"שר המשפטים תאריך את הקלות הבניה"

רפורמת ביטול הקלות ותכנון חושב רישוי, הדחיה באה לתת הקלות לתקופה, הארכה רק ביחס להקלות שעניינן תוספות או שינויים בבניין הקיים, העדר שר פנים הביא את ח"כ עפיף עבד (ליכוד) להתערב, הוא פגש את שר המשפטים לוין לסייע בהארכה נוספת, המהלך משרת את המושבים הקיבוצים והכפרים.

07.11.2025 מאת: חסין חלבי
"שר המשפטים תאריך את הקלות הבניה"

 

בקשתו של ח"כ עפיף עבד משר המשפטים יריב לוין התמקדה בסעיפים החשובים ולמה צריך לדחות בשנה נוספת, "בקשה להרחבת תחולת צו הארכת תקופת ההקלות והתאמת יישום הרפורמה לבנייה בשטחי הרשויות המקומיות, ביום 17 בדצמבר 2024 נחתם צו התכנון והבנייה מכוח סעיף 60 ב' לחוק התכנית הכלכלית, אשר האריך בשנה נוספת, עד ליום 1 בינואר 2026, את התקופה שבה ניתן לאשר הקלות הנוגעות לתוספות או שינויים בבניין קיים, אשר בנייתו הושלמה שמונה שנים או יותר לפני מועד הגשת הבקשה".

 

"מההבהרות שניתנו מטעם משרד הפנים ומינהל התכנון, עולה כי הארכה זו אינה חלה על מצבים של הריסה ובנייה מחדש, וכי כוונת המחוקק היא לצמצם באופן משמעותי את סמכות הוועדות המקומיות לאשר הקלות, בהתאם לתיקון 134 לחוק התכנון והבנייה ולהסדרים החדשים המקודמים במסגרת רפורמת ביטול ההקלות ו"תכנון חושב רישוי". 

 

"במקביל, נקבע כי בקשות מכוח תכניות שהופקדו לפני 1 בינואר 2023, יוכלו להמשיך ליהנות מהוראות מעבר עד למועד זה, וכי סמכות ההארכה הנתונה לשר הפנים אינה עולה על תקופה כוללת של שנתיים".

 

ח"כ עפיף עבד:"יחד עם זאת, התקנות החדשות המגבילות את הנושאים שבהם ניתן לאשר הקלה טרם אושרו, וטיוטות פרסומיות מורות על צמצום ניכר בהיקף הגמישות התכנונית, באופן שעלול להשפיע מהותית על בעלי נכסים, תושבים ורשויות מקומיות, בפרט בפריפריה וביישובים בעלי מאפיינים ייחודיים".

 

"לאור פניות ציבוריות, שאלות מקצועיות, ורוח הדברים שעלתה מן הפרסומים, קיימת תחושה כי שינוי משמעותי זה מתקבל בהפתעה, ללא הידברות מספקת מול הרשויות המקומיות, ראשי רשויות, מהנדסים וגורמים תכנוניים, ועלול להכביד באופן ממשי על יכולת האזרחים לשפר, להרחיב או להתאים את מבני מגוריהם".

 

ח"כ עפיף עבד ושר המשפטים יריב לוין, ליכוד


בשל האמור לעיל אבקש

 

א. להאריך לשנה נוספת את צו הקלות הבנייה.  
 

ב. לבחון אפשרות להרחבת תחולת הצו באופן שיכלול גם פרויקטים של הריסה ובנייה מחדש, במקרים המצדיקים זאת ובהתאם להוראות בקרה ופיקוח שייקבעו. 
 

ג. להבטיח פרק זמן התארגנות סביר טרם החלת השינויים המלאים, לרבות פרסום נהלים ברורים ואחידים. 
 

ד. להרחיב את מנגנון ההיוועצות עם הרשויות המקומיות ומוסדות התכנון המחוזיים. 
 

ה. לוודא כי ברפורמה לא ייפגעו אוכלוסיות מוחלשות, יישובים בפריפריה, או מגזרים המאופיינים בצפיפות דיור. יישום זהיר, מדורג ושקוף של הרפורמה יאפשר לשמור על איכות התכנון תוך איזון ראוי בין צורכי הפיתוח העירוני לבין זכויות התושבים
 

 

עוד בנושא, בתאריך 25-9-2025 פרסמנו "הח"כים יעקב אשר ואליהו ברוכי הביאו תקווה לתכנון בכפרים הדרוזים", רפורמת ביטול הקלות ותכנון חושב רישוי, זו החלטה שהייתה אמורה להיכנס לתוקף בתחילת ינואר 2026, התרענו שאם העניין הזה יאושר הכפר הדרוזי במיוחד ישלם מחיר כבד מאוד, ח"כ יעקב אשר ואליהו ברוכי מפלגת דגל התורה בסיעת יהדות התורה הביאו לתיקון החוק בהצבעה שניה ושלישית, עכשיו הדרוזים יכולים להרגע.

