קריית ביאליק מתנגדת לפיתוח שדה התעופה בחיפה
בית המשפט העליון אישר את בקשת עיריית קריית ביאליק להצטרף כמשיבה בעתירת איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה כנגד תוכנית תת"ל 80/א לפיתוח שדה התעופה בחיפה. איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה עתר כנגד התוכנית המנוגדת להוראות התמ"א המייעדות את השדה לטיסות שכר בינלאומיות.
קריית ביאליק צורפה כמשיבה בעתירת איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה כנגד תוכנית תת"ל 80/א לפיתוח שדה התעופה בחיפה.
איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה עתר בינואר כנגד התוכנית המנוגדת להוראות התמ"א המייעדות את השדה לטיסות שכר בינלאומיות ותהפוך את שדה חיפה לכזה המיועד לתעופה קלה (כללית) בלבד
שופטת בית המשפט העליון, גילה כנפי שטייניץ אישרה את בקשת עיריית קריית ביאליק להצטרף כמשיבה לעתירת איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה כנגד אישר תוכנית פיתוח שדה התעופה בחיפה.
האיגוד הגיש בינואר עתירה לבג"צ (בג"ץ 924/24) כנגד הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של תשתיות לאומיות (הות"ל), ממשלת ישראל, רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית, בדרישה לבטל את התוכנית לפיתוח שדה התעופה בחיפה (תת"ל 80/א) אשר אושרה בממשלה בדצמבר 2023, זאת בשל פגמים שנפלו בתשתית העובדתית על בסיסה התקבלו ההחלטות לאשרה.
לטענת העותרים, בעוד שבהתאם לתמ"א 15- תכנית המתאר הארצית לתפרושת שדות התעופה, מוגדר שדה התעופה בחיפה כ"שדה תעופה שנועד לענות בעיקר על הביקושים לטיסות שכר ליעדים בינלאומיים", הרי שבפועל התוכנית המאושרת תאפשר את המשך הפיכתו לשדה המיועד ל"תעופה כללית" (תעופה קלה לסוגיה השונים).
נציגי איגוד הערים הבהירו כי האיגוד לא מתנגד באופן גורף לתוכנית או לעצם פעילות שדה התעופה, אלא מבקש לתקן אותה כך שהפעלת השדה לא תיצור או תחמיר מפגעים סביבתיים עבור האוכלוסייה החיה בסביבתו. בתוכנית קודמת שהוגשה לות"ל (תת"ל 80) תוכנן מסלול המראה ונחיתה של 1850 מ' אשר היה מאפשר המראות ונחיתות של מטוסי נוסעים מונעי סילון, אך תוכנית זו נזנחה ובתת"ל 80/א שאושרה, אורך המסלול נותר כ-1326 מטר, מסלול קצר המאפשר המראות ונחיתות רק של מטוסי פרופלור. עובדות אלו יש בהן משום לסכל את הייעוד המקורי של השדה בהתאם לתמ"א 15 לשמש כשדה לטיסות שכר בינלאומיות.
אלי דוקרסקי, ראש עיריית קריית ביאליק: "שדה התעופה יכול להיות בסיס לפיתוח אזורי, או מוגלה בלב האזור שתמנע את פיתוחו ולא תסב לו כל תועלת. יישום התוכנית כפי שאושרה בממשלה, תפגע ביכולת לפתח את אזור מפרץ חיפה, תסב מפגעי רעש בלתי פוסקים ותהפוך את האזור כולו למרכז התעופה הקלה בישראל, ללא שתביא כל תועלת לתושבי האזור ובהם לתושבי קריית ביאליק".
ד"ר ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה: "אני מברכת על צירופה של עיריית קריית ביאליק לעתירה ומקווה שהיא לא תהיה האחרונה. לתוכנית פיתוח שדה התעופה אשר אושרה בממשלה, השפעות קשות על תושבי האזור כולו שחובה עלינו כאיגוד וכרשויות להיאבק כדי למנוע אותן ולהפוך את התוכנית ממקור לעצירת הפיתוח של האזור, לחלק מהשגשוג שלו.