הלכה חדשה במזונות  חדשה כישנה או וורט אמיתי?

על פי נתוני הלמ"ס, בשנה ממוצעת מתחתנים כ-40,000 איש ואישה בישראל ומתגרשים כ-11,000. כלומר, שעל כל 4 זוגות שמתחתנים, אחד מתגרש. הנתונים הגבוהים לגבי הגירושים בישראל הם לא חדשים ודי יציבים כבר שלושה עשורים. נתונים אלו כוללים אך ורק את הזוגות הנשואים, ללא זוגות של ידועים בציבור שחיים כזוג רק ללא נישואין.

04.10.2023 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הלכה חדשה במזונות  חדשה כישנה או וורט אמיתי?

 

כלומר, שעל פי הנתונים שיעור הגירושים הוא 25%, כאשר על פי נתוני הלמ"ס ל- 77% מהזוגות שמתגרשים בישראל יש לפחות ילד אחד.

 

שאלת דמי המזונות הצפויים היא שאלה סבוכה, וקיימים כיום כלים שעוזרים לזוגות העומדים בפני גירושין להיערך,  כגון מחשבון מזונות שמסייע לשערך בגרוסו מודו את המצב הצפוי.

 

ב-2017 היה שינוי חקיקה משמעותי בנוגע לדמי המזונות ואופן חישובם, דרך הלכת בע"מ 919/15. עד לשנה זו הדין העברי משל בכיפה, והיה הדין המרכזי והעיקרי גם בבתי הדין הרבניים וגם בבתי המשפט לענייני משפחה. על פי דין זה, בשוני ובתלות מסוימת בגילאי הילדים, על האב היה לשלם את צרכי ילדיו עד ללא התחשבות בהכנסת האב או האם או באופן המשמורת, כלומר גם אם הכנסת האם גבוהה יותר מהכנסת האב על האב היה לשלם מזונות לאם גם אם המשמורת היא משותפת.

 

על פי הדין החדש (מכובד כרגע בבתי משפט לענייני משפחה, בבתי הדין הרבניים עוד יש לבחון את אופן ההתנהלות ואין מסקנות חד חותכות אם ממשיכים להתנהל לפי ההלכה הקודמת), יש להתייחס לשני עניינים מהותיים- האחד הוא הכנסות ההורים והשני הוא חלוקת המשמורת בין ההורים. 

 

העולם כיום שונה. נשים רבות עובדות ומרוויחות היטב ובמשקי בית רבים עבודות הבית וגידול הילדים מתחלקות בין בני הזוג. זה לא יהיה נכון להגיד שאין כבר נשים שמגדירות את עצמן כעקרות בית שעיסוקן הבלבדי הוא טיפול בבית ובילדים, אבל זאת כבר לא האופציה היחידה בחלוקת הזמן והמשאבים בין בני הזוג. נוצר מצב בעייתי, שכן גברים שביקשו להתגרש נתקלו במחסום כפול. האחד הוא שהם צריכים לממן משק בית (את עצמם) מהכנסה יחידה, והשני הוא תשלום דמי המזונות - שכאמור היה לא תלוי בהכנסה.

 

חשוב לציין שתנאים אלו חלים כאשר אין הסכמה בין שני ההורים לגבי חלוקת המזונות, במידה ויש הסכמה בין ההורים שקורה בתהליך גישור אין צורך בעירוב בית המשפט.

 

בנוסף, בעבר הלא רחוק הפסיקה הייתה אוטומטית לכך שהילדים עוברים לחזקת האם, מה שיצר חובת מזונות על האב. אך המצב כיום אינו מחייב כך, אבות רבים רוצים להיות מעורבים בחיי ילדיהם ועל כן דורשים משמורת משותפת. עד להלכה האחרונה, לאב הורדו 25% מתשלום המזונות במשמורת משותפת, ההלכה האחרונה תיקנה את המעוות. בית המשפט קבע שאם המשמורת היא משותפת, יש להתייחס להורים כשווים ללא קשר לתפקידם המגדרי.

 

על פי החלטת בית המשפט יש להתחשב בשלושה גורמים-

  • חלוקת זמני שהות לפי הסדר המשמורת
  • יחס הכנסות ההורים
  • חלוקת הוצאות הילדים 
    • הוצאות תלויות שהות
    • הוצאות שאינן תלויות שהות
    • הוצאות חריגות
    •  

 

כדי לחשב מה הם המזונות שעל ההורים לשלם, יש לבדוק לא רק תלושי משכורת אלא כל סוג הכנסה (נדל"ן, קצבאות, עזרה קבועה מהמשפחה ועוד). כדי לתקן מצב בעייתי נוצר מצב של התעסקות שלא נגמרת עם בירוקרטיה. לבסוף, הדין סבוך וגובה המזונות הצפוי אינו חד משמעי מה שמזמן אתגר רציני לזוגות המתגרשים. באתרים שונים יש כיום כלים כגון מחשבון מזונות שמסייע ומתחשב בכל הקריטריונים והפרמטרים השונים ומנפק הערכה למצב הצפוי.

 

 

תגובות

מומלצים