 

בתאריך 20-1-2025 פרסמנו : "הארכת תקופת ההקלות ל-1 לינואר 2026", תדמור עציון עו"ד, היועצת המשפטית מינהל התכנון, הודיעה ליועצים המשפטים בוועדות המחוזיות והמקומיות בעניין צו סעיף 60 ב' לחוק התכנית הכלכלית הארכת תקופת ההקלות, הדחיה חלה על הקלות שעניינן תוספות או שינויים בבניין הקיים, והוא אינו חל על מצבים של הריסה ובניה מחדש.

 

איך החלטה כזו עוברת מתחת לרדאר, שמצביעים עליה חברי כנסת ומעורבים בה מגוון שונה של ועדות תכנון וראשי רשויות, והציבור מקבל את ההחלטה במפתיע מבלי לדעת?, ההחלטה הזאת היא יותר קשה מחוק קמיניץ.

 

למסמך ההחלטה, שחתומה עליו, רות שורץ חנוך, סמנכ"לית מינהל התכנון לרגולציה דאז, שמכהנת היום בתפקיד מנהלת הועדה המחוזית, אודות ביטול ההקלות ותכנון חושב רישוי.

 

בהמשך לתיקון 134 לחוק התכנון והבניה (להלן –תיקון 134), שעסק, בין השאר, ברפורמת ביטול ההקלות, מבקש מינהל התכנון להביא לידיעתכם את עיקרי ההסדר החוקי, ובכלל זה את האבחנה בין תכניות חדשות לתכניות שאינן חדשות, כדלקמן:

 

א. במסגרת תיקון ,134 תוקנו סעיפים 147(א) ו151 לחוק, כך שסמכותה של הועדה המקומית לאשר הקלה, שונתה וצומצמה מאוד. בעוד שהמצב החוקי עובר לתיקון ,134 הינו שהועדה המקומית מוסמכת לתת הקלה בכל נושא שלא נקבע כסטייה ניכרת בחוק או בתקנות סטייה ניכרת, הרי שהמצב החוקי החדש הינו שסמכותה של הועדה המקומית לאשר הקלה, הינה אך ורק בנושאים שיפורטו בתקנות חדשות לעניין זה ושאין בהם כדי סטייה ניכרת מתכנית, כלומר ברירת המחדל שנקבעה בחוק עצמו, הינה הפוכה.
 .

 

יצויין, כי התקנות החדשות מקודמות בימים אלה, ולפי המוצע בהן, הנושאים שניתן יהיה לאשר בהקלה, הינם מצומצמים ביותר. טיוטת התקנות מפורסמת בימים אלו באתר החקיקה הממשלתי, להערות הציבור.


 

ב. תכניות חדשות – כל תכנית שיוחלט על הפקדתה החל מה-1.1.23 בהתאם להוראות המעבר שנקבעו במסגרת התיקון לחוק, הרי שתחילתם של סעיפים 147(א) ו151 כנוסחם החדש, ביטול ההקלות הקיימות וההסדר החוקי החדש, הינה ביום ה- .1.1.2023
 

 

סעיפים חדשים אלה יחולו על כל תכנית שיוחלט להפקידה לאחר מועד זה. יובהר כי מועד זה קבוע בחוק עצמו, לא ניתנה סמכות להאריכו, והוא אף אינו תלוי במועד התקנת התקנות החדשות.

 

בהתאם, יושם אל לב, כי על כל תכנית שיוחלט להפקידה החל מיום ,1.1.2023 יחול הדין החדש, כך שלא ניתן יהיה לבקש מכוחה הקלה לפי תקנות סטייה ניכרת הקיימות, אלא לפי התקנות החדשות ובנושאים מצומצמים ביותר שיקבעו בהן
 

 

ג. תכניות שאינן תכניות חדשות – כל תכנית שהוחלט על הפקדתה לפני ה1.1.23 –בכל הנוגע לאפשרות לבקש הקלה לפי תקנות סטייה ניכרת הקיימות, מכוח תכניות מאושרות, או מכוח תכניות שיוחלט על הפקדתן עד ל- ,1.1.23 הרי שבהתאם להוראות שנקבעו בחוק, ניתן יהיה לבקש הקלה מכוחן, לפי תקנות סטייה ניכרת הקיימות, עד ליום ה.1.1.25
 

 

יצויין, כי בעניין זה, נתונה בחוק סמכות לשר הפנים, להאריך את המועד, מעבר ל ,1.1.25 בתקופה או תקופות שלא יעלו יחד על שנתיים, אם מצא כי קיימת לכך הצדקה מ בנוסף, משית.נקבעה הוראת מעבר לפיה, על בקשה להיתר שתוגש עד ליום 1.1.2025 או עד למועד שיוארך כאמור, ניתן יהיה להמשיך ולדון בה.

