להאשים את המדינה באיחוד וחלוקה, זו בעיה של הציבור והמנהיגים, והמדינה אין לה אומץ לעשות את המהלך? הועדה המקומית צריכה לעשות איחוד וחלוקה בלי לשאול. אלואנסה הייתה מתוכננת ל-2000 יחידות דיור והיום זה בקושי רבע ממה שתוכנן.

 

האכיפה עשו עבודה על כל ישוב ומה החסמים שלו, יש מקום שהחסם זה תקציב, יש מקום שהחסם הוא תכנון מפורט, ויש מקום שהחסם הוא חוסר הסכמה בין הרשות המקומית למשרד השיכון, כמו מה שקורה בירכא. ברוב הישובים אין בעיות,  בכסרא, ובעוספיה למשל, הבעיה שאנשים לא מבינים שזה לא בסדר שאנשים בונים לפני שיש איחוד וחלוקה.

 

ראשי הרשויות במגזר מדברים בשני קולות, כי הם רוצים להיבחר וזו בעיה של כולם. אם נקח את עיריית ת"א כדוגמה, היא מוציאה בשנה 1200 צווי הריסה, רשות מקומית במגזר לא תעשה דבר כזה.

 

הקנסות המנהליים זה לגמור הליך בלי רישום פלילי. אלה שמקבלים צווים מנהליים וצווי הריסה, זה אומר שהמדינה אומרת להם תסירו את העבירה או שתשלמו קנס ותהרסו.

 

מקובל שמקבל הצוו ילך לבית משפט, זה הליך פלילי לפי החוק, הקנס המנהלי בא לפני בית המשפט, אם אותו אדם הסיר את העבירה אז התיק שלו נקי ואין לו כלום, ואם לא, אז זה הולך לבית משפט ואם יורשע זה רישום פלילי, דבר שיכול לתקוע את אותו אדם מלהתקדם בחיים.

 

המקור מדבר על הכפר עוספיה שנמצא במצב הכי גרוע, מאחר והיו צריכים לאשר תכנית כוללנית כדי להתקדם, ומאז הכל תקוע. רשות האכיפה תמכו בותמ"ל לעוספיה, כדי לתת פריצת דרך ותקווה לפתרון. האינטרס של המדינה שיהיה תכנון ופיתוח, אחרת הכבישים יהיו ברוחב של כביש חקלאי בכפרים ולא יהיו מגרשי משחקים".

 

על המנהיגות המקומית לנצל את הכספים שמועברים לתכנון ולצאת לתכנן בשטחים הפרטיים ובשטחי המנהל המאושרים לבניה. לא ניתן להמשיך להתנהל בצורה הזו ולהמשיך להאשים את כל העולם שניתן להתקדם בלי איחוד וחלוקה. היום בשכונות החדשות בכפרים הכבישים כמו במחנה פליטים שבקושי רכב פרטי יכול לעבור.

 

הערות או תיקון והעברת מידע בנושא, ניתן לשלוח במייל editor@karmel.co.il או בטלפון 0545823934

 

יש לציין כי הצלחנו להשיג צילומים לחלק מהמכשול של התכנון בכרמל.

 

בתחקיר נחשפנו כי קיימים איומים שונים על ראשי רשויות שמנסים להוביל תכנון, שפוגע בחלק מבעלי הקרקעות הפרטיות.

 

פורטל הכרמל

פורטל הכרמל

פורטל הכרמל

תגובות

22. ענן לפני 2 שנים
התלוננו על שכן ברכס הכרמל יותר משנה וחצי ועדיין בונה ללא מפריע
21. אני לפני 2 שנים
אמרתי לכם דרוזים אהבלים
20. ל 7 לפני 2 שנים
מי שנולד במערה זה האירופאי תצחק עכשיו
19. ל 15 לפני 2 שנים
כפרים דרוזים קיימים יותר מ 400 שנה
18. ל 3 מהגליל תזדהה כבר לפני 2 שנים
טיפש עובד אללים
17. אלוקיים לפני 2 שנים
הפתרון רעידת אדמה שתהרוס הכל או טיל שלא ישאיר כלום
16. מבין ענין לפני 2 שנים
לא רוצים?
15. עוד לפני 2 שנים
הדרוזים גנבו אדמות ולא קנו
14. دالية الكرمل לפני 2 שנים
كفانا تملقا
13. בעל קרקע פרטית לפני 2 שנים
מעניין ומוזר
12. תושב לפני 2 שנים
מאוד מעניין
11. תושב הכרמל לפני 2 שנים
תכנון
10. תושב הכרמל לפני 2 שנים
תכנון
9. سامي לפני 2 שנים
تفو
8. דרוזי צעיר לפני 2 שנים
הבעיה היה שאין תכנון מפורט ואין תשובות לנו
7. מהעיר לפני 2 שנים
ערבים לא יכולים עם סדר
6. מחמד לפני 2 שנים
אין שום סדר אצלנו הכל בלוף
5. כרמלי לפני 2 שנים
עדה שיש בה פיגור בגלל הטורקים
4. ישראלי לפני 2 שנים
בשביל מה יש רשות מקומית שמקבלת הרבה שכר
3. מהגליל לפני 2 שנים
דרוזים מבנים רק ביד קשה
2. מן השורה לפני 2 שנים
מאז קום המדינה
1. תושב לפני 2 שנים
בניה על קרקע פרטית חוסם עיקרי???

מומלצים