 

ד. גמישות שאיננה בגדר הקלה, כחלק בלתי נפרד מרפורמת ביטול ההקלות, נקבעה בחוק במסגרת תיקון ,134 (בסעיף 145) ב2 החדש , הוראת "גמישות" שעניינה - סמכות לקבוע בתקנות, נושאים שניתן יהיה להתיר לגביהם שינוי מהוראות תכנית, בסמכותה של רשות הרישוי.

 

מדובר בשינויים שיפורטו בתקנות, ושמשמעותם התכנונית, לפי חוות דעת בכתב מאת מהנדס הוועדה המקומית, מעטה וזניחה. בנושאים אלה, בשונה מהקלה, לא יהיה צורך בדיון בוועדה המקומית, או בפרסום הבקשה להתנגדויות ובהתאם לא תהיה זכות ערר על דחיית התנגדות. כמו כן, אישור גמישות כאמור לא יהווה אירוע מס לענין היטל השבחה, בשונה מהקלה.
 

 

טיוטת התקנות תפורסם בקרוב באתר החקיקה הממשלתי, להערות הציבור. תשומת לב לכך, כי בהתאם להוראות התחילה שנקבעו לסעיף זה בחוק, הסמכות לאשר גמישות לפי סעיף זה והתקנות שיותקנו לפיו, תחול רק על תכניות שההחלטה על הפקדתן התקבלה לאחר פרסום התקנות כאמור.

 

ה. נושאים שלא ניתן יהיה לקבוע בתכניות מפורטות, כמו כן, כצעד משלים לרפורמת ביטול ההקלות, ועל מנת לוודא כי תכניות אינן עמוסות בפרטים שאינם הכרחיים ושעלולים להכביד על מימוש התכנית (בשים לב לכך שלא ניתן יהיה לקבל הקלה מהם ), נקבעה סמכות לקבוע בתקנות עניינים שלא ניתן לקבוע לגביהם הוראות בתכנית מפורטת. עוד ניתנה סמכות לקבוע כי לא יצורפו לתכנית מפורטת, מסמכים או נספחים שאינם מחייבים (סעיף 69 (ב) לחוק שנוסף במסגרת תיקון 134). סמכות זו, הינה צעד נוסף והכרחי ליישום והצלחת הרפורמה של ביטול ההקלות, 
הקשורה בקשר הדוק בתוכנן של התכניות המפורטות.


 

מינהל התכנון עמל בימים אלה על גיבוש תקנות כאמור, בנוסף, מינהל התכנון עובד מזה מספר שנים על פרויקט "תכנון חושב רישוי" שמטרתו, להביא לכתיבת תכניות באופן בר מימוש, שלא ידרוש שימוש במנגנון הקלות, תוך שמירת  איכות התכנון, יצירת וודאות לציבור המתכננים ומעבר ברור, פשוט ויעיל בין התכנון לרישוי. מסקנות הפרויקט מועברות ומוטמעות בימים אלו, באמצעות מערך הדרכה מאסיבי, למוסדות התכנון ועורכי תוכניות.

 

תגובות

9. אחמד לפני 27 ימים
כל הכבוד עפיף עבד
8. מתכנן ערים לפני 28 ימים
בלי הקלות אין בניה
7. גמיל לפני 28 ימים
איפו חברי הכנסת חמד עמאר ואכרם חסון
6. אזרח לפני 28 ימים
פורטל הכרמל המוכבד
5. כל הכבוד עפיף עבד לפני 28 ימים
בבחירות הבאות אני והמשפחה מצביעים עפיף עבד
4. ירכאוי לפני 28 ימים
עפיף עבד יא בטל
3. מהכרמל לפני 28 ימים
אני מברך אותך עפיף על הצעד החשוב הזה
2. מהנדסת לפני 28 ימים
צעד מתבקש ביותר
1. איש תכנון לפני 28 ימים
כל הכבוד לעפיף עבד שדואג לאזרח הפשוט...

מומלצים